שאל את הרב

אלוהים והשואה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/12/19 07:51 ו בכסלו התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

גדלתי בבית חילוני ובחצי השנה האחרונה החלטתי לנהל אורח חיים דתי. באופן כללי אני מאוד מתחבר לגישותיהם של הרמב"ם וליבוביץ'.

לאורך התהליך הציק לי נושא השואה. כפי שציינתי- הושפעתי מאוד מלייבוביץ' ולכן אין לי ציפיות מהקב"ה שיתערב באופן משמעותי וניסי בהיסטוריה. הנקודה המורכבת מבחינתי היא כלל התשבוחות לה' שנמצאות כמעט בכל משפט בסידור התפילה. אני מאמין בקיום ה', ומקבל על עצמי לעבוד אותו באמצעות ההלכה אבל סליחה על הבוטות- קשה לי להאמין בטובו ולשבח אותו.

אשמח להתייחסותך.

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

ראשית, ברוך הבא.

גם לעולם אורח החיים הדתי.

וגם להכרה העמוקה כי בשעה שאדם מכונן את הקשר עם הקב״ה נולדות בו גם שאלות חדשות ומציאות מורכבת של מפגש זהויות.

מו״ר הרב עמיטל זצ״ל, שהיה ניצול שואה, אכן תיאר בדיוק את מה שאתה מתאר.

את הקושי הגדול לומר את כל מילות השבח וההודיה, דווקא מתוך האמונה העמוקה בכך שריבונו של עולם היה בשואה. היא לא הייתה מנותקת ממנו.

ומה אנו עושים ?

אנו מכוננים בתוך עצמנו את שתי התנועות האלה,

אומרים את מילות השבת וההודיה על כל הנפלאות שאכן הקב״ה מזמן לנו, גם בחיים הפרטיים שלנו, גם בטבע ובמציאות, גם בהיסטוריה ובזכות הגדולה להיות חלק משיבת עם ישראל לארצו, ממדינת ישראל וכדו׳, וגם על גילויי האמונה והתורה שאנו חיים בתוכם;

ובד בבד, אומרים לפניו שקשה לנו, שאנו מצולקים, שמה שהתרחש בשואה, כמו גם בפורגרומים קשים שקדמו לה - קשה לנו, כואב לנו.

בדיוק כך נהגו כל גיבורי המקרא. ראה לדוגמה בספר תהילים, בו אנו מוצאים פרקים כאלה ופרקים כאלה.

האמונה שלנו אינה בינארית.היא מכילה בתוכה תנועות מנוגדות, שלעתים אינן מתיישבות.

כל טוב וברכה

כתבות נוספות