שאל את הרב

איך מתפללים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/05/20 21:49 כו באייר התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מתחיל להתחזק , ואני לא יודע איך מתפללים? מהי תפילת עמידה ? סדר התפילה? איך מתפללים ערבית ומנחה? תפילת יחיד ותפילה במניין?

היכן אני יכול למצוא חומר שאוכל ללמוד בנושא התפילה? אני עובד שעות מרובות ביום ומעדיף חומר באינטרנט.

תודה רבה!

תשובה

שלום לך דולב.

ראשית, אני רוצה לחזק אותך ולברך אותך על החלטתך להתחזק בשמירת התורה והמצוות, ובכלל בנושא התפילה שעליה נאמר (מדרש תנחומא, וירא א'): 'אמר להם הקב"ה לישראל: הוו זהירין בתפילה, שאין מצווה אחרת יפה הימנה, והיא גדולה מכל הקורבנות… ואפילו אין אדם כדאי להיענות בתפילתו ולעשות חסד עמו, כיוון שמתפלל ומרבה בתחנונים, אני עושה חסד עמו'.

בשאלה שלך אתה רוצה לברר איך וכיצד מתפללים, וכן לדעת היכן ניתן למצוא חומר לימוד בנושא התפילה. הדרכה פרטנית בעניין סדר התפילה מצריכה סידור, ודיני התפילה כוללים הלכות ופרטים רבים, ולכן אוכל לענות לך בקווים כלליים, ולגבי השאר אוכל לכוון אותך למקורות מידע שיעזרו לך.

סדר התפילה

סדר התפילה משתנה מתפילה לתפילה (שחרית- מנחה- ערבית), לפי הזמן ביממה (בוקר- צהרים- ערב), וכמובן לפי נוסחי העדות. לכן הטוב ביותר הוא לפתוח סידור ולראות את סדר התפילה בפנים. סדר תפילת שחרית הוא ארוך יותר, וקשה לתאר אותו כאן בלי לראות זאת בתוך הסידור (מנחה וערבית מובא בהמשך התשובה). חשוב לומר שלפי התורה היום מתחיל מהלילה- הזמן בו אנו מתפללים ערבית, ולכן תפילת ערבית היא דווקא התפילה הראשונה, ולא שחרית כמו שחושבים. תפילת שחרית נאמרת עם טלית ותפילין, וניתן להניח תפילין החל מעלות השחר ועד ולשקיעת השמש (זמנים מדוייקים ניתן לראות בלוחות השנה או באינטרנט. חפש בגוגל זמני היום ב- שם העיר שלך).

מהי תפילת עמידה?

תפילת העמידה היא נקודת השיא בתפילה, ויש לאומרה בכובד ראש (לכוון לפשט המילים לפחות ב-3 הברכות הראשונות), בעמידה לכיוון ירושלים, ברגליים צמודות (ואם אפשר יד ימין על יד שמאל), בלחש, ועוד פרטי דינים. תפילת עמידה כוללת 18 ברכות (19 ברכות יותר נכון). בשבת תפילת עמידה כוללת שבע ברכות. בשחרית ובערבית נקודת השיא מגיעה לאחר קריאת שמע, ובמנחה- בסיום מזמור 'אשרי יושבי ביתך'.

תפילת ערבית ומנחה

תפילת מנחה, יש אומרים שהיא החשובה ביותר ביום שהרי אליהו הנביא נענה מהשמיים בתפילת המנחה (במלחמתו כנגד עובדי הבעל) וזמנה לאחר חצות היום, והיא כנגד קורבן התמיד של בין הערביים שהוקרב בבית המקדש. התפילה מתחילה באמירת קורבנות, מזמור 'אשרי יושבי ביתך', וממשיכה בתפילת העמידה, ומסיימים בתחנון (וידוי על העוונות), ומסיימים במזמור 'למנצח בנגינות מזמור שיר' ותפילת 'עלינו לשבח'.

תפילת ערבית נתקנה כנגד שריפת האמורים (השומנים) על גבי המזבח במהלך הלילה. זמן התפילה מיד לאחר צאת הכוכבים, והיא מתחילה בשתי ברכות: 'המעריב ערבים' ו'אהבת עולם'. לאחר מכן 'קריאת שמע', ושוב שתי ברכות: 'אמת ואמונה' ו'השכיבנו'. נקודת השיא- תפילת עמידה בלחש, ומסיימים במזמור 'שיר למעלות אשא עיני' ו'עלינו לשבח'.

תפילת יחיד ותפילה במניין

תפילה במניין, כוונתה תפילה של עשרה אנשים (גברים) יחד. ויש בה מעלה גדולה מאוד, יותר ממי שמתפלל ביחידות. וכך נפסק להלכה (שו"ע אורח חיים, סימן צ, סעיף ט): 'ישתדל אדם להתפלל בבית הכנסת עם הציבור'. אילו יתרונות יש לתפילה בציבור שאין בתפילת היחיד? שני דברים: במניין אפשר לומר דברים שבקדושה (כמו קדיש, קדושה, ברכו, ברכת כהנים, קריאת התורה ועוד. וכל זה לא מתאפשר בתפילת יחיד. והדבר השני הוא שתפילתו מתקבלת יותר מאשר מי שמתפלל ביחידות.

האם חובה להתפלל במניין? באופן עקרוני חייב, למעט מקרים מיוחדים ונדירים (כמו בזמן הקורונה, או מי שצריך לצאת לדרך רחוקה, לצאת לעבודה, אדם חולה וכו').

הגעה לבית כנסת

העצה הטובה ביותר בשבילך כדי ללמוד על התפילה היא פשוט להגיע לבית הכנסת במקום מגוריך. שם תוכל לשבת יחד עם הציבור, לקחת סידור ולהתפלל מתוכו. כדאי ורצוי שתשב ליד מישהו מוכר שיוכל לכוון אותך בתפילה ולהראות לך היכן מתפללים. אינני יודע אם אתה אשכנזי או ספרדי, אך אני ממליץ גם להתפלל בבית כנסת ספרדי דווקא, מכיוון ששם החזן אומר בקול את כל התפילה ויותר קל לעקוב אחריו בסידור.

לסיכום, התפילה היא אחד מערכי היסוד החשובים בעולם היהדות, והיא כוללת 3 סוגי תפילות שמתחילות מהלילה (ערבית), וממשיכות בבוקר לשחרית ולצהרים (מנחה), עד שתשקע השמש. העצה הטובה ביותר כדי לדעת להתפלל מתוך הסידור היא פשוט להגיע לבית הכנסת ולהיעזר באדם שיכוון אותך בתפילה עמוד אחרי עמוד. עם הזמן, תתרגל לתפילה, לנוסח הברכות, לזמני העמידה בתוך התפילה, ותוכל להתפלל בצורה עצמאית. עצה נוספת שכדאי לך לאמץ היא קניית סידור אישי (לפי השתייכותך העדתית), בו תוכל לסמן בעיפרון או צבע את התפילות השונות ואת המקומות חשובים לך בתוך התפילה). את הסידור תוכל לקחת איתך, לעיין בו ולהתרגל אליו (לדעת למשל באיזה עמוד נמצא כל קטע בתפילה) במקום לסידורים המגוונים (ולא תמיד אחידים) שיש בבית הכנסת.

לגבי חומר לימוד על התפילה, אני ממליץ מאוד על האתר הנפלא של הרב אליעזר מלמד שליט"א מישיבת הר ברכה, שם תוכל למצוא את הגרסה האינטרנטית של כרך פניני הלכה בנושא התפילה, בקישור: https://ph.yhb.org.il/category/%d7%aa%d7%a4%d7%99%d7%9c%d7%94/ .

מאחל לך שתזכה להתפלל מתוך שמחה ודבקות אמיתית בבורא, ושיעלו תפילותיך לרצון לפני הקב"ה יחד עם שאר תפילות עם ישראל, אמן.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות