שאל את הרב

חופשה משפחתית ביום כיפור: איך לגשר על פערים עם ההורים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 18/08/19 21:18 יז באב התשעט

שאלה

שלום, אני מיכאלה בת 16 וחצי. אני מסורתית והמשפחה שלי חילונים לגמרי אבל הם מכבדים אותי ואת האמונה שלי מאוד.

ההורים שלי רוצים לטוס לחופשה בחוץ לארץ כמה ימים לפני ערב כיפור ולי זה לא אפשרי, כל שנה בכיפור אני וחברות מעבירות את הצום ביחד בלילה ואז קמות אחר הצהריים והולכות לבית כנסת, ככה שזה לא קשה לי לעמוד בצום. אם אהיה בחוץ לארץ אני לא אצליח לצום לבד עם עצמי וזה יהיה לי מאוד קשה ולא אפשרי בשבילי להעביר לבד את כל הצום בלי ללכת לבית הכנסת, ניסיתי להסביר להורים שלי אבל הם פשוט לא מבינים אותי ואני לא יודעת מה לעשות, האם כדאי לי להישאר בארץ? אני מאוד אוהבת ומחכה לחופשות עם המשפחה שלי אבל לא מוכנה לוותר וחס וחלילה לא לצום.

מקווה שתענו ותודה מראש על התשובה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום מיכאלה.

אני מתרשמת מהאופן שבו הצלחת, יחד עם חברה טובה, ליצור לעצמך נוהג מיוחד ליום כיפור, שנוח ומתאים לך. זה מעיד על הרבה חיבור לעצמך, ויכולת להוביל את עצמך למקומות שבהם את מרגישה מחוברת למשמעות ולמסורת. אז כבר מגיע לך כל הכבוד על היצירתיות והיוזמה.

את צודקת שיש כאן התלבטות, ובאמת לא קל להכריע. ננסה יחד לבחון כמה אפשרויות, ואת תוכלי לחשוב, להתייעץ עם אנשים שאת סומכת עליהם, ולקבל החלטה.

ערכים מתנגשים

מצד אחד יש לנו את יום כיפור שהוא יום משמעותי וחשוב מאוד. כפי שציינת, לכל אחת יש אפשרות לבחור איך היא מתחברת למשמעויות של היום, עושה הפסקה לחשבון נפש, ומתחילה את השנה בכוחות מחודשים.

מצד שני יש לנו את כיבוד ההורים וערך המשפחה. התורה מחנכת אותנו לכך שנדע לפעול מתוך רגש של הכרת הטוב, והבנה שאלוקים בחר להביא אותנו לעולם דרך ההורים האלו דווקא. ולכן התורה מצווה אותנו לכבד את ההורים ולעשות להם נחת. יש חשיבות גדולה לשמור על המשפחה ועל מקומה בחיים שלנו. וכפי שאת מציינת, גם את חיכית וציפית לחופשה, אלא שהיא "נפלה" על תאריך בעייתי.

ייתכן מאוד שחלק ממה שהציף את ה"בעיה" היא העובדה שההורים שלך עדיין רואים בך "ילדה שלהם", ובאופן אוטומטי מניחים שאת נוהגת כמו המשפחה ברוב הדברים. אלא שבגילך, את מתחילה לגבש לאט לאט זהות עצמאית, שאמנם משיקה לזהות המשפחתית במישורים שונים, אלא לא בכולם. התהליך הזה מאוד טבעי, אלא שלפעמים קצת קשה לשני הצדדים – לילדים ולהורים – להתרגל אליו ולהשלים איתו. תחשבי למשל שפתאום אחד ההורים מודיע לילדים שהוא הופך להיות טבעוני. או עוזב את העבודה כעורך דין ומקים להקת רוק. או מחליט לצאת לטיול של חצי שנה בהודו כדי לחפש את עצמו. לא קל לקבל את זה שאחרי הרבה שנים, בן משפחה מוצא כיוון שונה ומנסה להתפתח בתוכו. ולכן נדרשת מכל הצדדים הבנה שהדבר יכול להיות קשה, ונדרשת סבלנות ותקשורת טובה כדי להתגבר על זה.

שיח פתוח

מתוך הבנה של החשיבות של שני הערכים שאת עומדת מולם, חשוב שיהיה שיח בינך לבין ההורים שלך. שיח מכבד מתוך הבנה וכבוד של כל אחד לדרך של השני. חשוב שהם ינסו להבין את הרצון שלך להיות איתם, וגם את הקושי בכך שזה נופל על יום כיפור. יכול להיות ששיח פתוח וכנה ביניכם יכול להעלות פתרונות יצירתיים למצב.

ברגע שהדברים יהיו על השולחן בדרך בוגרת ופתוחה, אולי יהיה אפשר לנסות למצוא פתרון שלא יכריח אותך לבחור באחד מהשניים. למשל, לארגן את הטיול כך שתהיו ביום כיפור ליד מקום שיש בו קהילה יהודית או בית חב"ד, וכך יתאפשר לך לשמור על היום כמו שאת רוצה. לחלופין, יכול להיות שכן תבחרי להישאר בארץ, להפיק את המיטב מיום כיפור, ולפצות על זמן האיכות עם המשפחה בדרך אחרת.

כמו שכתבתי בהתחלה, ההחלטה חוזרת אלייך. אני מאמינה שתוכלי להתבונן בתבונה ורגישות במצב שעומד מולך. שתצליחי לחשוב כיצד את מעלה את הנושא עם הורייך, ובע"ה שזה גם יצליח להעלות כיוונים טובים לפיתרון.

מוזמנת לעדכן אותנו בהחלטה, ובכל מקרה – כל הכבוד על ההשקעה בדברים שחשובים לך, ושנה טובה ומוצלחת!

מעיין

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות