שאל את הרב

איך יודעים אם זה זה או לא, כש"נדלקים" על מישהו בגיל 17?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/11/19 00:44 יט בחשון התשפ

שאלה

היי חברים מקשיבים.

אני בת 17. הכל התחיל כשחברה הראתה לי סתם ילדים מהשכונה שלה, ומאז שראיתי את התמונה שלו לא הפסקתי לחשוב עליו.. ניסיתי להפסיק ולהוציא אותו מהראש שלי אבל זה לא עובד.. אז ככה- הוא שנה מעליי, והעיקר זה שהוא לא מכיר אותי, ואני לא אותו..אבל כל הזמן אני חושבת עליו ומרגישה שאנחנו ממש צריכים להיות יחד. לפעמים גם אני גולשת למחשבות על חתונה/ עתיד משותף. מה אפשר לעשות בנוגע לזה? הוא האחד שלי או שזה סתם דמיונות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום אביה.

באופן כללי, ההתעניינות שלך בבנים היא מאוד טבעית בשלב זה, ולכן גם החוויה הזאת של "התאהבות על סמך תמונה" היא מאוד נורמלית. בגיל צעיר מתחילה להתפתח אצלנו האנטנה הזאת, שמחפשת בן זוג לחוות איתו אינטימיות, אהבה, ובית משותף. כך אנחנו בנויים.

בדרך כלל לא נחבב דמות שלא פגשנו מעולם, אלא דמות שראינו פעם או אפילו ששמענו עליה. במקרים רבים, "הידלקות" מתרחשת דווקא כשיש מעט פרטים על הצד השני, כיוון שאז קל מאוד למוח היצירתי שלנו להשלים את הפערים בעצמו, ולהיות מאוד "נדיבים" ביחס לתכונות של הצד השני המיסתורי הזה. כלומר, יש יותר סיכוי שנידלק על בחור שראינו באוטובוס לחמש דקות, מאשר על השכן ממול שאנחנו מכירות כבר חמש שנים...

אז ההתעניינות בבנים היא תוצר של דחף טבעי, וזה בסדר גמור. יחד עם זאת, כמו דחפים בריאים אחרים שיש לנו (למשל אכילה), הדחף הוא לא בררני. הוא כוח שפשוט דוחף כשהוא מזהה יעד מתאים. אנחנו רעבים גם ביום רגיל וגם ביום כיפור. אין הבדל. מה שכן, ביום רגיל אנחנו בוחרים לאכול, וביום כיפור בוחרים שלא לאכול. וזה בגלל משהו שהוא למעלה מהדחף - הבחירה. כך אנחנו פועלים בכל המישורים, בשילוב נכון ומאוזן בין הדחף לבין הבחירה.

אחרי שעשינו את ההבחנה הזאת, ננסה להבחין בין שני דברים נוספים: רגש ומעשה.

הרגשות שלנו הם לא תוצאה של בחירה. אנחנו פשוט חווים אותם. אין רגש נכון או רגש לא נכון. ולכן זה לגמרי טבעי לחלום, לתהות, להרהר או להרגיש משיכה לדברים מסוימים. כל עוד הרגשות הללו לא גורמים לנו לתסכול גדול מדי בגלל הפער שבין המציאות לבין החלום. יש אדם שיכול מאוד ליהנות מדפדוף במגזינים של בתים מפוארים ויקרים ברחבי העולם, ועבור השכן שלו זו תהיה חוויה מתסכלת ומעצבנת. עבור הראשון, הבחירה לזרום עם הרגשות החלומות שלו משרתת אותו, בעוד לשני היא (הקריאה במגזין) גורמת סבל.

ולכן:

1. אם את נהנית לחשוב על בחור שאת מחבבת (גם אם רק על סמך תמונה ואיזו דמות שבנית בראש) - זה בסדר גמור. זה אגב לא שונה מאוד מלחבב דמות מספר או מהעיתון. זה יכול להרגיש לנו מאוד נעים.

2. אם את מרגישה בשלב מסוים שאי המימוש של ה"חלום" הזה מציק לך, יש מקום לחשוב עם עצמך על התאמה של החלום למציאות: למשל, האם את מעוניינת כרגע בקשר? ואם הקשר יילך טוב, האם את באמת חושבת שחתונה בגיל צעיר יכולה להתאים לך? אולי אפילו תרצי להתייעץ על הנושא עם מישהי קרובה: אמא, אחות, קרובת משפחה או חברה טובה. לחשוב בערך באיזה גיל מתאים לך לפגוש בנים, מה זה אומר מבחינתך, איזה סוג של בן מתאים לך, וכו'. זה תהליך שלם שטוב ונכון לחשוב עליו ברצינות, כשאת מרגישה כשאת רוצה בכך.

3. אם אמנם תרצי להגיע למקום המפורט בסעיף 2, ותרצי להתחיל לברר לעצמך מהם הקווים שלך בנושא היכרות ובחירת בן זוג, אז תוכלי גם לברר מי הוא בעצם, במציאות, הבחור שאת התמונה שלו ראית, ועד כמה הוא נשמע מתאים לכיוון שאת מחפשת. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא. ואם כן, האם הוא נמצא באותו "מקום" כמו שלך, ומחפש להתחיל להכיר בנות ברצינות, או שאולי הוא בכלל לא חושב על זה כרגע?

את כל שלבי הבירור האלה אפשר לעשות, ואם את בוחרת לעשות אותם כדאי לא לעשות אותם לבד אלא עם מישהי קרובה וחכמה שאת סומכת על דעתה ועל כושר השיפוט שלה. שמכירה אותך קצת ושיכולה גם להקשיב וגם לחוות דעה.

וכך גם אם בסופו של דבר תגיעי למסקנה שכרגע את עוד קצת צעירה בשביל לברר ברצינות על בן זוג פוטנציאלי, יש לך הזדמנות טובה לחשוב על הדברים באופן מאורגן, בלי פחד או מבוכה, ועם מישהי חכמה לצידך שתוכל ללוות אותך בהמשך בתהליך הזה. וכך בכל מקרה הרווחת.

מביא כאן כמה קישורים לתשובות נוספות בנושא קשר בגיל צעיר - מומלץ לקרוא ולקבל עוד כמה תובנות.

https://www.makshivim.org.il/answer?id=701864

https://www.makshivim.org.il/answer?id=948185

https://www.makshivim.org.il/answer?id=948666

https://www.makshivim.org.il/answer?id=656326

מאוד מוזמנת לספר לנו איך זה הולך.

בהצלחה!

אוהד

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות