שאל את הרב

למה אליהו הנביא מוזכר בברית בפסח ובהבדלה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 01/05/19 15:29 כו בניסן התשעט

שאלה

היי ותודה על העזרה

רציתי לשאול למה אליהו הנביא מוזכר גם בברית מילה גם בפסח וגם בהבדלה?

הבנתי שהוא מוזכר בעוד כמה ארועים ומועדים וחשוב לי לשמוע תשובה, תודה

תשובה

שלום וברכה,

אליהו הנביא הוא דמות שעל פי חז"ל מבשר הגאולה.

התפקיד המרכזי ביותר שתופס אליהו הוא בכך, שהמסורת רואה בו את המבשר לקראת בואו של המשיח. זיהוי זה מתבסס על הפסוקים (ספר מלאכי, פרק ג', פסוקים כ"ג-כ"ד):

"הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם פֶּן אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם".

כפי שציינת בשאלה, נוהגים לציין את אליהו הנביא במיוחד במוצאי שבתות, בליל הסדר של חג הפסח ובברית המילה.

במוצאי שבת נהוג לשיר מזמורים שבהם מוזכר אליהו הנביא, כפי שמבואר בספר קיצור שו"ע (סימן צו - דיני תפלת ערבית ודיני הבדלה) שעל פי המדרש במוצאי שבתות אליהו יושב תחת עץ החיים ומונה את זכויותיהם של ישראל, כתיקון לקנאות ולקטרוג שלו על עם ישראל.

בשעת ברית מילה נוהגים להכין כיסא לכבודו "כסא של אליהו". כפי שכתוב בהלכות ברית מילה שבשולחן ערוך (יורה דעה, סימן רס"ה, סעיף י"א): "נוהגין לעשות כיסא לאליהו שנקרא מלאך הברית, וכשמניחו יאמר בפיו שהוא כיסא אליהו"

מקורו של המנהג בספר פרקי דרבי אליעזר (סוף פרק כט) שם מסופר כי אליהו הנביא התלונן לפני האלהים כי עם ישראל עזב את בריתו: "קַנֹּא קִנֵּאתִי לה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." (ספר מלכים א, יט, י) אמר לו על כך אלהים: "חייך (-לשון שבועה) שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך". ומסיים בפרקי דרבי אליעזר: "מכאן התקינו חכמים שיהיו עושים מושב כבוד למלאך הברית".

על פי המדרש.

בליל הסדר בקהילות רבות נוהגים להכין לו כוס יין מיוחדת (כוסו של אליהו) ובמהלך הסדר למלאה ביין ולפתוח את דלת הבית לכבוד הגעתו. משום שכתוב ש"בניסן נגאלו ובניסן עתידין להגאל".

בנוסף חשבתי להציע שתפקידו של אליהו הנביא הוא לחבר בין הדורות: "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם", ובליל הסדר מהותו לחבר בין הדורות, בין הילדים להורים, להמשיך את הסיפור שסופר מאז יציאת מצרים ועד היום.

בהצלחה רבה,

הלל

כתבות נוספות