שאל את הרב

מה הגבול בקשר חברותי בין שתי בנות מבחינת מגע?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/07/20 20:48 טז בתמוז התשפ

שאלה

שלום הרב!

אני בת 18 ועוד לומדת באולפנא.

יש לי קשר מיוחד עם חברה, ותמיד אני בשאלה מה הגבול?

לא ראיתי בשום מקום הגדרות ברורות מה מותר ומה אסור, אם בכלל, כמה מותר להתחבק, כמה לנשק ואיפה, כמה מותר לחשוב. סליחה שאני בוטה, פשוט באמת רוצה לדעת, מרגישה פגומה וחוטאת, רוצה לדעת אם אני באמת עוברת על הלכות, כי אם כן אני אפסיק מיד...

אשמח לתשובה, מה הם הגבולות ומה אני יכולה לעשות כדי לעזור לעצמי להימנע מקשרים כאלה ומחשבות ומעשים שהם לא דרך התורה.

תודה רבה הרב!

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על גילוי הלב שבשאלתך. מצד אחד אני מבין את הבלבול, אך מאידך גיסא אני רואה כמה קדושה ותום נמצאים במילים שכתבת. חשוב לי לציין שאין לך מה להרגיש פגומה וחוטאת חלילה! אלא הכל עניין של הכוונה והדרכה נכונה.

באופן כללי, בצניעות יש מדרגות רבות, החל משמירה על כללי תורה בסיסיים ועד לתוספת צניעות ממידת חסידות, וכל אחת צריכה להיות במדרגה שהיא מרגישה שייכת אליה, מתוך השלמה והסכמה אישית, ולא חלילה מתוך כפייה או רצון להיות במדרגה גבוהה יותר ממה שמתאפשר לך.

את צודקת שאין הגדרות ברורות מה מותר ומה אסור בקשר חברותי בין שתי נשים או נערות, אבל באופן כללי כל זמן שהקשר הוא קשר בעל אופי חברותי, שאין בו משיכה מינית, אין שום בעיה בחיבוק ונישוק כדרך המקובלת בין בני אדם (נשיקה בלחי ולא במקומות אחרים, חיבוק מלב אל לב- ז"א פני אישה אל חברתה, ולא מאחורה).

אציין שאם החיבוקים והנשיקות, אינם בדרך המקובלת בין בני אדם, או שמעוררים גירוי מיני (אף אם אין משיכה מינית) – הדבר אסור, מפני שדברים אלו אמורים להיות שמורים לאהבה המקודשת שבין האישה לבעלה, ולחיזוק הקשר ביניהם, ולא חלילה לסיפוק תאווה אנוכית. אותו דבר גם לגבי צניעות בין נשים, שאם הסתכלות באישה לא צנועה, או בערוותה, גורם לגירוי - יש להימנע מכך.

גם לגבי מחשבות אין שום איסור, כל עוד לא מדובר בדברים אסורים (כמו מחשבה על גבר נשוי או גוי), וניתן לתקן מחשבות אלו ע"י ניצול זמן ללמידה בספרי הלכה או מוסר העוסקים בענייני צניעות.

לסיכום, אין שום בעיה בחיבוק ונשיקה בדרכים המקובלות, ואף הרהורים ומחשבות מותרים כל עוד אין במחשבות אלו איסורי תורה, או גירוי מיני כלשהו. עם זאת, חשוב לי לציין שאם את מרגישה משיכה מינית לחברתך, או שהקשר ביניכן מביא אותך לגירוי מיני, כדאי מאוד להתייעץ איתנו במוקד הטלפוני כדי לקבל הכוונה מתאימה, כשהמטרה היא לפני הכל שתרגישי טוב עם עצמך. נשמח לשמוע ממך.

שתזכי לחיות חיים של קדושה, מתוך צניעות וטהרה.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות