שאל את הרב

אמירת תהילים בלילה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 06/01/20 09:17 ט בטבת התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

חשוב לי מאוד לקרוא תהילים ולא הספקתי לקרוא בבוקר, אני יכול לקרוא בערב?

תודה

תשובה

שלום וברכה,

אם הדבר חשוב לך מאוד אפשר לקרוא גם בלילה. ראה כאן בהרחבה.

א. מעיקר הדין מותר לקרוא תהילים בלילה (כפי שכתוב בשער הציון סימן רלח סק"א). אלא שעל פי הקבלה, עדיף להמנע כל עוד אותו אדם ילמד במקום זה תורה שבעל פה. אכן אם במקום זה אותו אדם לא יעסוק בתורה בכלל, בודאי שגם לפי הקבלה אין להמנע מקריאת תהילים בלילה (שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק אורח חיים סימן ל אות ב).

ב. גם לפי הקבלה, אין שום מניעה לקרוא תהילים אחרי חצות לילה (יביע אומר שם אות ו). וכן בליל שבת ויום טוב מותר לקרוא תהילים כל הלילה גם לפי הקבלה (יביע אומר שם אות ג-ה).

ג. גם מה שיש להמנע על פי הקבלה מלימוד מקרא בלילה, זהו רק מצאת הכוכבים. אולם בבין השמשות אין חשש (שו"ת מי יהודה חלק אורח חיים סימן כב, מובא ביביע אומר שם אות ו).

ד. הרבה מהפוסקים האשכנזים סוברים, שגם לפי הקבלה אפשר לקרוא תהילים בדרך תחינה ובקשה - גם לפני חצות לילה (יעויין פסקי תשובות סימן רלח אות ג. וכן כתב בספר עלינו לשבח חלק ב' עמודים תרלא-תרלב. וע"ע בספר חזון עובדיה על אבלות חלק א' עמוד יט שהתיר לקרוא תהילים על חולה גם לפני חצות לילה. וכן ראה בספר ארחות מרן חלק ב' עמוד תתנד, שהעיד על הגר"ע יוסף זצ"ל, שכאשר היה אחד מבני הבית חולה, והיו כמה מבני הבית רוצים לקרוא תהילים לרפואתו, היה מתיר להם, ואפילו קודם חצות הלילה).

בברכה רבה,

כתבות נוספות