שאל את הרב

ברכה על פיתה קראנץ׳

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 26/01/20 15:28 כט בטבת התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אשמח לדעת מהי ברכתו של החטיף ״פיתה קרנץ׳״. חשבתי שמברכים מזונות כייון שהפיתות מיוצרות במיוחד במטרה להכין את חטיף... אך אבי חלק עליי והוא סובר שצריך לברך המוציא. אם זה משנה, אני אשכנזיה.

תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום,

שאלה טובה שאלת. תשובתי מתייחסת לחטיפים בגט קראנץ' ו פיתה קראנץ' של עלית.

למעשה: ברכתו המוציא

הרחבה:

ראשית נחל בעובדות הטכניות של המוצר: הפיתה/הבגט נאפה תחילה כפּת וראוי לאכילה ולברכת המוציא, ויש בו כזית. לאחר מכן מוזרקים לתוכו שמן ותבלינים. המוצר נחתך לחתיכות, ואז שוב נאפה ומתייבש עד שהופך להיות קשה כמו קרקר.

מבחינה הלכתית יש כמה סיבות לחייב בנטילת ידיים וברכת המוציא:

א. מטרת המוצר היא לשביעה. על פי התיאור של היצרן בגב השקית, המטרה של המאכל היא לשמש מרכיב בסעודה, ולא כחטיף לתענוג וכד'. וכן נראה מהתמונות הממחישות. אם זה עיקר שימושו של המאכל, אז ברכתו המוציא.

הבהרה: הגדרת המטרה לא תלויה בדעת היצרן, אבל הם יודעים את מלאכתם ומה שכתוב על השקית מבטא בפועל את השימוש הסביר שאנשים משתמשים בזה, וכך אני רואה בפועל.

ב. לדעתי במציאות, גם מי שאוכל את זה כ'חטיף' בצורת האכילה (שקית 'על הדרך'), מטרת אכילתו היא שביעה. וזו הקובעת. אחדד: ההגדרה ההלכתית היא מטרת האכילה (בית יוסף בסימן קס"ח), במקרה הזה הַסְעדה. אופן האכילה לא קובע (סביב שולחן או בלכתך בדרך).

ג. אחר שכך דרך העולם, דינו כלחם. וגם אם אדם פרטי מעוניין לאכול מעט, צריך לברך המוציא.

ד. היו שרצו לומר שזה כמו קרוטונים. אך יש לחלק. ראשית, מטרת הקרוטונים להטעמה ולא לשביעה. ועוד, לקרוטונים התעשייתיים אין צורת לחם. בניגוד לחטיף המדובר, באגט קראנץ' שצורת לחם עליו ממש.

ה. לא כל דבר הנכסס הוא מזונות, זה תלוי האם הוא הפך מבצק לדבר הנכסס (קרקר), או שהוא היה לחם רגיל ואח"כ הוקשה (הנידון שלנו).

(ואמנם, מתחת ההכשר (של בד"ץ עדה חרדית) היה פעם כתוב "ב. מזונות". דעות החולקים מובאות בספר "וזאת הברכה" פרק ג סעיף ג ובהערות שם. ייתכן שחזרו בהם.).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות