שאל את הרב

ביטול לאחר הצעת נישואין

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/07/20 10:00 יז בתמוז התשפ

שאלה

שלום רב. בתנו בת ה... קיבלה לפני חודש הצעת נישואין מהחבר {בן...)}שאיתו יצאה כמעט שנה. תוכנן וסוכם יחד עם ההורים מהצד השני שנבדוק אופציה לאזור סוף ספטמבר ואף קבענו פגישה באולם עם תאריך פנוי. שבועיים לאחר ההצעה התקשר הבחור ואמר לבתנו כי הוא מבקש לדחות את החתונה כיוון שסבתו אמרה שלא מחתנים 2 ילדים באותה שנה.

בתנו הגיבה קצת בצורה לא נעימה ואף אמרה לחבר שנראה כי משפחתו תעשה הכל לביטול הקשר בינהם {לאורך כל הקשר הצד של הבחור לא צידדו כל כך בקשר כיוון שהיה מרחק גדול פיזי ועקב הקורונה הבחור ישן אצלנו והוריו לא צידדו בנושא}. מאז היה בעצם סוג של פיצוץ שהתגלגל ככדור שלג וגרם לריחוק בין שני בני הזוג ולבסוף החליטו על פסק זמן/פרידה. לא היה כל נסיון מצידו או מצד הוריו לפשר או להציג בפנינו את הדברים ולהסביר הבחור פשוט נעלם. בנוסף לפני ההצעה פנה בהמלצתנו הבחור לגיסי כיוון שהוא עוסק בשיבוץ יהלומים וייצור תכשיטים ורצינו לעזור ולהקל עליו בהוצאה{ הגיס ביקש סכום שליש מחיר} והפננו אותו לגיסי על מנת שייצר עבורו טבעת להצעת הנישואין. גיסי הזמין את היהלום וייצר באופן מיוחד את הטבעת עבורם. לאחר הביטול מצידו התברר לנו שהוא לא שילם עבורה כלל . כעת אנחנו מתמודדים גם עם העלבון של ביטול הנישואין ובתנו ששבורה מהביטול הפתאומי. בנוסף יש לנו אי נעימות מול הגיס שהתברר שלא שילם לו עבור הטבעת . למרות שהגיס אומר שהכל בסדר ורק שיהיה שלום הוא מוכן להמתין עד שיהיה בסדר. אנחנו לא מוכנים לסלוח לבחור ומשפחתו שהפעילו לחץ עצום לבטל. בתנו גם מצדדת בבחור ואומרת שסגרה עם הגיס שהם יחזירו את הטבעת . אנחנו לא מסכימים ורוצים שהוא ישלם כפי שהיה צריך לעשות ממזמן. מה גם שבמידה והיה רוכש בחנות לא היה מקבל ללא תשלום אז מדוע כאן למרות שהתחייב לא ישלם?

אבקש לדעת מה דעתו של הרב

א. הבחור חייב לשלם את מלא הסכום או שרשאי להחזיר לגיסי את הטבעת ?

ב.במקרה שחיב לשלם כסף מה עושים עם הטבעת (נשארת ברשותינו/מחזירים לבחור)?

ג. אם הטבעת נשארת ברשותינו האם אין בכך מזל רע ?

תודה מראש

תשובה

שלום וברכה

ראשית, חיזוק גדול בשעה הקשה שאתם עוברים כעת. אני מקווה שמתוך הכאב הגדול תבוא צמיחה, ושיתברר כי בתכם דווקא זכתה בכך שלא הסתבכה במשהו שלא מתאים לה, ותמצא את זיווגה בדרך מתאימה יותר ושותפה יותר.

מניסיוני למדתי כי הדבר הטוב ביותר במצב הזה הוא לא להיכנס למלחמות של מי צודק, רצון בעשיית דין, וניסיון לקבוע מי עשה עוול וכיצד לתקן אותו וכדו'. תשומת הלב שלכם צריכה להינתן לדבר העיקרי, והוא השחרור המהיר ביותר של בתכם מכל ספיחי העבר עם הבחור הזה, ופנייה ליכולת להקים מחדש את הבניין שנהרס לה. לכן, הצעתי העיקרית היא לשים מטרה אחת מול העיניים, שהיא הפנייה קדימה, ולא ההתעסקות עם העבר.

יכול להיות שמצד הדין הוא חייב לשלם את הטבעת. אני כמובן לא יכול לומר דבר מוחלט על כך בלי ששמעתי את שני הצדדים, אך אם הסיפור הוא כפי שאתם מספרים – כנראה שזה כך. אם הוא משלם – בוודאי שחובה להחזיר לבחור את הטבעת. היא שלו. אם לא – עשו בה כטוב בעיניכם. אני יכול להציע כי תמכרו אותה, בהסכמה עם הגיס, לבחור אחר מחוסר אמצעים, שמקים את ביתו (היה לי בעבר מקרה כזה, וכך עשתה המשפחה, והרבה טוב יצא מזה), אבל כמובן זו רק אפשרות אחת.

בכל מקרה, אין מזל לישראל, ולא המזל הוא שמעצב את החיים שלנו, כי אם ההתנהגות המוסרית הראויה.

בברכה ובאיחולים שיהיו אצלכם שמחות במהרה.

כתבות נוספות