שאל את הרב

איך אפשר להעניש אנשים שמתאבדים?

חדשות כיפה הרב דוד לוי 04/05/20 23:20 י באייר התשפ

שאלה

היי,

הבנתי שמי שמתאבד מגיע לכף הקלע... רציתי לשאול איך זה הגיוני להעניש מישהו בעונש כל כך חמור על דבר כזה? הרי אדם שמחליט להתאבד, כנראה סובל מאוד מאוד, ופשוט רוצה לסיים את הסבל שכאן. שמעתי שהסיבה לכך היא שה' נתן לנו מתנה, ולכן צריך לשמור עליה. אבל ההיגיון שלי אומר: אבא נתן לבנו מתנה (החיים), הבן מחזיר את המתנה כי היה לו קשה... מה אבא אמור לעשות? להבין למה הוא לא אהב את המתנה ולראות אם אפשר לשפר או לעשות משהו או אפילו להחליף את המתנה. ההיגיון שלי אומר, שאם בן אדם מתאבד חס ושלום, זה אומר שהוא סובל, מכאן הוא מגיע לאבא שבשמיים. אבא, הוא אבא שלנו, הוא אמור לקבל אותנו באהבה ענקית ולהבין את הצער שלנו, ככה שהוא אמור גם להבין את המעשה, והוא יודע (וגם אנחנו יודעים, אבל הוא יודע את זה יותר טוב מאיתנו), שבן אדם, שמתאבד חס ושלום, יש לו קושי וסבל אדירים. לכן, הגיוני שאבא יסביר לבן שלו מה הוא אמור לעשות, ולהבין אותו, ולהקיף אותו באהבה, להדריך את בן שלו ואם יש צורך, לשלוח אותו לגלגול נוסף כאן, להשלים את המשימה, והפעם להפגיש אותו עם רותם קשיים אבל אז משהו פנימי יהיה עם האדם, או להקיף אותו עם מישהו אחד לפחות שימנע ממנו את האסון הזה.

לא הגיוני שמישהו שכל כך סובל, מגיע לאבא ואז אבא אומר לו: "בני היקר, סבלת מאוד, אבל אתה צריך להבין: 1,2,3" ובום נזרק לכף הקלע. זה לא פייר, כי אם אדם היה יודע את זה בוודאות של 100%, הוא לא היה עושה את זה בוודאות. אם הוא היה יודע מה יקרה איתו, ללא שום של ספק. אבא בחיים לא מעניש את בנו שסובל כל כך!

וזה מה שאני מאמין עמוק בלב שקורה. אשמח לדעת את דעת הרב, איך ייתכן שנענשים על דבר כזה?

אם כבר העליתי את הנושא, זה עוד משהו שמפריע לי ואשמח לקבל תשובה:

איך אפשר בכלל להעניש אנשים? אני מבין שהעולם כולו בנוי על חוקים, לא חדש לנו, במדינת ישראל יש חוקים וכן הלאה. אבל טכנית, אי אפשר לדעת אם ה' קיים בוודאות, הוא השאיר לנו מספיק רמזים, נכון, אבל הקושי של האדם כאן כל כך גדול. ושוב, האדם נמצא כאן בחוסר אונים. אני לא מצליח להבין איך ניתן לחשוב שאין ה', אבל אני מנסה רגע להיכנס לראש שלהם. אם ה' היה יורד עכשיו ומתגלה לכולנו, כנראה כולם היו מאמינים לא? אז איך אפשר לשפוט ככה אנשים? נכון שיש רמזים ואני לא מצליח להבין איך ניתן לחשוב שאין, אבל הוא אבא שלנו והוא אוהב אותנו, אז למה להעניש? אני מנסה לחשוב על עצמי, אני בן אדם שמסוגל להיפגע ממש מדברים, לספוג אותם ולסלוח בלב שלם, בלי רצון לנקום. אז אם אני מסוגל, בטח שה' מסוגל לא?

ועוד שאלה אחרונה: הבנתי שה' יצר אותנו בשביל להטיב עמנו. אני מבין למה יש בחירה חופשית. ומה בחירה החופשית יש רוע. עד כאן הכל מובן. אבל למה הוא לא יצר אותנו פשוט מוסלמים, פשוט לתת לנו? אם זה בשביל שלא נרגיש כפויי טובה, זה רגש, ה' היה יכול לדאוג שלא נרגיש רע. למה ישר לברוא את כל זה, בשביל להעניש אותנו? נכון, הוא מטיב איתנו, אבל הוא למשל היה יכול לברוא לנו עולם, בעולם שלנו, ופשוט להגיד: "בנים יקרים שלי, זה העולם שבארתי בשבילכם. אני מבקש שתעשו: 1,2,3 בגלל: X, Y, Z". נכון שההיגיון אומר שמרגיש כפויי טובה, אבל הוא יכול להגיד לנו: "בנים יקרים שלי, אתם בניי, אני אוהב אותכם ורוצה לתת לכם הכל" או לחילופין לדאוג לזה שלא נרגיש את זה. כמו אהבה של אבא לבן, (וגם אמא), ההורים אוהבים את בנם אהבה אין סופית, מגדלים אותם ואף אחד לא מרגיש רע, זה ברור. הוא היה יכול פשוט לבקש ישירות מה לעשות, ובגלל שכולם היה רואים אותו, ויודעים שהוא היה קיים, ושהוא אבא שלנו, מי היה מסרב?

תודה רבה מראש, ומצטער על השאלות המסובכות, יושב לי הלב תקופה ואני אשמח לקבל תשובות, או לפחות את דעת הרב.

תשובה

שלום לך,

אינני יודע מהם העונשים עליהם אתה מדבר, אני אינני מקיים מצוות בגלל העונשים אלא מאהבת ה' ומרצוני להיות 'שותף' איתו בעולם הזה , עולם העשיה.

לשאלתך , עליך לשנות את נקודת המבט שלך על העולם וגם על הקב"ה-בורא העולם.

הראיה שלך, כמו של רוב העולם המתוקשר שסביבך, מתחילה ממך - מהאדם.

אבל זו טעות נפוצה - העולם מתחיל ממנו מהקב"ה.

לכן גם ענין העונש איננו כפי שאנו מבינים במונחים שלנו :עברת באור אדום אז תשלם קנס או כלא.

מה שאנו קוראים 'עונש' אצל ריבונו של עולם, זו התוצאה של המעשה שלך. בדומה למי שלוחץ על ההדק והתוצאה היא שיוצא כדור מקנה הרובה, כך מעשינו בעולם הזה מביאים לתוצאות.

אביא לך 2 דוגמאות:

בן נח שהרג את הנפש - נהרג בבית דין, ללא צורך בשני עדים ובהתראה וכד'. הסיבה פשוטה היא שכל בני האדם נשלחו לעולם הזה 'לעובדה ולשומרה'. ברגע שהוא הרג מישהו, התוצאה המיידית היא שצריך לפטר אותו מהעולם הזה - "להחריב עולמי באת ?", שואל אותו הקב"ה, אם לכך באת לכאן הרי שצריך לסלק אותך שלא תחריב את עולמי. סילוקו מהעולם הזה, נקרא בלשוננו מוות.

הוא הדין לבן נח שגזל וכד' - כל 6 המצוות בהם הם חייבים.

הוא הדין ליהודי שמחלל שבת - נשלחת לעולם הזה במטרה שתעיד שהקב"ה ברא את העולם ועליך לעשות זאת ע"י שמירת שבת. אם אינך שומר שבת, הרי שאתה עושה ההפך מתפקידך בעולם הזה ולכן מפטרים אותך מכאן {בדומה לעובד שהורס את המפעל בו הוא צריך לעבוד, כל בר דעת יפטר אותו מיד, וזה מה שהקב"ה עושה עמנו}.

גם המתאבד מועל בתפקיד שניתן לו ולכן צריך לפטרו .(בעבר היתה בדיחה על חייל שמנסה להתאבד ולכן מעמידים אותו למשפט על 'פגיעה ברכוש צה"ל', כך ניתן לראות את היחס למתאבד - פגיעה ברכוש הקב"ה.

גם בשאלתך השניה אתה מתחיל מהאדם ומאניש את הקב"ה במונחים שלנו, ובנוסף רואה עונש אלוקי שהוא תוצאה כמו העונש האנושי שבד"כ אינו קשור למעשה {מה הקשר בין קנס כספי לנסיעה באור אדום ?!}.

לשאלתך השלישית - רק הוא יודע מדוע ברא את העולם. אכן מקובל לחשוב שזה כדי להטיב וללא בושה ולכן נינו לנו המצוות - גם כדי שנשלם במשהו על כל הטוב שניתן לנו.

הוא יתברך רצה לברוא אנשים עם בחירה חופשית כדי שנבחר בטוב.

יסוד האמונה הוא להאמין בהנהגתו מבלי לראות ניסים גלויים, אותם הוא שמר ליציאת מצרים להראות לנו ומאז עלינו ולהאמין בקיומו, זו האמונה וזה יסוד הבחירה החופשית. {אם בכל פעם שאתה נוגע באש בשבת, תקבל מכת חשמל - אז לא תהיה לך בחירה חופשית. בחירה חופשית היא כאשר אינך רואה תוצאה מיידית למעשיך - אלא אחרי חישובים וכד' }

הקושי - האתגר, הוא להאמין שהשם נתן לו את תורתו ומאז יציאת מצרים כמעט שאין ניסים גלויים.

אתה מקיים את דברי אותה התורה כי אתה יודע ומאמין שהקב"ה נתן לנו את תורתו. הוא התגלה לנו פעם אחת על ים סוף ועלינו לסמוך על מה שראינו אז.

על כך אנו מודים לו מאד מאד

בברכה

דוד לוי

טל להרחבה 098987548

כתבות נוספות