שאל את הרב

איך ללכת בדרך האמצע? בין אהבה עצמית וגאווה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/21 15:27 כח באייר התשפא

שאלה

שלום.

אני לא אוהבת את עצמי ומתוך כך יוצרת חברויות שמתפרקות תוך חודש מקסימום. אני גם מעריכה את חברותיי בצורה מוגזמת ונותנת להם הרגשה לא נעימה. אני כל כך רוצה לדעת לאהוב את עצמי כמו שצריך.

מצד שני, כשניסיתי להתמקד בטוב שבתוכי, בהצלחות שלי ובכישרונות שהשם חנן אותי נפלתי לגאווה שגרמה לי לראות רק את עצמי. מה עושים?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שואלת יקרה.

את מספרת על חוסר אהבה כלפי עצמך, שמשפיע על היחסים שלך עם חברות. תחושה של חוסר אהבה וביקורתיות כלפי עצמך היא דבר מאוד נורמלי בגיל ההתבגרות. בגיל הזה אנחנו גם מרבים להשוות את עצמנו אל בני הגיל שלנו. נשמע שכשאת משווה את עצמך אל חברות, חוסר האהבה העצמית שלך גורם לך להאדיר את התכונות שלהן, אולי אפילו להעריץ אותן או לקנא בהן? אם אדם מרגיש שמקנאים בו, או שמעריצים אותו, זה דבר שבהחלט יכול לגרום למבוכה או לתחושה לא נעימה.

חשוב מאוד שכל אדם יחזק את הביטחון העצמי וההערכה העצמית שלו, וגיל ההתבגרות הוא זמן מצויין לזה. אנשים עם ביטחון עצמי גבוה, יהיו תלויים פחות בדעת הסביבה, ויוכלו לקבל החלטות המתאימות להם – גם אם הן שונות משל אלו שסביבם - בקלות רבה יותר. המשמעות של ביטחון עצמי היא הביטחון של האדם בזכות שלו להיות מי שהוא, גם אם הוא לא מושלם. מושג קרוב הוא הערכה עצמית, כלומר כמה האדם מעריך את עצמו – ככל שהוא מרגיש שהוא "שווה" יותר, כך ההערכה העצמית שלו גבוהה יותר. וככל שאדם מעריך את עצמו יותר, הוא יעז לנסות יותר (לפי ספרו של הרב פרידמן, "הדרך להערכה עצמית").

אז, איך אנחנו יכולים לחזק את הביטחון העצמי שלנו? 

דרך אחת היא למצוא את החוזקות שלי ולהתמקד בהן, כמו שסיפרת שעשית. אפשר לשבת עם דף ועט ולכתוב, במה אני טובה? מה אני אוהבת בעצמי? על מה אנשים מחמיאים לי? על איזה קשיים ואתגרים התגברתי במהלך החיים? אפשר גם לשאול אנשים מה הם אוהבים בי או במה אני טובה. 

דרך נוספת היא להציב לעצמנו אתגרים קטנים, שנוכל לעמוד בהם. כל עמידה באתגר עוזרת לנו לחזק את הביטחון העצמי שלנו. למשל, אם את עושה ספורט, את יכולה להציב לעצמך אתגר להעלות במעט את העוצמה/תדירות/משקל בהם את עובדת. תוספת קטנה, שתוכלי לעמוד בה ותגרום לך להרגיש טוב. או, שאת יכולה להציב לעצמך אתגר ללמוד כל יום או כל שבוע כמה מילים חדשות באנגלית. תחשבי במה היית רוצה להשתפר, את יכולה להכין רשימה, ולהחליט כל פעם על אתגר קטן שאת לוקחת על עצמך כדי להתקדם. כל התקדמות כזו תתרום לחיזוק התחושה הטובה שלך כלפי עצמך. 

בנוסף, יש הרבה ספרים רבים שעוסקים בנושא האהבה העצמית, קריאה בהם ויישום רעיונות שמתאימים לך יכולים לעזור. יש למשל את הספר של הרב אהרון פרידמן, "הדרך להערכה עצמית".

חשוב גם לדבר עם אנשים על התחושות שלך כלפי עצמך. את יכולה לשתף אדם שאת מרגישה שאת סומכת עליו, כמו אמא, אחות או קרובת משפחה, חברה, או דמות בבית הספר (יועצת, מחנכת). השיתוף יעזור לך לקבל נקודות מבט נוספות על איך אנשים רואים אותך, ויכול לספק לך תמיכה ועצה. 

בנוסף, את מספרת שניסית כבר ליישם את אחד הרעיונות שהצעתי כאן - להתמקד בדברים הטובים שבך - אבל זה הביא אותך לתחושות של גאווה. לפי הרמב"ם, הדרך הנכונה ללכת בה היא "דרך האמצע", להיות מאוזן במידות, ולהימנע מקיצוניות. במקרה שלך, צריך להתרחק מחוסר אהבה עצמית מצד אחד, ומגאווה מצד שני. עם זאת, הרמב"ם אומר שאם אדם רוצה לתקן מידה מסויימת, בהתחלה יכול להיות שהוא יסטה לכיוון השני, כמו שאת מתארת שקרה לך. זה השלב הראשון של התיקון, ובשלב הבא, האדם צריך להתאמץ כדי לחזור לאמצע.

אז מצד אחד, חשוב שתעבדי על הביטחון העצמי שלך ותחזקי את האהבה כלפי עצמך. אבל מצד שני, חשוב שתעבדי גם על מידת הענווה - לדעת שגם הטוב שיש בך, הוא משמיים.

מדרש חסידי מספר כך: "ר' בונים אומר לתלמידיו: כל אחד מכם צריך שיהיו לו שני כיסים, כדי שיוכל להשתמש בזה או בזה לפי הצורך. בכיס הימני מונח המאמר :"בשבילי נברא העולם ("משנה סנהדרין פרק ד' משנה ה); ובכיס השמאלי: "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר (בראשית יח', כ"ז)."

כלומר, כשאת מרגישה חוסר ביטחון - תזכרי כמה שאת חשובה בעולם הזה, מה השגת, ואיזה דברים טובים יש בך. כשאת מרגישה גאווה - תזכרי שכל מה שיש לך זה מהקב"ה, ולכן אין מקום להתגאות על אחרים (כדי ללמוד על מידת הענווה, ולקרוא ספרים בנושא). לאט לאט, תלמדי לאזן בין המידות ולהגיע לדרך האמצע.

שיהיה בהצלחה, מוזמנת לפנות אלינו לשאלות נוספות!

רעות  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות