שאל את הרב

אמונת חכמים - בנוגע לתשובתך

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 20/03/19 17:21 יג באדר ב'

שאלה

לכבוד הרב ברוך אפרתי

פורים שמח

להלן שאלתי ותשובתך:

לכבוד הרב,

ישנה מסכת בגמרא המזכירה את ניסוי עקבות הלילית בחול.

לפני כ-23 שנה לערך ערכתי ניסוי. לקחתי חול ים דק ופיזרתי מסביב למיטתי.

בבוקר לא ראיתי עקבות רגל ציפור בחול.

באותו עניין ראיתי ציטוטים של רש"י עם הסבר על תנועת השמש סביב כדור הארץ.

אני יהודי מאמין ושומר מצוות, אך דברים אלה עומדים בסתירה עם אמונתי בדברי חכמים.

לתשובתך אודה.

תוכן התשובה:

שלום

א. בארץ ישראל אין שדים אלו. ולדעת התו'ס גם באירופה אין. העולם השתנה מאז ימי הגמרא, ולא כל דבר שהיה בימיהם קיים גם היום, כאדני השדה ועוד עניינים אחרים.

ב. לדעת הגאונים, רבנן לאו אסוותא אינון. לפעמים רבותינו הראשונים סברו משהו במדעי החול, וכיום אנו יודעים שהמדע סובר אחרת. זה אינו קשור לגדולתם בתורה ולכך שכל דבריהם בענייני התורה נאמרו ברוה"ק, והלכה כרוב דעות היא ממש כנבואה, כדברי הרמב"ן בריש בב"ב. מדע לחוד, תורה לחוד.

ולדעת מהר"ל יש להחריג מכלל זה את חכמי התלמוד, שגם בענייני חול ומדע גמור, הכל אמת. אלא שחלק איננו מבינים, וחלק השתנה במציאות (כדברי הנוב"י הידועים), וחלק הוא סוד המלובש בתיאורים חיצוניים.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'

יג באדר ב', 20 במרץ, 2019

ראשית תודה על תשובתך היפה והמפורטת

בהמשך לתשובתך

האם אני חייב להגיד בשחרית של שבת "מוציא חמה ממקומה" למרות שהמדע אומר אחרת - ואיך ייתכן שתקנו ברוח הקודש לומר "מוציא חמה ממקומה" ?

ולמה לא תיקנו את ההלכה של הריגת כינה בשבת למרות שהכינים של היום פרות ורבות?

-תודה מראש גם אם תבחר לא להשיב-

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

דברי חז"ל תמיד אמורים על פי קליטת החושים, ולא על פי ההתרחשות עצמה. על עובדה זו מבוססות כל הלכות איסור והיתר, שבת, בשר וחלב, ועוד.

לא מפני שחשבו שמה שהחוש קולט הוא האמת האוביקטיבית. אלא מפני שמה שהחוש קולט הוא הציור שכלפיו דבר ד' מופנה.

על כן, ד' מוציא חמה מנרתיקה. בתפיסת חוש העין שלנו. העובדה שהחמה לא יוצאת משום נרתיק בפועל, כלל אינה קשורה לעניין. וודאי לא סותרת אותו.

כינה אינה פרה ורבה לפי קליטת החושים שלנו. לא רואים את הפריה ורביה הזו בעין אנושית. ולכן אינה בגדר מה שנאסר להריגה בשבת. העובדה שהיא כן פרה ורבה אוביקטיבית, לא קשורה לנושא. משום שהחוש לא קולט זאת, אלא המיקרוסקופ.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות