שאל את הרב

איך יודעים שהשם הוא אמיתי?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 24/05/18 09:57 י בסיון התשעח

שאלה

שלום הרב,

חשבתי על זה הרבה ורציתי לשאול אותך איך יודעים שבאמת יש את הקב"ה ושאנחנו מאמינים במשהו אמיתי וקיים? איך אפשר לדעת שאנחנו לא מאמינים במשהו שסתם מישהו מסוים פתאום החליט להמציא?

תודה רבה, מיכל.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום,

כל הכבוד על הכנות והאומץ לשאול שאלה שהיא יסודית ובסיסית באמונתנו בבורא עולם.

איך אנחנו יודעים שא-להים הוא אמיתי ולא מומצא?

ברור לך שככל ששאלה היא יותר יסודית ועקרונית, כך התשובה אליה יותר רחבה ודורשת לימוד ומאמץ. מאוד קשה להקיף תשובה כזאת במספר שורות באינטרנט. אך אתן כאן עקרונות שמהם אפשר להתקדם.

א. מעמד הר סיני מהווה יסוד באמונה היהודית בכך שהקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו נגלה לעיני אבותינו. ברור שמעמד זה התרחש ולא מומצא כי הוא קרה לעיני 4 מיליון אנשים, ואם היה מומצא, היו כופרים בו. (גם הנוצרים והמוסלמים מודים שהוא קרה). בדתות האחרות יש אדם אחד שטוען שחווה התגלות, והלך ושכנע אחרים.

ב. ההיסטוריה המיוחדת של העם היהודי לא מותירה ספק בכך שיש משהו גדול שמעורב בבחירה של העם הזה. שרדנו למרות פיזור ורדיפות, דומיננטיות של דמויות וערכים יהודיים בתרבות העולמית. הכישרון היהודי ביחס לעמים אחרים. מעורבות בכל שינוי עולמי.

ג. ישנן הוכחות פילוסופיות בסבירות גבוהה לאמיתות מציאות הא-ל. הן הוכחות אמפיריות והן הוכחות אפוסטריוריות. אולי בגיל צעיר יהיה לך קשה להבין אותן כי הן דורשות הקדמות פילוסופיות שונות.

חשוב לדעת שכלל ההוכחות אינן 'ודאות של 100%', דבר שהוא בלתי אפשרי בעולם שלנו בכל תחום. כל מדען יודע שאפילו תיאוריות מציאותיות הן השערות שבנויות על סבירות.

לסיום, ממליץ אני לך לקרוא ספר שכתוב בשפה קלה - אמונה ברורה מאת הרב ראובן פיירמן.

בשלב הבא, ממליץ לקרוא את הספר - קדושה וטבע מאת מורי ורבי הרב אורי שרקי.

בהצלחה בהמשך!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות