שאל את הרב

תחרות ופיצול בין תנועות נוער בעיר: למה אי אפשר לעבוד יחד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/01/20 00:38 יז בטבת התשפ

שאלה

שלום! אני גרה במקום שבו יש גרעין תורני מאד חזק שעושה המון פעילויות למען הקהילה (רוב הפעילויות הן לקרב את החילונים שבעיר לדת) אבל בינינו (הדתיים הלאומיים) אנחנו לא מסתדרים. יש לנו סניף בעיר ולשם הגרעין לא שולח בתלונות שהסניף "לא מספיק חינוכי". הם עושים את המוות לקומונרית, וכל מי שהולך לסניף נחשב כלא דתי או כמישהו שעושה משהו לא בסדר (אני מהאלה שהולכות לסניף).

מה שכן אני לא מבינה למה זה לא בסדר? כל המשפחה שלי הייתה בסניף ולא התקלקלה וגם משפחות אחרות מהסניף, הסניף הזה הציל ילדים שלא היו מחוברים כל כך לדת והיום האמונה שלהם כל כך חזקה. לא מזמן הגרעין פתח עוד סניף בעיר שזה אומר שייקחו לנו את התקציבים והחניכים.

למה אי אפשר להסתדר ביננו? למה הם כל כך סגורים בתוך עצמם ולא פותחים את החברה שלהם לאחרים?! זה לא המטרה שלהם כגרעין?! והם גם טיפה צבועים כשהם עושים לימוד בשבועות הם עושים את זה רק לנוער שלהם ואותי ואת חברותיי הם לא מזמינים, אבל כשיש הופעה של איזה זמר דתי הם מיידעים אותי שאביא אנשים כדי שיבואו הרבה אנשים והעיר תיראה מאוחדת שיש בה גרעין טוב שמקרב את כולם, זה לא צבוע? האם יש משהו שאני בתור נערה יכולה לעשות? אם כן, מה? אני רק רוצה להוסיף שיכול להיות שהסניף שלנו ייסגר בגלל הסניף החדש, ואם ייסגר- כל כך הרבה חניכים שצריכים את המקום הזה, שיש שם מי שידבר איתם ויגרום להם לצמוח, ילכו לאיבוד! ולא יהיה מי שיתמוך בו.

תשובה

שלום לך.

ראשית, הכאב שבשאלתך מהדהד מאוד. יש בשאלה שלך המון כאב שנובע מתוך האיכפתיות לחניכים ולעולם הערכים שלהם, ונובע גם מתוך הרצון לראות אחדות אמיתית בעיר, ולראות כיצד הדתיים יותר משפיעים על אלו שדתיים פחות. השאלה שלך גם חושפת אידיאל מאוד חשוב שאת מאמינה בו- והוא הרצון לקרב ולחזק את החניכים ליהדות ולתורה. יישר כח!

שאלתך מורכבת מאוד, מכיוון שאין יותר מדי פרטים על הסניף: האם הוא מעורב? האם נוצרים שם קשרי חברות בין בנים ובנות? האם הקבוצות והפעילויות מעורבות? האם הנערים שמגיעים לשם הם דתיים? מסורתיים? חילוניים? אלו ערכים הסניף מקדם בפעולות? לכן אתן לך כמה נקודות חשובות שאולי יתנו כיוון:

ערכים

כמו שיש לך ערכים מסוימים שאת בונה אותם ומעצבת אותם בתודעתך, כך יש ערכים שונים אצל אחרים, ולפעמים הערכים האלו כבר מעוצבים היטב אצל אנשים גדולים יותר. אצל חברי הגרעין נראה שערך קירוב הרחוקים בו הם פועלים לא יכול לפעול גם עם הילדים שלהם. זאת אומרת שמבחינתם הילדים שלהם הם "מחוץ למשחק" שבו הם משחקים, והם יעדיפו שהילדים יגדלו בשלב הזה ללא חיבור עם ילדים שאינם גדלים לפי סל הערכים שלהם. זה יכול להיות גם ערך ההפרדה בן המינים (אם הם שולחים את ילדיהם למוסדות חינוך נפרדים, סביר להניח שהם לא ישלחו אותם לסניף מעורב). האם זה בסדר? התשובה היא כן. הכל תלוי בקבוצה המסוימת. יש קבוצות אחרות שאין להם בעיה שהילדים יהיו חלק מתהליך קירוב הרחוקים שלהם, כמו שקורה בחב"ד, ברסלב, וכאלו שאין להם בעיה שהילדים שלהם יהיו חלק מחברה מעורבת כמו בקבוצות מסוימות בתוך הציונות הדתית. אבל צריך לדעת שיש קבוצות שזו בעיה גדולה בשבילם.

