שאל את הרב

דגים וחלב

חדשות כיפה הרב יוגב כהן 29/05/18 16:37 טו בסיון התשעח

שאלה

האם מותר לאכול דג וחלב ביחד? למי מותר ולמי אסור? אשמח למקורות!

תשובה

שלום,

הגאון הרב מלמד סיכם את הנושא בצורה יפה:

"

דגים וחלב אינם אסורים

שאלה: האם יש איסור לבשל דגים עם חלב?

תשובה: מותר לבשל דגים עם חלב, וכן מותר לאכול דגים עם חלב, שלא גזרו חכמים על דגים להחשיבם כבשר, הואיל והם שונים מאוד במראם, וגם דינם שונה, שאינם צריכים שחיטה ודמם מותר באכילה. וכן מבואר במשנה (חולין קג, ב) שמותר לבשל דגים עם חלב. וכן מבואר בתלמוד, שהיו רגילים לאכול דגים טבולים בכותח, שהוא רוטב חלבי (גמרא קיא, ב). וכן כתבו הראשונים.

חומרת הבית יוסף ומנהג ספרדים

אמנם רבי יוסף קארו כתב בספרו בית יוסף (יו"ד פז, ג) שאין לאכול דגים עם חלב מפני חשש סכנה. היו שהסבירו שהכוונה לסכנה של מחלת צרעת (רבנו בחיי). יש פוסקים שתמהו על רבי יוסף קארו, היאך כתב לאסור דבר שמפורש בתלמוד שמותר (ש"ך פז, ה). ויש שרצו לטעון שנפלה טעות סופר בדברי הבית יוסף, ובאמת גם הוא מתיר לאכול דגים עם חלב, ומה שהתכוון לכתוב הוא שאין לאכול בשר עם דגים, מפני שאמרו חכמים (פסחים עו, ב) שיש בזה סכנה (ט"ז פז, ג; פר"ח ו).

בפועל, רבים בארצות המזרח וצפון אפריקה נהגו להחמיר בזה, וכן מורים עד היום (יחו"ד ו, מח). והיו שאמרו שרק מאכילת דגים עם חלב צריך להיזהר, אבל לא מאכילתם עם חמאה (זבחי צדק). מנגד, גם מבין פוסקי הספרדים היו שהתירו לאכול דגים עם חלב (פר"ח, חיד"א, שלחן גבוה). וכן כתבו בדורות האחרונים הרב שלום משאש (שמש ומגן ד, יו"ד יב), והרב חיים דוד הלוי (מים חיים ג, כד).

בני כל העדות רשאים להקל

למעשה, מותר כיום לבני כל העדות לאכול דגים עם חלב, הואיל ומצד ההלכה למדנו שאין בזה שום איסור, וכך נהגו בעם ישראל מדורי דורות, בתקופת המשנה, התלמוד והראשונים, לאכול דגים עם חלב.

ואף אלו שנהגו להחמיר, החמירו בכך מסיבה רפואית בלבד, ומכיוון שהרופאים בימינו מסכימים שאין בכך שום סכנה, בטל האיסור.

אין בכך הטלת דופי במנהג הדורות הקודמים שהחמירו בזה וחששו לסכנה, כי ייתכן שבעבר, באזורים מסוימים היו מצויים בחלב חיידקים שבפגישתם עם דגים התעוררו לגרום מחלות, ומתוך הניסיון הורו הרופאים שבאותם המקומות להימנע מאכילת דגים עם חלב. ומכיוון שמצווה להיזהר מסכנות, גם הרבנים שבאותם המקומות הורו לשמוע בקול הרופאים. אבל כיום שנוהגים לפסטר את החלב, כבר אין לחשוש לאותן מחלות.

לכן גם אלה שנהגו להחמיר בעבר שלא לאכול דגים עם חלב, רשאים כיום לכתחילה לאכול דגים עם חלב וגבינה, כי מנהגם להחמיר לא נקבע למצב שבו מפסטרים את החלב וכל הרופאים מסכימים שאין סכנה באכילת דגים עם חלב".

כתבות נוספות