שאל את הרב

ברכת אשר יצר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/05/18 12:59 ח בסיון התשעח

שאלה

שלום ותודה על האתר הנפלא הזה !

בנוגע לברכת אשר יצר - האם לא הגזמנו עם כמות התודות שאנו אומרים לה' על כך שאנו בריאים ושהבריאות שלנו היא ממנו ? לא נסחפנו קצת ? (כל פעם אחרי שאני הולך לשירותים ... זה הרבה פעמים ביום .)

כמו כן , מרגיש לי כאילו הברכה הזאת שמה את האדם במקום מאוד אומלל ביחס לבוראו . כלומר האדם אומר משהו בסגנון הזה : " הקב"ה , אני מודע שהבריאות היא ממך , ותודה רבה לך שעדיין לא 'נכנסתה' בי ונתתה בי חולי . " כאילו יחס הבורא אליך הוא כמלך עריץ עליון שאתה אומר לו תודה על כל יום שהוא קם על צד ימין והחליט להיות נחמד איתך .

בקיצור , אשמח להבין מה ברכת אשר יצר באמת מבטאת , למה נצרך לומר אותה כל כך הרבה פעמים - והכי חשוב : איך היא תורמת והכרחית לי כעובד ה' - ביחס הבריא ותקין בין יהודי לבוראו .

תשובה

לק"י

שלום לך איתי!

אני ממש אוהב את השאלה שלך!

אני חושב שהיא מגיעה ממקום מאוד אמיתי שמחפש להיות אמיתי ולא מתייפיף לפני הקב"ה.

אני חושב שההרגשה שלך היא לגיטימית, ולו כי אתה מרגיש אותה.

לרוב הרגשות שלנו נובעים מתפיסות שיש לנו וזה בעצ מה שאתה מבטא בסוף שאלתך.

אז נתחיל שלב שלב.

לא הגזמנו בתודה?

אם בצבא אנחנו אומרים 'אם יש ספק אין ספק' אז כך גם כשאומרים תודה.

לא בטוח שהודת כמו שצריך?

עדיף שתגיד תודה עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם וכל פעם שאתה נזכר בזה.

זה חלק מההערכה כלפי מי שעשה את הטובה וגם לא נותן לנו לקבל את המציאות כמובנית מאליה.

עכשיו בוא ניקח צעד אחד אחרוה ונחשוב על זה ביחס לבני אדם, ולא ביחס לה'.

בוא נחשוב על זה ביחס לעצמנו והשאלה אם אנחנו מקבלים וזוכים להערכה שהיינו רוצים על הטובות שאנחנו עושים?

מה דעתך?

בעיני זה חלק מהברכה הזו של 'אשר יצר'.

זה, כמו כל התפילה, היא פעוה שפועלת עלינו להבין שהמציאות הזו היא לא צריכה ולא יכולה להיות מובנית מאליה.

יצא לי להתנבד לא מעט בבתי חולים ולפגוש אנשים שהמערכת הזו בתוכם לא עובדת כמו שצריך.

שים לב, אני אפילו נכשל בלשוני!

כמו שצריך או כמו שאנו זוכים?

כמו שצריך זה כי זה הרבה פעמים מובן מאליו. אבל זה לא!

אבל כל זה נמצא ביחס שלנו, התפילה שאנו מפעילים עלינו - לשון התפעל.

מאיפה זה מגיע?

כדי לענות על זה, ולהתייחס ליחס שאתה מרגיש של אומללות ועריצות, אני חשוב שצריך להפנים את מה שכתבנו למעלה ולהבין איך זה תורם והכרחי לי כעובד ה'.

בחלק הראשון דיברנו על הפעולה עלי, וזה אולי חלק ממה שהקב"ה מבקש מאיתנו, ולא רק בברכה הזו.

פשוט להיות אדם טוב. להיות אדם חושב שאכפת לו מהבריאה כולה.

זה מצחיל בדברים הקטנים ועד לגדולים.

זה אולי ל ענין ברכות ההודאה שלנו והבקשה גם יחד.

זה לא שאנו מתחייסים אל עצמנו כאומללים או אל ה' כעריץ.

בברכה הזו אנו מכירים שהמירכוז הוא לא בנו אלא שהבריאה כולה היא במרכז.

העולם לא סובב סביבי אלא אני סובב את העולם.

כן, זה ממש יכול להישמע אנוכי, אבל כל משפט יכול להילקח לאיזה כיוון שרק תרצה.

המשפט הזה נאמ ר בצד של הענווה.

זה מה שהברכההזו מבטאת.

שכל ההפעלה של המערכת האנושית היא לא באמת נתונה בי אלא בחסדי ה'.

זה להבין שאפילו להחזיק את עצמי אני לא יכול אז איך אייחס לי את כל מה שאני רוצה לייחס?

בגדול, זה כל ענין ברכות השחר שבו אנו מברכים על כל דבר קטן ומכירים בכל הטוב שה' משפיע עלינו.

לא מאומללות או עריצות אלא מתוך הודאה על השפע שיש לנו.

מתוך החסד שאנו מרגישים.

לא שהעריץ זרק לנו שאריות אלא שה' ברא את העולם ככה כדי להיטיב איתנו.

כביכול, וצריך להיזהר באמירה הזו, מלך שמשרת את אנשיו.

אני מרגיש שזה משפט קשה אך משפט שניתן לומר כי אנו צריכים להידמות לבוראנו ומלכי ישראל אינם עריצים אלא עומדים ומשרתים את העם.

ככה זה מנהיג בעם ישראל.

יש עוד מה להרחיב ולדבר על הברכה הפנלאה הזו והתפיסה שעולה מתוך הבירור שהבאת אותנו אליו בשאלתך.

אם תרצה שנרחיב או שיש שאלות בעניינים אחרים תרגיש חופשי לכתוב.

ישר כח,

נתנאל

netanelweil@gmail.com

כתבות נוספות