חידוד

הקמת סניף נוסף כנראה בא לענות על צורך אחר שלא קיים בסניף שלכם, ולכן זה צריך לגרום לכם לחידוד המסרים והערכים עליהם אתם פועלים. זאת אומרת לחשוב אלו קווים רוחניים וערכיים יבטאו את הסניף שלכם- ערכים כמו התנדבות, לימוד תורה ותפילה (בשבתות ומועדים), פעילויות נפרדות או מעורבות, האם לאפשר קללות בסניף (ומה ניתן לעשות כדי למנוע), באיזה לבוש ניתן להגיע לסניף, טיולים משותפים, ארוחות שבת ועוד. כדאי לשבת עם הקומונרית ועם צוות ההדרכה, ולחשוב מה ייצג את הסניף שלכם בצורה מיטבית? אלו ערכים ורעיונות הסניף שלכם מקדם? לאחר מכן פעלו לפי הערכים שעליהם החלטתם, ללא פשרות. בשלב השני אולי כדאי לשתף גם את הורי החניכים שיהיו מעוניינים בכך.

הכלה

הכלה היא אומנות לא פשוטה. היכולת להכיל סוגים שונים של ילדים במקום אחד, ולגרום להם לקבל את השונה מהם ולהיות קשוב לרצונותיו של כל אחד, היא יכולת מסובכת. האם הסניף שלכם יכול להכיל את כל סוגי הילדים? זאת אומרת האם לדעתך יוכלו להיות באותו סניף (ואפילו באותו שבט) ילדים מקצוות שונים שירגישו בנוח? לדוגמא: האם הילד הכי תורני/ דתי שיגיע לסניף ירגיש בנוח להיות ליד ילד חילוני/ מסורתי שמדבר על סרטים לא צנועים? דוגמא הפוכה: האם ילד מסורתי/ חילוני ירגיש נוח ליד ילד דתי מאוד שלועג למי שיש לו הורים לא ממש דתיים או טלוויזיה בבית? אני לא אומר שזה לא אפשרי אבל צריך מדריכים/ות שיהיו מוכשרים/ות לזה.

מיתוג

כדאי מאוד לחשוב איך למתג את הסניף וליחצן אותו לציבור. אפשר לעשות זאת על ידי פעילויות התנדבות כמו: התרמת מוצרים בסופר, פעילות בבתי קשישים או בתי חולים, פעילות בארגוני חסד וכדו'. אפשר גם ליצור פעילויות לציבור כמו: הפנינג לילדי השכונה (עם מכונת סוכר, פופקורן, הכנת פיתות ועוד), מסיבות בחגים (כמו שוק פורים, שמחת בית השואבה ועוד), ערב הורים וילדים (הצגה, לימוד משותף וכו') ועוד. את כל הפעילויות צריך לפרסם ברשתות החברתיות, בעלון המקומי, אצל בעלי תפקידים בעירייה, מנהלי/ות בתי ספר וכו'. זה יכניס את הסניף לתקופת עשייה שתעשה לכם רק טוב, ואני מאמין שהציבור (והילדים) שרואה את כל זה 'יצביע ברגליים' כדי להגיע אליכם.

הידברות

נסו לקבוע פגישה עם רב הגרעין או מנהל הגרעין או נציגי הורים מהגרעין. נסו לשמוע מהם מה מפריע להם בסניף? מה הם מצפים שיהיה בסניף כדי שירגישו בטוחים לשלוח לשם את ילדיהם? אלו ערכים חשוב להם שהסניף יקדם? חשוב לבוא בצורה נקייה, ללא משקעים וללא התקפות. רק לשמוע. אולי תגלו שיש יותר משותף ביניכם מהמפריד, וייתכן שתגלו שלא תוכלו לענות על כל דרישותיהם וצריך להיפרד. כמובן חשוב שגם אתם תשתפו בהרגשה שלכם לגבי עתידו של הסניף ואת רצונכם לשלב כוחות יחד להצלחתו.

לסיכום, שאלת מדוע הגרעין בעיר לא שולח את ילדיו לסניף שלכם, ומה ניתן לעשות כדי שהסניף לא ייסגר בעקבות הסניף החדש. ניסיתי לתת כיוון מדוע הגרעין לא שולח את ילדיו, שכנראה זה בגלל סולם ערכים שונה ממה שקיים בסניף, וכנראה לענות על איזה צורך שלא מקבל אצלכם מענה. הבאתי רעיונות כמו חידוד מסרים וערכים בסניף שעל פיהם תפעלו ותקיימו פעילות, לחשוב האם כל סוגי הילדים ירגישו אצלכם בנוח, ומה ניתן לעשות כדי שבאמת כך יהיה, לחשוב על מיתוג הסניף ופרסום הפעילויות שלו בקרב הציבור, וכמובן הידברות עם מנהלי הגרעין או נציגות שלו כדי לבדוק האם ניתן לענות על הצרכים שלהם בסניף שלכם, והאם אפשר לשלב כוחות יחד.

כמובן שאם תרצי תוכלי לפנות אלינו שוב באמצעות שליחת שאלה חדשה, או להתקשר למוקד הטלפוני שלנו, בימים ג' ו ה', בין 9 בערב ל 11 בלילה, במספר: 1599-5000-54. נשמח מאוד לדבר איתך.

שיהיה לך בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות