שאל את הרב

איך אנחנו יכולים לדעת שהקב"ה באמת אוהב אותנו, עם כל הקשיים שלנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/01/20 02:50 כד בטבת התשפ

שאלה

בתפילת עמידה של חגים אנחנו אומרים "אתה בחרתנו מכל העמים אהבת אותנו ורצית בנו ורוממתנו מכל הלשונות" איך אנחנו יכולים לדעת שהקב"ה באמת אוהב אותנו? הוא מעמיד אותנו בכ"כ הרבה ניסיונות וקשיים בחיים, איך בכל זאת אנחנו יכולים להאמין שאת כל זה הוא עושה מתוך אהבתו אלינו?

תשובה

שלום לך!

יישר כח על הסקרנות והמחשבה.

השאלה שלך היא שאלה עמוקה וחשובה שהתעסקו בה רבים וגדולים. השאלה למעשה עוסקת במושג השגחה אלוקית ובשאלת הבחירה מול השגחה. אשתדל לענות בצורה שלא ממש נכנסת לעומקן של השאלות, אני מעדיף לתת סקירה כללית בעניין ולהתייחס למה שחשוב לנו להבין כדי להתמודד עם הרע שאנו פוגשים בעולם ובחיינו.

לפני הכול חשוב שנגדיר את נקודת המוצא. נקודת המוצא היא שהקב"ה הוא טוב והוא מוביל את העולם לתכלית טובה. הוא באמת אוהב אותנו. וכל מה שקורה בדרך הוא חלק מאותה מטרה טובה. הגאולה. ועכשיו נכנסת השאלה שלך, איך ייתכן שיש גם הרבה מאוד רע שקורה בדרך לאותו טוב?

ראשית כל צריך להבין שיש השגחה פרטית וכללית. ההשגחה הפרטית והכללית עומדות בסוג של ניגוד אינטרסים. ניתן דוגמא כדי להסביר את העניין. תדמייני שאת נוסעת באוטובוס לבחינת בגרות בבית הספר. את עומדת לאחר וממש מתפללת שהכביש יהיה כמה שיותר פנוי כדי שתגיעי בזמן. זה ללא ספק מה שטוב לך. ואז, האוטובוס נתקע בפקק ומגיע לתחנה שלך בשבע דקות איחור. תפילותייך לא נענו. כשאת יורדת את מבחינה באדם שרץ לאוטובוס ומספיק לעלות אליו בשנייה האחרונה. את ממשיכה בריצה לבית הספר ומתחילה את הבחינה באיחור. באסה. מה שאת לא יודעת זה שאותו אחד שרץ לאוטובוס והספיק לעלות אליו הודות לאותו פקק ניצל מפיטורים, כי הוא כבר איחר השבוע לעבודה והבוס שלו אמר לו שזו פעם אחרונה.

אז זו דוגמה קטנה שנועדה להראות שלכל מטבע יש גם צד שני. ואם נסתכל על זה בהיבט רחב יותר. אם הקב"ה מחליט לקדם איזשהו עם כחלק מהתכנית הגדולה שלו, ייתכן בהחלט שיהיו אנשים פרטיים בעמים אחרים, או באותו עם שייפגעו מהעניין. במיוחד בימי קדם שבהם מי שחזק פוגע במי שחלש.

ופה נכנסת שאלה אפילו יותר מסובכת. שאלת הבחירה מול ההשגחה. אפשר לשאול על מה שכתבתי, אז למה הקב"ה לא עושה שיהיו עמים שמצליחים מבלי לפגוע בעמים אחרים. התשובה לכך, שהיא בעצם התשובה לשאלה שלך, היא שבמקביל להשגחתו של הקב"ה על העולם הוא נתן לבני האדם יכולת לבחור בין טוב לרע. הקב"ה נותן לעולם להתנהל על ידי הבחירות שלנו, בני האדם, ואף על פי כן הוא מנהל אותו (שזו סוג של סתירה מפורסמת שאני לא מעוניין להיכנס אליה כאן) באופן שלמרות הבחירות שלנו הוא שולט בו ומכוון אותו בסופו של דבר. התפקיד שלנו הוא לא להבין איך כל דבר שקורה הוא חלק מהטוב האלוקי, כי לא נצא מזה. אבל לפעמים אנחנו כן יכולים לראות איך דברים שנראו כרעים מכילים גם היבטים חיוביים, ואולי אפילו, איך למעשה הייתה להם מטרה טובה. כמו בדוגמת האוטובוס שנתתי קודם.

היסוד החשוב ביותר באמונה בה' הוא ההבנה שהוא גדול יותר ממה שאנחנו יכולים לתפוס. וכן, זה כולל את היכולת להבין את הרע. עלינו להאמין שהקב"ה מספיק גדול כדי להכיל גם את הרע שקיים בעולמנו, למרות שהוא טוב לגמרי. וזה בעצם החידוש בעולם שלנו שהוא נראה כנפרד מהקב"ה. תחשבי על זה, אם הקב"ה היה בורא עולם מושלם לא היה עולם כי מה שמושלם לגמרי זה רק הקב"ה בעצמו. אז הוא ברא עולם כזה, לא מושלם, התפקיד שלנו הוא לדבוק בטוב ולתקן כמה שאפשר.

ובעניין ההשגחה הפרטית חשוב לזכור דבר נוסף. לפעמים הקושי והייסורים נועדו לתקן אותנו. על ידי הקושי אנחנו לומדים להתעלות מעל למה שהיינו לפני הקושי. "ייסורים ממרקים", הקושי בונה אותנו. ולכן מה שרע בחיים שלנו, הרבה פעמים בא במטרה לקדם אותנו והתפקיד שלנו הוא להבין את זה ולשאול את עצמנו: "לאן זה לוקח אותי?" "לאן אני מתקדם מכאן?".

לסיכום, כשאת פוגשת רע או קושי בחיים, קודם כל תזכרי שהכול באמת חלק מתכנית גדולה שאנחנו לא באמת יודעים איך היא פועלת. אם את יכולה תנסי לראות את הצד החיובי בעניין. אם מדובר במשהו שמאוד כואב לך באופן אישי, חכי עם זה ותתני לכאב לעבור. והכי חשוב, תנסי לחשוב לאן את יכולה להתקדם ולהשתפר מכאן כדי לקדם את עצמך ואת העולם לתכלית הטובה שהקב"ה מייעד לו.

בהצלחה!

כתבות נוספות