שאל את הרב

אזכרה בשנה מעוברת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/10/19 12:10 ז בתשרי התשפ

שאלה

אבי ז"ל נקבר ביום א , א' טבת תשע"ט 9/12/2018. אבא נפטר יום קודם ביום שבת.

היות והשנה הייתה שנה מעוברת, חשוב לי לדעת מתי (התאריך)אנו עושים את האזכרה של 11 חודש? מתי אנו עולים לבית העלמין(התאריך) ?

כמו כן : מתי אנו עושים את האזכרה של השנה(התאריך) ? מתי אנו עולים לבית העלמין(התאריך) ?

חשוב לציין שאנו ממוצא מזרחי , מאלג'יריה.

תודה על העזרה

בן ציון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

ראשית כל אביע את תנחומיי, יהי רצון שלא תדעו עוד צער, ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים אמן.

כעת לשאלותיך:

דיני האבלות במשך השנה הראשונה מאז הפטירה נמשכים שנים עשר חודשים בלבד, דהיינו עד תאריך א' בכסלו תש"פ (בשנה הראשונה החישוב לפי תאריך הקבורה בפועל).

אזכרות:

א. אחד עשר חודש: למנהג האשכנזים תאריך זה מציין רק את גמר אמירת הקדיש. במקרה שלכם: א' בחשוון תש"פ. היום ביהדות מתחיל מן הלילה.

למנהג יוצאי ספרד מפסיקים ביום זה לומר קדיש במשך שבוע, ולאחריו ממשיכים עד סיום שנת האבל.

בספרי הקבלה נקשר ליום סיום אחד עשר חודש משמעות מיוחדת, וכך כותב רבינו יוסף חיים: "סוף י"א חודש קורין אותו שנת החְסֵירה, ומחלקים בו מאכל ומעות למנוחת הנפטר כאילו היום נגמר תיקונו ומשפטו, ואינו (שייך) לרשעים שנידונין י"ב חודש שלמים". מכיוון שדין רשעים בגיהנם הוא י"ב חודש, מציינים יום זה שאין עליו דין של גיהנום, בסעודה.

כדעה זו נוהגים הספרדים, העושים אזכרה וסעודה בסיום אחד עשר חודשי אבלות. א' בחשוון תש"פ. וכך מנהג יוצאי צפון אפריקה שאזכרת 11 חודש היא אזכרה חשובה ועיקרית, מפני שבה אנו מצהירים שהנפטר הוא מהמזומנים לחיי עולם הבא והגיע למקומו הראוי לו בגן העדן.

ב. שנים עשר חודש: א' בכסלו תש"פ כמו שכתבתי. האזכרה בסיום שנת האבל לספרדים היא משפחתית, מצומצמת יותר. לאשכנזים זו האזכרה היחידה.

ג. יום השנה: נוהגים לעלות לקברו ולומר פרקי תהילים. כ"ט בכסלו תש"פ.

מעתה ואילך, רק יום האזכרה מצויין - כ"ט בכסלו.

(מקורות: הגהת רמ"א יורה דעה סימן שעו סעיף ד | מנחת יצחק חלק ט סימן מב | נתיבות המערב אות קלו – קלז | שו"ת רב פעלים ג יורה דעה סימן לב)

מן השמיים תנוחמו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות