שאל את הרב

איך לעודד אדם קרוב שנמצא במצוקה? איך מוצאים את המילים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/12/19 01:50 יד בכסלו התשפ

שאלה

אני לא יודעת איך לעודד אנשים. כשחברה נמצאת לידי וקרה סיפור והיא בוכה, אני ממש לא יודעת מה אני צריכה לעשות ומה אני צריכה להגיד. אני לא יודעת איך לתת תמיכה, ואולי זה בגלל שקשה לי להחצין רגשות ובגלל זה קשה לי להגיד מילים טובות ולחבק וכו'. לא בגלל שאין לי אמפתיה, כי נראה לי שאני כן אמפתית, אני מתחברת בקלות לרגשות של האנשים שלידי, אני יכולה להבין, אני יכולה להרגיש את זה בעצמי, כנראה בגלל שאני מאוד רגישה ומאוד רגשנית. אבל קשה לי להראות את זה, כלומר חברה יכולה להיות לידי, לספר לי מה קרה ולבכות, ואני אקשיב לה, אני אבין, אפילו ארצה לבכות בעצמי... אבל אני לא אדע מה בעצם להגיד? איך לנחם, איך לעודד, איך להצחיק, מה הדבר הנכון להגיד אותו ברגעים האלה? ברגע כזה אני יודעת שהיא צריכה תמיכה וחיזוק עכשיו, אבל איך לתת לה את זה? אני בן אדם שפשוט גרוע בלדבר, אני אף פעם לא אומרת את הדבר הנכון, אני ממש שונאת את זה בעצמי, זה מעמיד אותי במצבים לא נעימים. ואני מרגישה שאני חברה רעה שאני לא יודעת לבוא ולעודד, אני מרגישה ממש רע עם זה.

אשמח לעצות, לטיפים, לעזרה, תודה רבה לעונים :)

תשובה

יהודית יקרה,

מאוד מבינה אותך. לא פשוט להיות מישהו שמחזק אחרים. הרבה פעמים גם יכול להיות שמישהו יחשוב שהוא ממש נתן כוח וחיזק ובסוף קרה להיפך.

דבר ראשון, בואי נשחרר ונבין שזה לגמרי בסדר להיות במקום הזה, בתור התחלה פשוט תקבלי את זה בתוכך, ואל תהיי במאבק מול עצמך. מכירה אנשים שהרבה אוהבים אותם, אבל אין להם מילים טובות וחיזוק להגיד כשמשהו קשה קורה. פשוט אין. ומקבלים אותם כמו שהם והם רצויים בעיני אחרים. אבל וזה אבל גדול, בתנאי אחד: שהם מקבלים את עצמם ובטוב.

לאף אחד אין את כל היכולות. והשאלה העיקרית כאן בכל הסיפור הזה שלנו היא איך את מקבלת את עצמך קודם כל? זה בסדר בעיניך שאת לא מושלמת ואין לך כל יכולת שאת רוצה? את מוכנה להיות במקום הזה ולהבין את הלב שלך שרוצה לעשות טוב ולא תמיד תצליח להגיד בכל מצב את המילים הנכונות?

כמה קשה לדייק בחיים, ובסוף לדעת שבאמת עשינו את הדבר הנכון. כמה פעמים כל אחד מאיתנו חווה מציאות שהוא חושב שעושה משהו טוב ואחר כך מצטער עליו. אז מה שמשאיר אותנו ביציבות ובטוב מול עצמנו וגם מאפשר לנו המשך בניין אישיות, דיבורים מדויקים והקניית מיומנויות שיחה ופיתוח כישורים חברתיים הוא קודם כל קבלה עצמית. אהבה של מי שאת. בדיוק איך שאת נראית ובדיוק איך שהלב שלך נראה עכשיו, עם כל המקומות שאת כרגע פחות רוצה שיהיו בך. ומתוך המקום הזה לבדוק איך את עובדת נכון ובטוב על זה שתקני לעצמך, בתהליך עם הרבה סבלנות והקשבה פנימית, את היכולת הזאת להגיד דברים מחזקים בזמן אמת ובאמת להצליח, בעזרת ה', לעזור לאנשים.

רק אחרי הקבלה הזאת שלך את עצמך, אנחנו יכולות להתחיל לחשוב איך אפשר לרכוש את התכונה היפה הזאת שאת מדברת עליה.

1. ברוב הפעמים, לפי מה שיצא לי לראות או להכיר, החברה שמולך, שבוחרת לשתף אותך, שזה כבר מראה לך שהיא סומכת עליך ורוצה שתהיי חלק מהעולם הרגשי שלה, לא מצפה למילים, היא בעיקר מצפה להקשבה, שתתני לה מקום בתוכך. מצפה להבנה, לאמפתיה ולחיבוק.

רוצה שתהיה לה מישהי שתוכל להשיח בפניה את מה שיש בלבה. ואת רואה, שיש בנות שבוחרות לעשות את זה כי כנראה הן מחפשות משהו שהוא מעבר למילים, ויש לך אותו. לכן הן פונות אליך.

2. ואם את דווקא רוצה מילים, ראיתי שלפעמים, הדבר הכי טוב הוא אחרי שחברה דברה איתך, וספרה לה מה כואב לה וכמה קשה לה עכשיו. פשוט להגיד: רוצה שנצא להליכה/ לגלידה/ לשתות שייק יחד? רוצה להגיע אלי לארוחת ערב?

כי לא תמיד יש מה להגיד. יותר מזה, לפעמים אם נבחר להגיב זה רק יצא גרוע. כי לפעמים פשוט אין מילים, או מי שנמצא מולנו לא נמצא במצב שהוא יכול לשמוע ולהכיל את מה שיש לנו לומר כרגע.

3. ותמיד הכי טוב, זה לבקש מה' שיאיר לך שייתן לך מילים טובות בזמן שנכון לומר אותן, ושתיקות כשנכון להיות בהן. ושייתן לך לאהוב את עצמך תמיד. ככה תוכלי להיות בנתינה ובהתקרבות עם אחרים.

מקוה שקצת עזרתי,

אם לא- מוזמנת לשאול שוב.

רק טוב ושמחה,

ממני, נועה, חברים מקשיבים

כתבות נוספות