שאל את הרב

אורחים חילונים בפסח

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 29/04/19 13:11 כד בניסן התשעט

שאלה

שבוע טוב הרב,

בפעם הראשונה מאז שאנחנו נשואים, אנחנו נעשה פסח בבית שלנו.

אחותי (​​עם בעלה והילדים) נמצאים במצב בו אין להם איפה לערוך את הסדר כי ההורים אצלנו. אשתי מתעקשת להזמין אותה, בידיעה ברורה שהם מגיעים אלינו לפני החג אבל נוסעים בתום הסדר.

קשה לי עם זה.. מה ההלכה אומרת?

תשובה

לשואל שלום,

כל הכבוד על היוזמה לארח בליל הסדר. משימה כבירה הדורשת הכנה מאומצת, פיזית ורוחנית. בטוחני שליל הסדר הזה בראשותך יהיה מיוחד מאין כמוהו. בהצלחה!

הדילמה שניצבת בפניכם היא אכן אתגר לא פשוט. מצד אחד חשוב לכם הקשר עם האחות, בשר מבשרכם, ומאידך אתם רוצים להישאר נאמנים להלכה ולערכים החשובים לכם.

בפתח התשובה, ראיתי לנכון להזכיר שמצוות ליל הסדר וחג הפסח היא מצווה חשובה מאין כמוה, עד כדי שביטול מצוות עשה של פסח גורר עונש כרת החמור. פסח הוא חג הגאולה של עם ישראל, הישיבה סביב שולחן ליל הסדר מבטאת את השייכות שלנו לאומה הישראלית. יש כוח מיוחד בחוויית הלילה הזה לקרב יהודים לערכי היהדות, לזהות התורנית שלהם.

לגבי תוכן השאלה, ישנו מדרג של פתרונות בהקשר זה:

א. להזמין את האורחים לכל החג – מלפני כניסת החג ועד אחרי צאתו. כדי לעורר מוטיבציה לכך, אפשר לארגן בחג תכנים חיוביים ונעימים למשפחה, כגון: פעילות צהריים נחמדה לילדים, קבלת החג במנגינה וכדומה.

ב. אם האחות ובעלה לא יענו להזמנה לכל החג, בשעת הצורך אפשר שיגיעו רק לחלק מן החג. במקרה כזה עליהם להגיע לפני החג, וכשיבחרו- יעזבו במהלכה. הואיל וכך, ההזמנה תהיה דווקא לסעודת ליל הסדר ולא לסעודת היום. הזמינו אותם מבעוד יום והציעו להם בכנות להישאר כל החג. אם הם יסרבו להישאר ויחליטו לחזור לביתם בחג עצמו, זוהי החלטתם האישית.

מאחל לכם הרבה סיעתא דשמייא בהכנות לחג, וברגישות המשפחתית המתלווה אליה.

המשך יום נעים!

(מקורות להרחבה: שו"ת באהלה של תורה, חלק ה, סימן כב | מגן אברהם סימן קסט)

כתבות נוספות