שאל את הרב

אין לי כוח להתחיל שנה חדשה ולעשות הכל מחדש!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/09/20 23:07 יח באלול התשפ

שאלה

אני מתחילה עכשיו שישית באולפנה ועוד מעט אולי הדרכה ואני מרגישה שאין בי כוח: להכיר חברות חדשות, ללמוד, לעשות פעולות..

מפחדת שהשנה תתפספס לי בגלל זה. איך אפשר להרגיש שנה משמעותית?

ואם אפשר טיפים להכרת חברות, מרגישה קצת תקועה בנושא.

תודה.

תשובה

שלום חנה יקרה.

שמחה שפנית אלינו ומקווה לתת לך מעט מענה בע"ה.

התחלות חדשות

את מתארת התחלה של שנה חדשה בלימודים אחרי חופש ומרחק מהלימודים ואולי גם מהחברות. החזרה לאולפנה אחרי חופש תמיד מלווה בחששות. איך יהיה עם החברות, האם ארגיש שיש לי מקום טוב, איך החברויות יתפתחו מתוך טבעיות וכיף פשוט, האם אצליח מבחינה לימודית, ועוד.

בנוסף לזה, את מתארת התחלה חדשה אולי גם בהדרכה. הכניסה להדרכה גם מלווה בחששות רבים: איך יהיה עם החניכות, האם יתפתח קשר טוב, האם אני אהיה טובה להן, האם אצליח לעשות פעולות מספקות ועוד.

אני מרגישה שהמון פעמים התחושה שאת מתארת, ש'אין בי כח', נובעת מהפחד של מה יהיה ואיך יהיה. חשוב לי לומר לך שאני מבינה אותך ואיתך ממש. התחושות האלה כל כך מובנות וטבעיות. תחושות שבאות תמיד לפני התחלות, לפני דברים ומפגשים חדשים.

אני מעריכה את הרצון שלך לשנה משמעותית, לזה שיהיה לך כח לאולפנה, להדרכה ולמה שהשנה מביאה איתה. הרצון הזה מעיד על זה שאת לא נותנת לפחדים להשתלט עלייך ואת רוצה להיות מעליהם, לנתב את הדברים החדשים לטוב ובעמל.

אני מול החברה

המפגש עם החברה, בונה אותנו ומברר לנו מי אנחנו, מה אנחנו רוצים להיות ומה טוב ונכון לנו.

בעיקר בזמן הזה של האולפנה וההדרכה, זמן שבו אנחנו בונים את העצמיות שלנו ואת האישיות שלנו.

לפעמים המפגש עם החברה דורש ממנו מאמץ ואנרגיה. כל חיכוך עם אנשים מהחברה אני צריך להביא אליו את עצמי. אנחנו רוצים להביא את עצמנו עד הסוף, באופן טבעי ומשוחרר ולפעמים זה קשה לנו.

למה?

לפעמים כי חשוב לנו מה יגידו עלינו, מה יחשבו עלינו ויאמרו ולפעמים כי קשה לנו לחשוף את עצמנו. התחושות האלה מאיימות עלינו וגורמות לנו להיסגר ולהרגיש שאין לנו כח לזה. אנחנו מעדיפים בלי כל הטוב הזה. התוצאה היא שבמקום לפרוץ את המחסום הפנימי שיש לנו, להתגבר ולצאת מרווחים- אנחנו נשארים מופסדים, לבד ובתוך הפחד.

אני חושבת שצריך להסתכל אל השורש. השורש זה האני הפנימי. אני צריכה לשאול את עצמי, האם אני מאמינה בטוב שבי? האם אני אוהבת את מה שאני? האם אני שמחה במה שאני או שאני עסוקה כל הזמן בתחושה שאני לא שווה ולא מוצלחת? האם אני שואבת את הביטחון והכבוד שלי מהחוץ, מהחברה או מהאני הפנימי שה' שם בי?

לרוב, ברגע שאנחנו נרגיש יציבים וטוב עם עצמנו, אז יהיה לנו הרבה יותר קל ומשוחרר עם החברה.

אנחנו נהיה חופשים להביא את עצמנו בביטחון. אנחנו נהיה בלי פחד של מה יגידו ומה יאמרו.

שנגיע מעט לתחושות כאלו, נרגיש זרימה ויכולת ליצור קשר עם חברות בצורה נינוחה וטובה.

בנוסף לזה, את שואלת, איך אפשר להרגיש שנה משמעותית. חושבת שמעניין לשאול את עצמנו, מתי הדברים משמעותיים לנו? אני חושבת שדברים משמעותיים לנו כשאנחנו מחוברים אליהם, שהם נוגעים בנו.

בזמן שאנחנו מחוברים לעצמנו, ממילא דברים כמו האולפנה וההדרכה חשובים לנו וממלאים אותנו.

לסיכום:

1. אני חושבת שטוב שתתני מקום לדאגה, אל תאשימי את עצמך בזה שאין לך כח או בתחושות הלא נעימות שעוברות עלייך. ההפך, תרשי לעצמך להיות שם ב'אין לי כח', בדאגה והחוסר וודאות של איך יהיה. תרשי לעצמך לקבל ולהרגיש את התחושות האלו מתוך הבנה שזה לגיטימי להרגיש את זה וזה הגיוני.

2. ממליצה לך לשבת עם עצמך ולכתוב 10 דברים טובים שיש בך. דברים שאת שמחה בהם, שאת מעריכה אותם ובגלל זה שווה להיות חברה שלך.

(בשיטת NLP, יש דרך שאומרת שהשינון בפה מעביר מסרים למח, המסרים האלו הופכים להיות אמונה שמושרשת באדם.)

אחרי שאת כותבת ממליצה לך לעמוד מול המראה ולשנן אותם לעצמך, 30 יום בערך.

זה חשוב להגיד לעצמנו שאנחנו טובים. מי אמר שאנחנו טובים? קודם כל, כי יש בנו נשמה אלוקית טהורה שכולה טוב ואור גדולים. ואחר כך, כי ה' שם בנו המון טוב כדי שנוכל לעשות את התפקיד שלנו בעולם. לפעמים גם להסתכל על מעשים טובים שעשינו זה עוזר לראות ולמקד מה טוב בי.

3. כדי להכיר חברות חדשות:

בראש ובראשונה זה מה שכתבתי למעלה- איך אני מול עצמי. חשוב שנעריך את הטוב שבנו. אחרי שיש את הבסיס הזה אז נח ונעים ליצור קשר עם חברות.

אח"כ, אני חושבת שבחברות טובה נכון להביא את עצמי מתוך אמון בטוב שבי. עם זה, שאני מביאה את עצמי חשוב לתת מקום לצד שמולנו, לתת מקום והבנה למה שעובר עליו, לדעות שלו (גם אם לא תמיד אנחנו מסכימים איתן). בחברות זה נעים שרגישים אחד לשני. לפעמים צריך לתת מרחב ולהתרחק קצת ולפעמים זה כיף שיש את הביחד.

4. בנוסף, ממליצה לך לשבת עם דמות בוגרת בעינייך, מדריכה, מורה או הורים.

דמות שמכירה אולי את החברה שאת נמצאת בה ולשתף אותה בתחושה הזו. לספר שמשהו תקוע ביצירת קשרים חברתיים, וביחד לנסות איך מכירים חברות מתוך תחושה טובה.

אני בטוחה שיש בך כוחות רבים ואור וטוב גדולים.

מאחלת לך, שתהיה שנה טובה מלאה באור ומתיקות, שנשמח במי ובמה שאנחנו ,ושנרגיש כמה אנחנו גדולים כי אנחנו הבנים והבנות שלו יתברך.

יהודית

כתבות נוספות