שאל את הרב

אני לא מצליחה לדבר על רגשות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/08/18 12:38 כ באב התשעח

שאלה

אהלן, אני צריכה עזרה, אני מדברת עם חברות מתחברת בקלות ולהרבה בנות, אני לא שקטה ותמיד בכל הדיונים אני משתתפת ומדברת.

הבעיה היא שאני יכולה לדבר עם מישהי על כל מיני דברים אבל שזה מגיע לדברים שהם יותר הבעת רגשות - איך אני מרגישה, איך היה היום או אם טוב לי נגיד בסניף ובאולפנה, אין לי מה להגיד ואני תמיד מתחמקת ובעיקר אומרת סבבה ויודעים שלא היה סבבה ואני גם יודעת שלא היה סבבה. אבל פשוט קשה לי לענות על זה. מישהי אמרה לי שהיא מרגישה שאני חסומה בעניינים האלה. אפשר לדבר איתי על הכול עד שמגיעים לנושאים האלה...

מה עושים עם זה? אשמח לעצות.

תשובה

שלום יקרה,

הסיטואציה שאת מעלה מתרחשת הרבה אצל אנשים, בני נוער ואף מבוגרים. לא מעט אנשים חברותיים ככל שאפשר לא משתפים ברגשותיהם, בחוויותיהם ובעולמם הפנימי. מן הסתם את יכולה לראות שכשעושים סבב בכיתה או בסניף לא כולם משתתפים בו ובטח שלא מרגישים בנוח לשתף. אני שמחה שאת מודעת לזה, אפילו אם מישהי חיצונית העירה אותך, משום שהמודעות לקושי או לבעיה היא תחילת הפתרון. כשאדם לא מודע למצבו הוא צריך קודם להתעורר לבעיה ורק אחר כך הוא יכול לפעול למגר אותה.

קודם כול, אני מציעה לך לחשוב למה זה קורה, למה את חסומה, מה גורם לך לעצור כשאת מתחילה לדבר על רגש, מה מונע בעדך לספר איך היה בפעולה או בשבת באולפנה? ולפי התשובות שתעני לעצמך תוכלי להתחיל לטפל בזה אחרת ולהתגבר על זה.

יש פעמים שהקושי לספר על דברים לא חיוביים נובע מהרצון להראות שהכול בסדר אצלי ושאני "מושלמת". הרצון הזה הוא רצון לא נכון ולא. בריא משום שאף אדם לא מושלם וכולם מתמודדים עם התמודדויות שונות ומגוונות. דווקא אם תסתכלי על אנשים שמוערכים בחברה, תראי שדווקא הם לא מושלמים, ויש להם התמודדויות וקשיים ביומיום אבל עצם ההתמודדות שלהם מוערכת, למשל מרים פרץ, אדם עם מוגבלות, דורון אלמוג שבנו היה נכה מאוד ועוד.

כמובן יכולות להיות עוד הרבה סיבות לחסימה הזו ואני שוב מזמינה אותך לחשוב מה הסיבה שבגללה את מרגישה חסומה. במקרה הצורך, את יכולה להיעזר באדם קרוב אלייך או איש מקצוע (מטפל, יועצת, מורה וכו') שיסייע לך להבין טוב יותר מה הגורם לחסימה.

חוץ מהפן הרגשי-נפשי, את יכולה לנסות לתרגל שיתוף עם עצמך או עם חברה קרובה (אולי זאת שהעירה לך על זה). הכוונה היא לחשוב כל יום או זמן אחר שאת קובעת לעצמך על דבר טוב ודבר רע שקרו לך, לנסח ולדייק אותם ממש במילים לפני כן ואז לומר אותם לאותה חברה או לעצמך בקול מול המראה. כך תתרגלי לשתף אחרים בחוויותייך והרגשותייך ועם הזמן יהיה לך יותר ויותר קל ופשוט לשתף אחרים בעולם הפנימי שלך.

מקווה שעזרתי מעט בהתמודדות. אל תהססי לכתוב לי למייל או באתר כל מה שעל ליבך.

עלי מעלה מעלה ותשמחי במי שאת.

כל טוב,

רינת rinathaber@gmail.com.

כתבות נוספות