שאל את הרב

איך יתגלה המשיח

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/03/20 18:58 כו באדר התשפ

שאלה

הרבה רבנים מדברים על ביאת המשיח..

השאלה שלי: מי הוא יכול להיות ? סתם בנאדם או רב גדול ?

מה האופי שלו ? מה הוא יעשה ?

איך הוא יפעל ? יראה, רמת צדיקותו וכדומה...

תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

שאלה טובה שאלת . יש הרבה 'מיתוסים' שמדוברים בפי אנשים, לעיתים דימויים אלו לקוחים ממקורות חיצוניים ליהדות, לכן חשוב להעמיד את הדברים על דיוקם על פי מקורות היהדות ותורת ישראל.

ראשית, יש להדגיש שהדיבור על 'משיח' אינו מופנה כלפי דמות ספציפית, אלא יש תקופות רבות בהן יש פוטנציאל משיח. שלמה המלך יכל להיות משיח, המלך עוזיה יכול היה להיות משיח (ישעיה פרק ב), המלך חזקיה יכל להיות משיח (ישעיה פרק יא | סנהדרין צד), זרובבל גם כן (זכריה פרק ד) ועוד.

(מקור: אבן עזרא תהילים פרק ב פסוק ב | וכן פרק כ פסוק ז | פירוש רע"ב על מגילת רות: "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל")

אתייחס לכלל שאלותיך, אך לא לפי הסדר.

א. מה הוא יעשה? כותב הרמב"ם:

"הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ עָתִיד לַעֲמֹד וּלְהַחְזִיר מַלכוּת דָּוִד לְיָשְׁנָהּ לַמֶּמְשָׁלָה הָרִאשׁוֹנָה. וּבוֹנֶה הַמִּקְדָּשׁ וּמְקַבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל". תפקידו ברור: החזרת השלטון היהודי בארץ ישראל ובניין בית המקדש.

דברים אלו מבוססים על דברי חז"ל בגמרא: "אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד" (סנהדרין צט). כמו כן, יש שכתבו שיתלווה לכך גם שלום בין האומות.

ב. מה הוא לא חייב לעשות? כותב הרמב"ם:

"וְאַל יַעֲלֶה עַל דַּעְתְּךָ שֶׁהַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים וּמְחַדֵּשׁ דְּבָרִים בָּעוֹלָם אוֹ מְחַיֶּה מֵתִים וְכַיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ אֵין הַדָּבָר כָּךְ". ייתכן בהחלט שהמשיח יעשה ניסים ומופתים. אך אין זו דרישת סף לזיהויו. בגדול הוא מתואר כמי שפועל בדרך הטבע.

ג. מי הוא יכול להיות? כותב הרמב"ם:

"רַבִּי עֲקִיבָא חָכָם גָּדוֹל מֵחַכְמֵי מִשְׁנָה הָיָה. וְהוּא הָיָה נוֹשֵׂא כֵּלָיו שֶׁל בֶּן כּוֹזִיבָא הַמֶּלֶךְ. וְהוּא הָיָה אוֹמֵר עָלָיו שֶׁהוּא הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ". בר כוכבא התאים למודל המשיח שעבר במסורת היהודית, לכן רבי עקיבא האמין בו.

וכן בתלמוד הירושלמי: . "רבי עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה כשהיה רואה את בר כוכבא, הוה אמר: דין הוא מלכא משיחא היה אומר: זה הוא מלך המשיח".

מסיים הרמב"ם וכותב: "וְדִמָּה הוּא וְכָל חַכְמֵי דּוֹרוֹ שֶׁהוּא הַמֶּלֶךְ הַמָּשִׁיחַ. עַד שֶׁנֶּהֱרַג בַּעֲוֹנוֹת. כֵּיוָן שֶׁנֶּהֱרַג נוֹדַע לָהֶם שֶׁאֵינוֹ". איך יכול להיות שרבי עקיבא גדול שבענקים טעה?

תשובה: ביאת המשיח היא מאורע ריאלי. המשיח פועל בתוך המציאות. לכן אנחנו חוזרים ואומרים בתפילה: "מהרה" , "בקרוב בימינו", "ותחזינה עינינו". זה מתרחש באופן מציאותי, יכול להיות בקרוב ממש, ולא ברמה המיסטית. מכיוון שכך, רבי עקיבא לא טעה, פשוט כל תהליך של "איתערותא דלתתא" התעוררות מלמטה שתלוי באדם, הוא ספקי, שהרי אם הסוף ידוע – אין בחירה חופשית.

ד. מה האופי שלו? רב גדול? מה רמת הצדקות שלו?

בסעיף הקודם ראינו שלבר כוכבא היו התכונות של משיח. במקום אחר כתוב שכאשר היה בר כוכבא יוצא למלחמה היה עומד לפני חייליו, פונה לשמיים ואומר: "לא תסעוד ולא תכסוף". כלומר, היה פונה לבורא עולם ואומר לו: "אל תעזור ואל תפריע". לכאורה חוצפה גדולה! מסביר הרב קוק ('מספד למשיח') שלמרות שבר כוכבא אמר משפטים מחוצפים כלפי הקב"ה, רבי עקיבא תמך בו. שכן רבי עקיבא ידע שבימות המשיח החוצפה תגבר. אמנם בר כוכבא לא היה כליל השלמות במידות, אך גם מנהיגים מסוג זה, בעלי רוח לאומית חזקה, יכולים לגאול את עם ישראל.

את לוחמיו, היה בר כוכבא בוחן באמצעות קטיעת אצבעם, עד שחכמים העירו לו - "עד מתי אתה עושה את ישראל בעלי מומין". בר כוכבא היה מצביא מדופלם ולוחם נועז. (ירושלמי תענית)

וכך כותב הרמב"ם: "וְלֹא שָׁאֲלוּ מִמֶּנּוּ חֲכָמִים לֹא אוֹת וְלֹא מוֹפֵת".

מצד שני, כשהנביא ישעיה מתאר את תכונות המשיח (בימיו מכוון כלפי חזקיה) הוא אומר (פרק יא):

{א} וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה: {ב} וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה': {ג} וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ: {ד} וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע: {ה} וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו:

המשיח מתואר כאדם ירא שמיים בעל אמונה ורוח הקודש. (עיין סנהדרין צג)

וכן באותו מקור ברמב"ם הוא כותב בהמשך: "וְאִם יַעֲמֹד מֶלֶךְ מִבֵּית דָּוִד הוֹגֶה בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בְּמִצְוֹת כְּדָוִד אָבִיו. כְּפִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְשֶׁבְּעַל פֶּה. וְיָכֹף כָּל יִשְׂרָאֵל לֵילֵךְ בָּהּ וּלְחַזֵּק בִּדְקָהּ. וְיִלָּחֵם מִלְחֲמוֹת ה'. הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא מָשִׁיחַ. אִם עָשָׂה וְהִצְלִיחַ וּבָנָה מִקְדָּשׁ בִּמְקוֹמוֹ וְקִבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל הֲרֵי זֶה מָשִׁיחַ בְּוַדַּאי".

אנחנו מבינים מכך שאין 'פרופיל מובנה' למשיח. הוא יכול להיות צדיק גדול, אך אין זה מחוייב. הדרישה הברורה כדי לזהות את המשיח: נצחון במלחמות ישראל ובניית בית המקדש. בנוסף, יחזק את שמירת הדת בציבור. לכאורה ללא קשר ישיר לכיפה שלראשו. (ובכל זאת יש לציין כי כתבים רבים שנחשפו מתקופת בר כוכבא מעידות על היותו אדם שומר מצוות; דאגתו לשמירת השבת, אספקת ארבעת המינים, תרומות ומעשרות ועוד).

במושגים מודרניים, אפשר לומר שמלך המשיח יהיה ראש ממשלה בעל אמונה שיכריע את האוייבים, יסיר מעלינו שעבוד מלכויות (עצמאות וריבונות), ויבנה את בית המקדש בהר הבית. כמו כן, יפעל לחיזוק האמונה בעם.

חשוב לציין שביאת המשיחאינה שקולה להשלמת הגאולה. גאולה שלמה מתוארת בנביאים בפעולות רחבות יותר; "מלאה הארץ דעה את ה' " , "וכתתו חרבותם לאיתים" , ועוד.

(מקורות: רמב"ם הל' מלכים ומלחמותיהם פרק יא | ירושלמי מסכת תענית דף כד, א | בבלי גיטין נ"ז א)

בהערת אגב נציין כי קיימת דעה בחז"ל לפיה אין משיח לישראל. סנהדרין צט: "רבי הלל אומר: אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה". לפי דעה זו כפי שמסביר אותה הרב קוק, לא תהיה דמות אנושית של משיח, אלא רק תקופה של 'ימות המשיח' ללא אישיות מסויימת. אך נראה שדעה זו לא נתקבלה במסורת ישראל.

מי צודק? מה יקרה? נחתום בדברי הרמב"ם: "וְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן לֹא יֵדַע אָדָם אֵיךְ יִהְיוּ עַד שֶׁיִּהְיוּ. שֶׁדְּבָרִים סְתוּמִין הֵן אֵצֶל הַנְּבִיאִים. גַּם הַחֲכָמִים אֵין לָהֶם קַבָּלָה בִּדְבָרִים אֵלּוּ".

יהי רצון שנשמע בשורות טובות ומהרה יִבָּנה המקדש אמן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות