"עדיין יש פערים": רשת החנויות הבינלאומית תקבל תעודת כשרות מהרבנות?

"קרפור", ענקית הקמעונאות הצרפתית שתפעל בקרוב בישראל, תכניס 4,000 מוצרים פרטיים בתחום המזון, שצריכים לקבל תעודות כשרות מהרבנות. יו"ר הוועדה מלינובסקי הדגישה: "הרבנות הראשית צריכה להיות קשובה לדרישות הכשרות של מגוון הציבור בישראל"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 24/05/22 15:21 כג באייר התשפב

"עדיין יש פערים": רשת החנויות הבינלאומית תקבל תעודת כשרות מהרבנות?
קרפור, תקבל כשרות?, צילום: שאטרסטוק

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות חברת הכנסת יוליה מלינובסקי קיימה היום (ג') דיון בנושא השפעת רפורמת הכשרות על כניסתה של ענקית המזון "קרפור" לישראל ועל שוק המזון בכללותו.

החברה הצרפתית הבינלאומית בתחום הקמעונאות, מפעילה את רשת המרכולים הגדולה באירופה, והשנייה בגודלה בעולם, חתמה בחודש מרץ על מזכר הבנות לפתיחת רשת שיווק בישראל. במסגרת העסקה יבוטלו המותגים "מגה" ו"יינות ביתן" וסניפיהם הפרוסים ברחבי הארץ יוסבו לרשת הקמעונאית הצרפתית כבר בסוף השנה הנוכחית.

"שוק המזון בארץ מאוד ריכוזי וזה משפיע על רמת המחירים ומגוון המוצרים בישראל", פתחה יו"ר הוועדה, "כל רשת חדשה שמתכוונת להיכנס לישראל זה מבורך למען עידוד התחרות. מדינת ישראל מתאפיינת בצביון היהודי שלה ורשתות חדשות שרוצות להיכנס לכאן מבקשות לשמור על סטנדרט כשרות כמקובל בשוק. עלינו לעשות הכל כדי להסיר חסמים ולהקל על חברות מזון ומותגים פרטיים שרוצים להיכנס לשוק הישראלי".

"קרפור תוכל לקבל את התעודות בתוך שעות ספורות"

מלינובסקי המשיכה והתייחסה לציבור הישראלי שמעוניין במוצרים כשרים: "יש ציבור רחב שלא רוצה את רמת כשרות המהדרין והוא מסתפק בכשרות בסיסית. הרבנות הראשית צריכה להיות קשובה לכל דרישות הכשרות של כל מגוון הציבור בישראל. אנחנו צריכים מגוון גדול של מוצרים במגוון גדול של כשרויות. אני פונה למועצת הרבנות הראשית שצריכה לייצג את כלל הזרמים בישראל כדי שיפתחו את הכשרות גם לרמות הבסיסיות".

עמית זאב, מנכ"ל קבוצת "יינות ביתן" שיעמוד בראש רשת "קרפור" בישראל הדגיש כי, "מתוך 14,000 מותגים פרטיים שקרפור מייצרת ברחבי העולם, אנחנו מזהים 6,000 מוצרים שיתאימו לשוק הישראלי, מתוכם כ-4,000 מוצרי מזון שיצטרכו לקבל תעודות כשרות. אנחנו לא רואים את הרבנות הראשית כחסם בפני כניסת של מוצרים חדשים לשוק הישראלי". 

"עברנו מהפכה בחודשים האחרונים", טוען מנכ"ל הרבנות הראשית הראל גולדברג ומציין: "הרבנות הראשית פיתחה ממשק טכנולוגי שמאפשר הגשת בקשות לכשרות באופן דיגיטלי. אם רשת קרפור תרצה להשיג תעודות כשרות על המוצרים שלה היא תוכל לקבל את התעודות בתוך שעות ספורות מרגע הגשת הבקשה".

"הרבנות הראשית השתפרה אבל עדיין יש פערים"

לפי ההערכות שנשמעו במהלך הדיון בוועדה, 50% ממוצרי המזון בישראל מגיעים מייבוא ובעוד עשר שנים המזון המיובא לישראל צפוי לתפוס נתח שוק של 70%.

הרב עזרא פרידמן, אחראי מערך כשרות בארגון OU הוסיף כי "העתיד של מדינת ישראל הוא לא בייצור מקומי אלא בייבוא מחו"ל. מדינת ישראל היא השוק המשפיע ביותר על מערך הכשרות העולמי. הרבנות הראשית השתפרה מאוד במערך הכשרות שלה אבל עדיין יש פערים בין הדרישות בישראל לבין הדרישות במדינות בחו"ל".

חבר הוועדה חבר הכנסת משה טור-פז הוסיף: "רוב הציבור שדורש כשרות רוצה את רמת הכשרות הבסיסית ולא את הכשרות המהודרת. אני מקווה שהרפורמה שאנחנו מבצעים תעלה את רמת הכשרות הבסיסית תוך כדי שמירה על רמת מחירים נמוכה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן