שאל את הרב

ברית מילה בצהריים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/10/19 16:39 כג בתשרי התשפ

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

ברצוני לשאול שאלה בנוגע לברית המילה.

האם המנהג לעשות ברית מילה בשעות אחר הצהריים עד הערב על מנת שיוכלו קרובים להגיע ולהשתתף בשמחה מותרת עפ"י ההלכה? או שמא "זריזים מקדימים למצווה" ועדיף לעשות את הברית בעלות השחר?

אז מה עדיף, לעשות ברית מילה מצומצמת בעלות השחר, או לשתף קרובים ומכירים רבים ולקיים את המצווה בשעות אחר"צ?

תודה מראש.

תשובה

לשואלת שלום, מזל טוב!

ישנה עדיפות לקיים את הברית בבוקר, אבל אם יש אילוצים - מותר לקיים ברית מילה בצהריים.

הכלל ההלכתי "זריזין מקדימין במצוות", קובע שטוב וכדאי לקיים כל מצווה כמה שיותר מוקדם. לדוגמא תפילת שחרית כותיקין, קריאת מגילה מיד עם צאת הכוכבים, ועוד. לפי זה - יש לקיים את הברית בבוקר (לא חובה ממש בהנץ החמה, אבל לפני חצות).

מצד שני, יש מעלה כשמצווה מתקיימת בנוכחות הרבה אנשים, לפי הכלל: "ברוב עם הדרת מלך". יש הידור כשעם רב נמצא במעמד.

לכן: מעיקר הדין "כל היום כשר למילה". בכל שעה במהלך היום אפשר למול והמילה תהיה כשרה בלי ספק. אלא שמי שרוצה להדר, הדבר נתון במחלוקת הפוסקים:

לדעת 'ערוך השולחן', וכן דעת הרב עובדיה: ההידור הוא לקיימה בבוקר ולא לעכב את הברית כדי שיהיו יותר נוכחים. בציץ אליעזר מביא דעה שהעיקרון של 'ברוב עם' גובר, וההידור דווקא בנוכחות יותר אנשים.

דעתי היא להעדיף את הברית בבוקר, אך אם יש שיקולים נוספים, כגון: כיסוי כספי להוצאות, נוכחות קרוב משפחה שעלול להיעלב, נוכחות אנשים רחוקים מתורה שיתחזקו מהמעמד וכדומה, ידחו את מועד הברית לשעות אחר הצהריים.

בכל מקרה, לא לקבוע את הברית סמוך לשקיעה, בכדי למנוע תקלות.

(מקורות: שולחן ערוך יורה דעה סימן רסב סעיף א | ערוך השולחן שם | ציץ אליעזר חלק ט סי' כח אות ו | יביע אומר, ח"ב יו"ד סי' יח)

בהצלחה רבה

כתבות נוספות