שאל את הרב

איך יודעים שהיהדות היא האמת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/01/20 00:00 ד בטבת התשפ

שאלה

כיצד אוכל לברר לעצמי שהיהדות איננה רק האמת אלא גם האמת היחידה? איך אהיה בטוחה בוודאות שהיהדות היא הדרך הנכונה ללכת בה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום יקרה.

את השאלה שלך שאלו רבים וטובים שאלו ועד היום שואלים אותה. היא עשויה לצוץ בעיקר בגיל ההתבגרות שבו אנחנו מעצבים את אישיותנו וגם את דרכנו הדתית. מה שחשוב הוא לא להיבהל מהשאלות האלה אלא להתמודד איתן, לחשוב עליהן ולחפש תשובות, כפי שאת עושה. יישר כוח.

הרשי לי להתחיל במושג האמת. שאלת איך אדע שהיהדות היא האמת היחידה. אנחנו חיים בתקופה שהתקשורת והעולם שבחוץ משכנעים אותנו לחשוב שיש כמה אמיתות והמשפט הידוע 'כל אחד והאמת שלו' רווח בפי כול. אך אין זה נכון. במציאות האלוקית יש מציאות אחת, אמת אחת. בני אדם חלקיים ורואים רק חלק מתמונת המציאות ולכן כל אחד רואה חלק אחר מהמציאות או כביכול מציאות אחרת. יותר מכך, היהדות היא דת מונותאיסטית כלומר הנשענת על אל אחד, מה שיוצא מכך שאין אפשרות שיהיה עוד אמיתות לצידה. אדם יהודי לא יכול להאמין בעוד אלים, זו עבודה זרה ממש. לכן הייתי יכולה לסיים כאן את התשובה ולומר שאם את מאמינה שהיהדות אמת, אז לא יכולות להיות עוד אפשרויות לאמונה, לדרך שאפשר ללכת בה.

ובכל זאת ארחיב מעט אף על פי שכל הדיון הזה מצריך העמקה יסודיות מזו ולכן הדברים הם רק נקודות למחשבה ולפיתוח.

אמונה היא לא שכל ולא רגש. היא גם וגם. אפשר לומר שאמונה היא הכרעה פנימית שמבוססת על שילוב של דברים: בין היתר שכל ורגש. כלומר באמצעות השכל והרגש אפשר להגיע לאמונה, אבל חשוב לזכור שהם רק הדרך אליה. והנה את שואלת, מהם אותם שכל ורגש? שכל הוא לימוד התורה המעמיק שרוב היהדות נשענת עליו. התורה היא הדרך שלנו להגיע לאמונה ולהיות עובדי ה' שלמים יותר. זו הסיבה שהיהדות מקדשת את לימוד התורה כמעט מכל מצווה אחרת (כפי שאנחנו אומרים בכל בוקר, "ותלמוד תורה כנגד כולם"), שכן בלי לימוד תורה, האמונה בה' לא מתפתחת ומשתדרגת.

לימוד התורה אמור לגעת בשאלות שיש לך ובנושאים שמעסיקים אותך, ובמילא לעניין אותך. לכן ממליצה לך ללמוד נושא שבוער בך ובדרך שנעימה לך, זה יכול להיות דרך ספר, שיעור בקרבת מגורייך או אינטרנטי. אם עניין האמונה בה' מעסיק אותך, ממליצה על הספר של הרב ראובן פיירמן – אמונה ברורה, שכתוב בשפה ברורה וקלה יחסית ועוסק בענייניים יסודיים באמונה.

דרך נוספת שקשורה לשכל היא ההתבוננות במהלכים ההיסטוריים בעולם ובפרט של עם ישראל. הרב קוק כתב היסטוריה באות תי"ו – היסתוריה מלשון הסתר י-ה משום שדרכה אפשר לראות את התגלות ה' בעולם ולהיוודע לפעולותיו ולדרכיו.

אך אל לנו לזנוח את האמצעי השני להגיע לאמונה, הרגש, אף על פי שהוא פחות מרכזי בעבודת ה'. הרגש הוא החיבור הנפשי, אפשר לומר חוויה הדתית. הרבה פעמים אנחנו זקוקים לחוויות רוחניות על מנת שנתחבר שוב לה', שנחזק את האמונה בו. לא מדובר בחוויות חיצוניות אלא בחוויות נפשיות שמחברות אותנו שוב לשורש שלנו. למשל, תפילה במקום מיוחד, בזמן מיוחד או עם אנשים מיוחדים, חגים, מפגש עם דמות מיוחדת ועוד. חשוב לייצר לעצמנו חוויות כאלה פעם בכמה זמן ואפילו לקבוע ממש זמן מיוחד לכך כדי שהחיבור הזה יישמר וכדי שתתבסס אמונתנו.

לצד הרצון להבין ולהאמין, מוכרחים לדעת שהיהדות בנויה על שאלות. השאלות הן הדרך להתקדמות באמונה, בתורה ובכלל בעבודת ה'. לכן אין להיבהל מהן או לחמוק מהן אלא להפך, לשמוח ו"לחפור" בהן ולחפש להן תשובות כי רק באמצעותן אמונתנו תשכלל ותעלה עוד ועוד. חוץ מזה, עלינו לדעת שתמיד נצטרך להעמיק באמונה עוד ועוד מפני שהאמונה והתשובות שסיפקו אותנו בשלב מסוים לא יספקו אותנו בשלב אחר בחיים.

עלי מעלה מעלה ויהא ה' בעזרך.

כל טוב,

רינת

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות