שאל את הרב

גניבה במשפחה: איך להתמודד עם זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/05/20 22:18 כו באייר התשפ

שאלה

היי, השאלה שלי קצת מסובכת.. אבא שלי גנב לי כסף במשך כמה זמן. ראיתי ושתקתי. למה? כי לא רציתי שזה יגרום לויכוח חלילה בין אימי לאבי.(רציתי למנוע עימות ,במיוחד עכשיו גם כשכולם מטפסים על הקירות בבית,ועצבניים יותר מבד"כ) אז בקיצור,לא סיפרתי. אני לא יודעת מה לעשות עכשיו,לספר לאימי? זה לא יגרום לאי כיבוד הורים כלפי אבי? או לשון הרע? אני ממש מבולבלת ולא יודעת מה לעשות..

תשובה

שלום וברכה.

השאלה שאת מתארת , מורכבת. כשאחד מההורים שלנו פוגע בנו באיזו צורה, זה קודם כל כואב ולא נעים. יש כאן איבוד אמון בינך ובין אחד מהאנשים שקרובים אלייך. מעבר לכך, כפי שכתבת יש כאן התמודדות שנובעת מכך שאנחנו רוצים ומחויבים בכיבוד הורים וייתכן ופעולה שתעצור את הגניבה ממך יכולה לפגוע באביך. הוספת בדברייך גם את החשש שלך מפני לשון הרע אם תחשפי את הגנבה למישהו אחר.

את מספרת על כך ששתקת במשך זמן מסוים כדי שלא יהיה ויכוח בין אמא שלך ואבא שלך. זה מדהים שאת כל כך זהירה למרות שאת נמצאת במצב כל כך מסובך. את ממשיכה לשמור על כבוד אביך ומקפידה על ההלכה באופן ראוי להערכה. כל הכבוד לך.

אנסה להעלות כמה נקודות שיוכלו לעזור לך להתמודד עם המצב:

כיבוד הורים

מצוות כיבוד הורים היא מצווה גדולה וחשובה מאוד- היא חלק מעשרת הדיברות שנאמרו לנו בסיני, שכרה הגדול מוזכר בתורה –"למען יאריכון ימיך" והתורה מלאה בדברי חז"ל וסיפורים המדגישים את מעלתה של מצווה זו. ספר החינוך מסביר שטעמה של המצווה נובע מהכרת הטוב שראוי שיהיה לכל אדם כלפי מי שהביאו לעולם וגידלו. המצווה כוללת את המחויבות לנהוג בכבוד כלפי ההורים- דיבור מכבד, אסור לקרוא בשמם, לא לשבת במקומם וכו' ואת המחויבות לדאוג לצרכיהם במידה והם זקוקים לכך. בוודאי שחלק מהמצווה אוסר על פגיעה בהורים.

אבל, וזה אבל גדול, כל אדם יכול וצריך לדאוג שלא יפגעו בו, גם אם זה אומר שזה יפגע בהורים! למשל, אם אחד ההורים מכה את ילדו, הילד יכול לעצור את המכה גם אם זה יפגע בהורים. במקרה הזה, את אפילו לא אומרת משהו לאביך אלא רוצה לספר לאמא שלך כדי שתסייע לך. את לא פוגעת באביך אלא עוזרת לעצמך וחשוב מאוד שתעזרי לעצמך.

לשון הרע

לשון הרע זה איסור מהתורה שכולל בתוכו פרטים רבים. בספר "חפץ חיים" כתוב בפירוט את כל פרטי ההלכה של איסור לשון הרע. הוא כותב את כל הצורות שבהן לשון הרע אסור וצריך להיזהר ממנו ויחד עם זה הוא כותב גם את כל המצבים בהם מותר להגיד לשון הרע. מצבים אלו נקראים "לשון הרע לתועלת". אם מישהו עלול לפגוע במישהו אחר וכדי למנוע את הפגיעה עליך לספר לשון הרע, זה מותר. במקרה שלך, בוודאי שמותר לך לספר לאמא שלך על הגניבה. השיחה עם אימך נועדה כדי למנוע פגיעה בך והיא יכולה גם למנוע פגיעה עתידית של אביך באחרים מתוך המשפחה. לכן אין כאן איסור של לשון הרע.

איך מספרים?

ראינו שבמקרה שלך, אין בעיה הלכתית של פגיעה בכיבוד הורים ואין גם בעיה של לשון הרע. עכשיו, כדאי שתחשבי מה הדרך הטובה ביותר לספר לאמא שלך על אביך. אולי כדאי למצוא קודם מקום שקט ורגוע שבו אף אחד אחר לא ישמע את השיחה הזאת מלבד אימך ולדאוג לכך שאביך לא ידע מהשיחה, לפחות בהתחלה. אני ממליץ לשים לב שאת מספרת את הדברים בזמן שבו לאימך יש זמן ופניות לשמוע את מה שיש לך לספר, ייתכן והיא תצטרך זמן לעכל את הדברים. מדובר במצב לא פשוט שאני מאמין שאם היא שומעת עליו לראשונה ממך, זה דורש ממנה זמן ומחשבה כיצד להתמודד עם המצב.

יחסים עם אבא

המציאות שאביך גונב ממך, אינה מציאות טובה ובריאה. אני מציע לך לשאול את עצמך- האם זה מעיד על היחסים שיש לך עם אביך באופן כללי? האם הוא פוגע בך או בבני משפחה אחרים גם מעבר לכך? בכל מקרה, זה שהוא גונב ממך יכול להיות משהו שמעיד על מצוקה יותר קשה שיש ביחסים שלו איתכם. אם כך, כדאי לחשוב על התייעצות עם מישהו מחוץ למשפחה שאת מכירה, סומכת עליו וחושבת שיוכל לעזור לך- אולי דמות מבית הספר, מהשכונה, מהמשפחה המורחבת. אם מדובר בדמות חיובית שאת סומכת עליה ויכולה לעזור, זה בוודאי לא לשון הרע. יכולה להיות כאן תועלת גדולה בשיפור היחסים שלך עם הורייך ובכלל של היחסים המשפחתיים.

לסיכום:

תיארת בשאלתך מצב שבו אביך גונב ממך ואת מתלבטת כיצד להתמודד עם המצב. העלינו מספר נקודות שיכולות לעזור במצב: ראינו שמניעת פגיעה בעצמך על ידי פגיעה מסוימת בהורים אינה פוגעת בכיבוד הורים, נגענו בכך שהמצב שלך הוא לשון הרע לתועלת וברור שהוא מותר, הצגנו את הדברים שיש לשים לב אליהם כאשר את מספרת לאימך ולסיום הצענו לבדוק באופן כללי את היחסים עם אביך ולחשוב על התייעצות עם דמות מסביבתך שתוכל לסייע וללוות אותך.

המון בהצלחה בהתמודדות.

דן

כתבות נוספות