שאל את הרב

גוי של שבת בארץ

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/07/19 16:15 ה בתמוז התשעט

שאלה

שלום הרב

נאמר בתורה "למען ינוח...וגרך אשר בשעריך".

כמובן שאין הכוונה לגר צדק, שהרי דינו כיהודי לכל דבר ועניין, אלא הכוונה לגוי המקיים שבע מצוות בני נח וחי בארצנו.

שאלתי היא, אם כן, הכיצד שייך מציאות של "גוי של שבת" בארץ ישראל?

ואם נאמר שלגויים בארץ אין דין של גר תושב, אם מכיוון שלא מקפידים על שבע מצוות, או שאינם מקבלים מלכותנו בארץ, או מפני שלא באו בפני בית דין לקבלת גרות זו, הכיצד מותר לבקש מהם בכל אופן לחלל שבת עבורנו, הרי זוהי הנאה מעבירה שהם בארץ ואיסור "לא תחונם"...

האם באמת קיים מציאות כזו של גוי של שבת בארץ או שזה מושג שבא איתנו מהגלות וצריך לשכוח ממנו?

תשובה

בס"ד

שלום רב!

אתה צודק. פירוש הרמב"ן על הפסוק קובע שאסור לדרוש מגר תושב לעשות מלאכה עבור יהודי: וגרך אשר בשעריך - על דרך הפשט: 'גר שער' לעולם הוא 'גר תושב' , שבא לגור בשערי עירנו וקבל עליו שבע מצות בני נח; והוא הנקרא 'גר אוכל נבלות' , שאמר בו הכתוב "לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה" (דב' יד , כא). ולכן לא היתה בו המצוה... אבל לנו יצוה, שלא יעשה מלאכה לצרכנו כקטנים והבהמה; והוא בעצמו אין עליו זאת המצוה , ועושה מלאכה לעצמו בשבת.

להלן ציטוט מתוך פניני הלכה בנושא:

מצוות השבת שייכת ליהודים בלבד, שנאמר (שמות לא, יג): "כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם". ולא זו בלבד אלא שאמרו חכמים (סנהדרין נח, ב): "נכרי ששבת חייב מיתה". כלומר, אם בדה לעצמו דת וקבע לעצמו שבת, שבה יתבטל ממלאכה ולא יעסוק בישובו של עולם, חייב מיתה בידי שמים (עי' רש"י שם ורמב"ם מלכים י, ט).

ואף שמותר לגוי לעשות מלאכה בשבת, אסרו חכמים ליהודי לבקש מגוי שיעשה עבורו מלאכה בשבת. ולמדו חכמים סמך לזה ממה שנאמר (שמות יב, טז): "כָּל מְלָאכָה לֹא יֵעָשֶׂה בָהֶם", לא נאמר "לא תעשה" אלא "לֹא יֵעָשֶׂה", הרי שמן הראוי, ששום מלאכה לא תיעשה עבור ישראל בשבתות וימים טובים. וכפי שאמרו חכמים (שם במכילתא): "לא יֵעָשֶׂה – לא תעשה אתה ולא יעשה חברך ולא יעשה גוי מלאכתך". ואפילו מלאכה שאסורה מדברי חכמים אסור לבקש מגוי לעשות, אמנם לצורך גדול או לצורך מצווה מותר (כמבואר להלן הלכה ד-ה).

ואם המלאכה נעשית ברכושו של היהודי, אסור לומר לגוי לעשות מלאכה גם לצורך הגוי. למשל, אסור לומר לגוי: "תבשל לעצמך את הבשר שלי". וכן אסור לומר לגוי שמתארח בביתו "תדליק לך את האור". אבל אם הבשר שייך לגוי, מותר לומר לגוי לבשל את הבשר שלו, שהואיל והגוי עושה את מלאכתו עבור עצמו, לא גזרו חכמים איסור על אמירה שכזו (שו"ע שז, כא, מ"ב עג).

עוד הוסיפו חכמים ואסרו ליהנות בשבת ממלאכה שעשה גוי עבור יהודי. למשל, אם האור שבבית היהודי כבה ובא שכנו הגוי והדליק לו את האור, אסור ליהודי ליהנות ממנו. וגם ליהודים אחרים אסור ליהנות מן האור הזה, הואיל והודלק בשבת עבור יהודי (שו"ע רעו, א). ואם זו מלאכה שדרוש זמן כדי לעשותה, אסור ליהנות ממנה גם במוצאי שבת, עד כדי שיעבור זמן שניתן יהיה לעשותה. למשל, אם הגוי צד דגים או קטף פירות עבור ישראל, אסור לאוכלם במוצאי שבת עד שיעבור זמן כשיעור הנדרש לצוד את הדגים או לקטוף את הפירות (שו"ע שכה, ה-ו).

אסור ליהודי לשכור פועלים שיעבדו עבורו בשבת, שכל מה שאסור ליהודי לעשות בשבת אסור לו לבקש מגוי שיעשה עבורו בשבת. לפיכך, אסור ליהודי להעסיק גוי שיעבוד עבורו בשדה או במפעל או בחנות. אבל מותר לשכור פועל גוי שיסייע לו בהגשת מאכלים ושטיפת כלים בשבת, שהואיל ואלו פעולות מותרות, מותר לשכור גוי שיעשה אותם. (ואין צריך להבליע את שכרו בעבודה שבימות החול, תהל"ד רמג, א, שש"כ כח, סג. עי' לעיל כב, יד).

ואם עשה הגוי עבורו עבודה בשבת, אסור ליהנות ממנה בשבת, וגם במוצאי שבת אסור ליהנות ממנה עד שיעבור זמן כדי שיוכלו לעשות את אותה המלאכה בהיתר. ואם המלאכה שעשו הגויים עבורו בשבת היתה בדבר מפורסם, כמו בבנית בית, גזרו שלא יגור בבית שבנו עבורו לעולם, אבל מותר לו למכור את הבית ליהודי אחר. (ובשעת הדחק מקילים לו לגור בבית שבנו עבורו. שו"ע רמד, ג-ד; שכה, יד; מ"ב רמד, יט-כ; שכה, עג).

'גוי של שבת' הוא עקרון הלכתי מוגדר ומסודר. יש לו בהחלט מקום בארץ ישראל בתנאי שפועלים על פי ההלכה. אין היתר לומר לגוי לעשות עבור היהודי דברים שאסורים בשבת. השימוש בגוי של שבת מחייב פניה מאוד מסוימת ומוגדרת, דרך דיבור וסגנון שאפשריים על פי ההלכה (להלן מתוך פניני הלכה): מותר להיעזר בגוי בתנאי שלא יעבור על אחד משני האיסורים שקבעו חכמים: האחד, שלא יאמר לגוי לעשות עבורו מלאכה אלא רק ירמוז לו בדרך סיפור. והשני, שלא יהנה ממלאכת הגוי בדבר שלא יכל לעשות בלא מלאכתו. הרי שההיתר הוא לרמוז בדרך סיפור להדליק אור במקום שכבר יש אור שמספיק בדוחק, או לכבות את האור או את התנור, שאז אין הנאה ישירה מהמלאכה. וכל ההיתרים הללו הם לכתחילה, וכשאין אפשרות להיעזר בהם, כאשר יש צורך גדול או צורך מצווה, התירו חכמים לבקש מגוי במפורש לעשות איסור דרבנן, ופעמים שאף התירו לבקש ממנו לעשות איסור תורה... אלו הלכות שצריך ללמוד אותן באופן מפורט ומדויק.

כתבות נוספות