שאל את הרב

גיל העולם לבריאת האדם

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 13/12/19 11:41 טו בכסלו התשפ

שאלה

שלום לכם,

נתקלתי בשאלה ותשובה באתר כיפה, להלן השאלה והתשובה:

בס"ד

שלום הרב,

יש לי שאלה עקרונית, ממתי מתחילה ספירת היהדות? הרי שוב ושוב אנו לומדים שהספירה היא מבריאת העולם אך האם היא בכלל מבריאת האדם? אם הספירה היא מבריאת העולם הרי היא עומדת בבעיות עקרוניות כמעט בכל תחום שהו...אם היא מבריאת האדם מה הם המקורות שבהם אוכל לעיין ומדוע רבנים מסבירים שהספירה היא מבריאת העולם?

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום וברכת ד'

ביהדות הספירה היא מבריאת האדם והעולם, כאשר ההבנה היא שכל בריאת העולם היא בשביל האדם, ועל כן אין כל משמעות לעולם (אם היה) קודם לבריאת העולם, יתכן שהוא עבר מליוני שנים אבל אין להם משמעות, העולם קיבל את משמעותו מבריאת האדם. על כן אין כל סתירה בין הספירות השונות, יתכן שהיו ויתכן שלא היו והעולם נברא מלא ללא כל התהליכים הגיאולוגיאים. אין לדיון זה כל משמעות לאדם. אמנם בתוך היהדות עצמה ישנם שתי ספירות שהפער ביניהם שנה, מכיוון שהעולם נברא בכ"ה אלול והאדם ביום השישי א תשרי, וא"כ השאלה האם למנות את השנה הקודמת לבריאת האדם או לא, אבל זהו ויכוח ענייני פנימי בצורות החשבון. אבל העיקר ביהדות היא האדם ולא העצים והאבנים כך שאין משמעות למליוני שנות העולם (אם היו).

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כפר דרום אשקלון

שאלתי היא כזאת, יש סטירה עם התשובה שעניתם מאחר ומצאו עדויות בחפירות ארכיאולוגיות של תרבויות שחיו בארץ ישראל (דאז לא קראו לה כך) מלפני 7000 שנה ויותר!

ניר חסון

ניר חסון

קבל התראות בתיבת הדואר האלקטרוני שלך עבור כתבות מ

התראות במייל

פורסם ב-06.10.19

יישוב פרה-היסטורי ענק נחשף ליד מחלף עירון בכביש 6, שייתכן שהיה העיר הראשונה והגדולה ביותר שהוקמה בארץ ישראל. לדעת החוקרים, היישוב - שנחשף בחפירה הגדולה ביותר שנערכה בארץ - הוקם בתקופה הכלקוליתית לפני כ-7,000 שנים והיה בשיאו לפני כ-5,000 שנים, בתקופת הברונזה הקדומה. היישוב כלל רשת רחובות, תעלות ניקוז, מבני ציבור, מבנה שעשוי להיות מקדש, ביצורים ובית קברות. אלמנטים אלו מוכרים מיישובים גדולים בארץ ישראל בתקופות מאוחרות יותר, אך לא מאותה תקופה.

ממצאים ארכיאולוגים חדשים, שנתגלו בצפון ירושלים, מעידים על קיומו של יישוב מבוסס שפעל במקום כבר באלף החמישי לפני הספירה. במהלך עבודות לסלילת כביש בשכונת שועפט, גילו אנשי רשות העתיקות בין היתר שרידי מבנים, כלי חרס, כלי צור וקערת בזלת. "הדבר יעזור בחקר התזונה והמלאכה של תושבי המקום לפני יותר מ- 7,000 שנה", הסבירו החוקרים. העבודות מבוצעות וממומנות במקום על ידי חברת מוריה, החברה לפיתוח ירושלים.

שש שיניים אנושיות, השייכות לתרבות האורניאקית המהווה עדות אנתרופולוגית לאוכלוסיית בני אדם שהיגרה מאירופה לארץ ישראל לפני כ-40,000 שנה, נתגלתו במהלך חפירות ארכיאולוגיות במערת מנות בגליל המערבי. באמצעות מחקר דנטלי, קבעו חוקרים כי הן שייכות לאדם המודרני וגם לאדם הניאנדרטלי.

ויש עוד המון...

איך אתם מסבירים את או סוטרים את העדויות והממצאים האלה!?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

כבר כתבתי את דברי חז"ל שהיו עולמות שונים והקב"ה החריבן כיוון שרצה לברוא עולם אחר שבו יש אדם מושלם בתכונותיו ושכלו ויש לו אפשרות להתקדם על ידי שמירת מצוות (בני נח או תרי"ג מצוות) ועבודת ד'. אמנם לאט לאט העולם התפתח והכיר באחדות האל (מלבד מספר מקומות שעדיין הם עובדי אלילים). על כן כל מה שהיה קודם וכיצד היה אין אנו יודעים את הדבר לאמתו, יש השערות שונות, ויתכן שאלו הבנות שאנו מודדים לפי מדדי היום את העבר, ועל כן לדבר אין משמעות אמיתית. מחקרית אפשר לחקור אבל זה לא משמעותי לנו, שאנו דנים מאז שנברא אדם הראשון שהוא נצווה מפי הקב"ה כיצד להתנהג, וכך העולם מתפתח עד היום.

שבת שלום

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות