שאל את הרב

אי ציות להוראות מנהל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/11/18 12:06 ז בכסלו התשעט

שאלה

שלום רב . אני עובדת במוקד טלפונים. ויש מספר דברים שההנהל דורשת , ואני לא הולכת אחר ההוראות, (לא רק אני- גם עוד הרבה נציגים)

לדוגמא -

לא ללכת לשירותים / להכין קפה בלי להודיע לאחמ״ש . אני יוצאת בדיוק דקה שתיים ולא מודיעה לאף אחד .

בנוסף הם אומרים שעה אחרונה וראשונה של המשמרת אף אחד לא יוצא להפסקה , וחפעמים אני הולכת לאכול או לתפילה ואף אחד לא שם לב .

בנוסף הם אומרים לא להכין טוסט בעמדה (לקחת את הטוסטר למטבח ) ואני מכינה בעמדה .

בנוסף לכך לדוגמא מבקשים לא לאכול כלום בעמדה - ואני אוכלת. לפעמים מנהלים תופסים אותי והם לא כועסים . לפעמים מעירים ולפעמים לא . עקרונית אני חושבת שזה לא משנה להם כל כך .

האם אני עוברת על ההלכה באיזשהי צורה? מקווה שזה לא גזל עבודה או משהו בסגנון. תודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה הזו.

היא אכן נוגעת באחד היסודות העמוקים ביותר בהלכה של יחסי עובד ומעביד. התורה התחשבה בחובות העובד כלפי המעביד בצורה מרכזית ביותר, כגון בהיתר לפועלים לקרוא קריאת שמע ואף להתפלל במצבים מסוימים בראש האילן, בלי לרדת למטה ולהתכוון יותר, כדי שלא לפגוע בזכויות המעביד ולא לגזול על ידי אי-עבודה.

ברם, יש גם כללים שגם המעביד חייב לעמוד בהם. לא זו בלבד, אלא משעה שנקבעו גם תקנות העבודה בחוקי העבודה במדינת ישראל, וכן בהסכמי העבודה, ההלכה מסמיכה אותם להתיר לעובדים לעשות דברים שכלולים בהם.

על כן, צריך לחלק בין המצבים השונים של שאלתך החשובה מאוד:

כאשר מדובר בדרישה לא חוקית, כגון לא ללכת לשרותים או להכין קפה – אין שום חובה לציית לכך. ברם, אני מבין מההקשר כי אף אחד לא אוסר לעשות את זה, אולם יש רצון לווסת את ההליכה, בצורה לא פוגענית, וזאת כדי שלא תהיה התרוקנות בבת אחת של עמדות העבודה – ואם אני מבין שזה המצב צריך לעמוד בדרישה הזו.

לגבי הדרישות של השעה האחרונה והראשונה – אם אני מבין נכון הדרישה הזו לא חוקית.

טוסטר רק במטבח – נראה שחובה לשמוע לכך, כי לא מדובר בהתעמרות בעובד, אלא בשמירה על ציוד.

וכדו'.

בקיצור,

אם מדובר בדרישות העומדות במבחן הביקורת, והבאות למניעת הפסד למעביד או לציוד: חובה לשמוע.

ואם מדובר בהתעמרות – אין חובה.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות