שאל את הרב

איך יוצרים חיבור משמעותי וחברות בין החניכות בקבוצה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/19 21:08 כ בתמוז התשעט

שאלה

היי, אני מדריכה בסניף כבר שנה שנייה ,(עומדת לסיים) שמתי לב שבתקופה האחרונה הקבוצה שלי לא מגובשת בעלילללל , אין ריבים ,אבל מרגיש לי שאין חברות, שאין אווירה כיפית . שכאילו זה חברות לסניף ולא מעבר לזה. זה גם משפיע על האווירה בפעולות, לפעמים מרגיש משעמם כזה.

הקבוצה שלי היא קבוצה לא גדולה ,הן כיתות ט.

מאוד הייתי רוצה ליצור ביניהן חברות ,ושהאווירה תהיה יותר משוחררת ולא משעממת כזאת .

כי אני יודעת שכל עוד יש קשר טוב- לא משתעממים , כי להיות יחד עם אנשים שאוהבים זה נחמד .

בכל מקרה אני ממש אשמח לעצות, איך לגבש את הקבוצה שלי , לא רק פרקטית פעילויות וכזה, פשוט מה צריך כדי ליצור את החיבור הזה, במיוחד בחופש הגדול שיש ככ הרבה פוטנציאל וזה גם לפני העזיבה שלי.

תודה:)

תשובה

שלום יקרה.

קודם כל, משמח מאוד לקבל את השאלה שלך. כיף לראות את הרצון וההשקעה בחניכות והרצון להיות ראש גדול, גם כשאת עוד רגע מסיימת את תפקידך כמדריכה. אשרייך!

ולעניינו-

ממה שאת מתארת נשמע שהסיטואציה בקבוצה שלך היא לא פשוטה. מצד אחד, מדובר בחניכות גדולות בו בד"כ לרובן כבר יש את החברות שלהן. מצד שני, את מתארת שהן לא רבות או לא מסתדרות פשוט חסרה לך האווירה היותר כיפית בין הבנות.

אז קודם כל, זו סיטוצאיה שהרבה מאוד מדריכים חווים ואני מאמינה שעם קצת עבודה ורצון טוב מצד המדריכ.ה אנחנו יכולות לעשות המון.

את טוענת שזה משהו שקורה בתקופה האחרונה, הייתי מנסה קודם להבין מה גרם לזה. האם קרה משהו לאחרונה שבעקבותיו זה התחיל? יכול להיות שנוצר איזשהו מתח בין הבנות באולפנה או בתיכון שהן לומדות בו? האם זה קשור לחניכה אחת ספיציפית?

אחרי שנענה לעצמינו על השאלות הללו, נבין קצת יותר טוב ממה זה נוצר ואיך ניתן לשנות את זה.

אם מדובר בפיצוץ שקרה באולפנה למשל או אולי איזה משהו אישי שאחת הבנות חווה ומקרין על שאר הקבוצה (סיטואציה שמאוד יכולה לקרות בקבוצה קטנה), אז כדאי במקרה כזה לנסות לתפוס את אותה בת לשיחה ולברר את הדברים מולה. אם קרה משהו באולפנה, אולי כדאי להתייעץ אפילו עם המחנכת של הכיתה לחשוב יחד איתה על פתרון. אני בטוחה שהיא תשמח להועיל.

בכל מקרה, אחרי שבררנו לעצמינו את הנקודות האלה, חשוב להבין קודם כל שמה שאת משדרת לחניכות שלך זה מה שהן מרגישות כלפי עצמן. אם אנחנו משדרות לחניכות שלנו שהן קבוצה אחת ויחידה אחת, הן ירגישו את זה גם. אם נשדר להן שהקבוצה לא מספיק מגובשת, הן ירגישו את זה. יש לך כמדריכה כוח מאוד מאוד גדול על מה חניכות שלך ירגישו!

ועכשיו לפרקטיקה, אז חוץ מלשדר להן לדבר על זה שאנחנו קבוצה אחת, מה עוד אפשר לעשות?

בואי נחשוב על כל הקבוצות שאת מכירה. מה הופך אנשים לקבוצה אחת? מה גורם לאנשים "להתאבד" על משהו?

מטרה.

כשכמה אנשים מחליטים להתאגד סביב מטרה משותפת, זה הופך להיות הדבק שמחבר אותם לקבוצה. זה נכון למפלגות, לצוות סטארט-אפ ולהרבה מקומות אחרים בחיים.

גם בסניף זה ככה. מה שהופך קבוצה מלהיות סתם קבוצה לקבוצה טובה, מגובשת ועם אווירה טובה, זה מטרה משותפת, פעילויות משותפות. זה "הדבק" שמחבר בסופו של דבר בין אנשים שונים מאולפנות שונות, ואולי מעולמות שונים.

אז איך אנחנו מיישמות את זה אצלך בקבוצה?

ננסה ליצור להן כמה שיותר מטרות משותפות. דברים ששייכים רק לקבוצת "אורות" או לשבט הרואה בסניף ___. דברים שמייחדים אותן כקבוצה על פני קבוצות אחרות.

למשל, מה עם לקחת את הגינה הסניפית כפרוייקט? הן יכולות להיות אחראיות עליה ולגייס לכך את כל הסניף, לארגן יום שפ"ה סניפי, לדאוג לקישוט שלה, לארגן בה אפילו שיעור תורה לחב"ב.

או למשל, משהו שמתאים במיוחד לחופש הגדול, אני לא יודעת אם הסניף שלך הוא ביישוב או בעיר, אבל פרוייקט מעולה זה לארגן קייטנה לילדים עולים באחת השכונות בעיר. בטוחה שאם תדברי על זה עם הקומונרית היא בטח תשמח לעזור ולקשר אותך לגורמים הנכונים בעייריה. וזה משהו שלגמרי יכול לקדם את העבודה הצוותית- זה דורש חלוקה לוועדות, גיוס כספים, הכנת פעולות, סגירת מקום, קישוט, הפצה, שנוררים, הדרכה שלהן. מנסיון, פרוייקט כזה יכול לגמרי לקדם את העבודת צוות של הקבוצה.

זה רק 2 דוגמאות, כמובן שיש עוד המון רעיונות. להיות אחראיות על התנדבות סניפית, על הפנינג פתיחת קיץ, שוק תן וקח, וועידה סניפית (שולחנות עגולים של החב"ב בסניף לדון בכל מיני סוגיות חשובות עם הפנים לעתיד של הסניף, כמו בסוגיות של מה העמדה שלנו ביחס למחאת האתיופים, האם אנחנו נפתחים לעוד קהלים בעמ"י או נשארים רק בינינו ועוד..), הפקת שבוע עבודה לחב"ב וזה לגמרי רק קצה המזלג. בטוחה שהקומונרית/רכז מחוז ישמחו לעזור לך בזה.

פרויקט שכזה עם חלוקת צוות ועבודה בין כולן יכול לגמרי לחזק קשרים וליצור חברויות. את יכולה גם לנסות לחלק לוועדות בצורה "חכמה"- לשבץ בנות שאת רוצה שהן יהיו ביחד כדי לחזק את הקשרים ביניהן.

חוץ מזה, חופש זה זמן מעולה לנצל פשוט לכיף. אם עוד לא הכנת לוחופש, הייתי משבצת כמה דברים כיפיים בלוז- ערב בריכה, סתם פיקניק בים, ערב קריוקי בסניף, ערב סרט, ערבנות (זה תמיד כיף!), סדנת שוקולד.

אפשר לנסוע איתן יחד לטיול רק הקבוצה ליומיים בצפון/בירושלים/בנגב. אחלה הזדמנות להתגבש כקבוצה, ובטח אפשרות להעלות נקודות לדיון.

אפשר בשבת בערב, אם עוד אין להן פעולות חב"ב, להחליט שאתן נפגשות כל הקבוצה, בבית של חניכה אחרת כל פעם או אפילו אצל הקומונרית. פשוט לשבת כדי לדבר, ליצור קשר. אם באלך להעלות קצת את השיח, אז גם להביא לימוד מדי פעם ולפתח דיון סביבו זה אחלה אופציה. יש המון קטעים יפים במרכז ההדרכה ו/או באתר של תנועת אריאל.

מקווה שהרעיונות עזרו לך עד פה, ומציעה לשתף בזה את הקומונרית/רכז מחוז/רכזת הדרכה, הם בטח יוכלו לתת כתף וישמחו לעזור ולדעת מה מתוך הרעיונות האלו מתאים קונקרטית לחניכות שלך.

המון הצלחה!

מאמינה בך.

נועה

כתבות נוספות