שאל את הרב

אמונה ברגעי משבר

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 08/02/18 23:22 כג בשבט התשעח

שאלה

שלום הרב!

אני לומדת באולפנת דרכי נעם בפ"ת. שנה שעברה הביאו לנו שיחה שדיברה על אמונה בשעת משבר.זאת הייתה שיחה מהממת.

ניסיתי לקחת לעצמי משהו לחיים. וקיבלתי על עצמי שכל פעם שאני עצבנית על שמהו להיזכר בקב"ה ולזכור שהוא כיוון שזה יקרה. בהתחלה די הצלחתי.

לפעמים קורים לי דברים כלכך קשים שכבר אין לי כח התמודדות ואני לא מבינה איך אמורים להתמודד עם הדבר הזה??

לפעמים אני מגיעה לרגעי משבר כל כך גדולים שאני מרגישה שכבר אין לי אמונה.

איך לא מגיעה למצב הזה שאני חושבת מה אולי זה סתם שטויות מה אני עושה.

כי אני יודעת שזה לא

אבל ברגעי משבר קשה לראות את הדברים האלה

תשובה

שלום וברכה,

מקווה שטוב לך באולפנה מכל הבחינות.

אשתף אותך, שגם אני שאלתי את שאלות דומות במצבים דומים בחיי. לפני מספר שנים נרצחו שני חניכים שלי ע"י מחבלים, אחד אחרי השני בהפרש של חודש ימים (שמואל ירושלמי ואבי סיטון הי"ד), בחורים מדהימים, מתוקים וצדיקים. קצת אח"כ נרצח בן דודי ע"י מחבל ביישוב עצמונה (ערן פיקאר הי"ד). כמה שנים אח"כ מתו עוד שלושה מחבריי למחזור במבצעים שונים של צה"ל (שמואל וייס, עמיחי מרחביה ויונתן נתנאל הי"ד). כל פעם השאלות שהעלית עולות שוב ושוב, והרגשתי צורך להתחזק באמונה מחדש.

אנו צריכים לדעת, ששאלות אלו ששאלו אותן אף גדולים וחכמים מאיתנו. כבר משה רבנו שאל שאלות באמונה , כפי שכתוב בגמרא (ברכות ז ע"א) : "אמר לפניו: רבנו של עולם, מפני מה יש צדיק וטוב לו ויש צדיק ורע לו, יש רשע וטוב לו ויש רשע ורע לו". גם איוב הצדיק שאל שאלות דומות. התשובות שהם קבלו מה' שכאן בעולם הזה איננו מסוגלים לרדת לעומק ההשגחה העליונה.

אך מצווים אנו לקבל את הגזרה האלוקית באהבה, ולהשתדל להאמין שמעשי ה' הם אמת ויושר, וכדברי הפסוק (דברים לד, ב): "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא".

עם כל הקושי, צריכים אנו להתחזק באמונה, שהתפיסה של ה' יתברך על העולם היא שונה מהתפיסה שלנו את החיים. אנו אומרים בתפילה על ה' שהוא (ישעיה ו, ג): "קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְבָאוֹת", זאת אומרת שה' הוא נבדל מאיתנו פי כמה וכמה.

ניתן להמשיל זאת לילד בן 3 שמתחנן לאמא שלו, שהוא רוצה עוד סוכריה על מקל. ואימא שלו שמבינה קצת יותר טוב ממנו, אומרת לו: "לא! בני אהובי! זה לא בריא בשבילך!" והילד ממשיך ובוכה וצועק, וחושב בליבו: "למה אימא שלי מתנהגת אליי בכזאת אכזריות. מה אכפת לה?" – אבל אנחנו שקצת התבגרנו יודעים שאימא שלו רוצה את הדבר הטוב ביותר עבורו והסוכרייה מזיקה לבריאות שלו.

גם אנחנו כעת, צריכים להתחזק באמונה שלא כל דבר אנחנו מסוגלים להבין.

יש דברים שגדולים יותר מאיתנו וממחשבותינו.

חושבני שיש רמז לכך בדברי הנביא ישעיה (ישעיה נה, ח): "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי נְאֻם ה'", ה' אומר לנו, יש דברים שאני רואה שאתם לא רואים, החשיבה שלי קצת יותר גבוהה ועמוקה.

בדיוק בנקודה הזאת נכנסת האמונה שלנו בה' יתברך.

במקום שבו אנו אומרים לה': "אבל למה?" – אומר לנו ה': בני אהובי (מנחות כט ע"ב): "כך עלה במחשבה לפניי!"

גם אם לא התרחש מה שאנחנו חשבנו שיהיה הכי טוב, אנו צריכים להאמין בכך שכל מה שה' עושה הכל לטובה, וכדברי ר' נחמן (שיחות הר"ן תורה נג): "מאחר והכל מאיתו יתברך, בודאי הכל לטובה".

חז"ל מלמדים אותנו שיש כמה סיבות למה ה' מביא לנו ייסורים:

א. לפעמים אדם סובל משום שהוא חטא והייסורים נועדו כדי שאדם יפשפש במעשיו. כפי שכתוב בגמרא (תלמוד בבלי ברכות ה ע"א).

ב. לפעמים הייסורים הם למרק את האדם כדי להגדיל אותו ולהעצים אותו. בבחינת "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".

ג. לפעמים הייסורים זה כפרה על הדור. כפי שהרמח"ל (דרך ה' חלק ב פרק ג) כותב: "יגיעו צרות ויסורים לאיש צדיק, ויהיה זה לכפרת דורו".

ד. לפעמים זה קשור לסודות מעולם-הגילגולים שאין לנו בהם כלל הבנה, וכפי שמסביר האלשיך הקדוש (תורת משה- ויקרא כג, כה) שצדיק ורע לו, זה צדיק שבגלגול הקודם הוא עשה מעשים לא טובים, ולכן הוא סובל בחייו בעולם הזה. וכן כותב הרב חיים ויטאל בהקדמה לספר "שער הגילגולים".

ה. לפעמים זה כדי שנרבה בתפילה. כפי שכתוב בגמרא (יבמות סד ע"א): "הקב"ה מתאווה לתפילתם של צדיקים".

מה שחשוב זה לקבל באהבה את הקשיים ולהתחזק בשמחה ובאמונה גדולה.

בתפילה גדולה, שה' ייתן לך כוחות להתחזק,

בהצלחה רבה מתוך הזדהות עמוקה,

הלל מרצבך

כתבות נוספות