ליברמן הודיע על הפחתת מס הבלו - מחירי הדלק ירדו בחצי שקל

לאור העלייה במחירי הדלק, שר האוצר הודיע כי תחול הפחתה במס הבלו למשך שלושת החודשים הקרובים, והמחירים צפויים לרדת בהתאם. "אני מקבל כל מיני עצות מהטריבונה", תקף ליברמן והבהיר: "אני יודע לקבל החלטות רק על בסיס נתונים"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 05/04/22 13:22 ד בניסן התשפב

ליברמן הודיע על הפחתת מס הבלו - מחירי הדלק ירדו בחצי שקל
ליברמן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר האוצר אביגדור ליברמן, הודיע היום (ג') במסגרת מסיבת עיתונאים לסיכום הרבעון הראשון של 2022 על הפחתה במס הבלו על הדלק והסולר שתתורגם במחיר הסופי להוזלה של חצי שקל לליטר דלק, זה ברקע המשך יוקר המחייה. החלטת שר האוצר התאפשרה בעקבות הגידול בהכנסות המדינה ברבעון האחרון ובזכות נתוני הצמיחה הגבוהים של הכלכלה הישראלית, יש לציין כי מדובר במהלך זמני לתקופה של שלושה חודשים עד להתמתנות מחירי הדלק.

"הרבעון הראשון הוא חשוב ומעודד ואני מקווה שזה סימן לבאות", אמר ליברמן בפתח דבריו, "אם אני מסתכל במאקרו, האבטלה ירדה ל-3.2%. גם הצמיחה, האינפלציה והגרעון כרגע במספרים מצוינים. ביום ראשון יש את הישיבה האחרונה שצריכים להודיע בה על הגרעון - הוא יעמוד פחות או יותר על 1.5%. זה גם מעיד על המשק, שנמצא כרגע בצמיחה".

השר התייחס ללחצים שהופעלו עליו להוריד את מס הבלו בתקופה האחרונה, כולל מצידו של נגיד בנק ישראל אמיר ירון והבהיר: "אני מקבל כל מיני עצות מהטריבונה, או שהם מנסים לנחש או שהם לא מקשיבים, ואני מתנסח בדרך כלל בצורה מאוד ברורה וזהירה. אני יודע לקבל החלטות רק על בסיס נתונים. היה צריך לראות שהתמונה תתייצב, שנוכל לעשות הערכת מצב מושכלת גם לגבי מחירי הדלק וגם לגבי מצב הכלכלה הישראלית. כרגע, לפחות לפי בלומברג, ההערכות הן שמחיר הנפט מתייצב בסביבות 105 דולר לחבית, והוא יכול לרדת ולעלות בין 99 ל-112".

תחנת דלק בירושלים

מחירי הדלק צפויים לרדת, צילום: Jamal Awad/Flash90

"כרגע אנחנו במצב טוב, כמו עם מענקי העבודה שנתנו, אם יש אפשרות להיטיב עם העם ואפשר להחזיר כסף לציבור אז צריך לעשות את זה. כרגע אנחנו מעריכים שנוכל להחזיר חצי שקל מהבלו, גם על ליטר סולר וגם על ליטר בנזין. ההפחתה בסולר תקל גם על התחבורה הציבורית".

"מן ההגינות שהחברות יחזירו את הכסף"

שר האוצר ליברמן עבר לתקוף את החברות הגדולות במשק: "החברות פרסמו דוחות שנתיים של 2021, אלה הנסחרות בבורסה, וזה קצת מעלה חיוך. שני הפרזנטורים הגדולים של 'מצוקת החברות' של הביגוד וההנעלה היו שחר תורג'מן מבריל ורמי שביט מהמשביר לצרכן. כשאני מסתכל על הדוחות השנתיים שלהם, הרווח הנקי של בריל הוא 49 מיליון שקל ב-2021 ובמשביר 25 מיליון שקל, הרבה מעבר למה שהיה להם בשנים הקודמות. אני בעד כלכלה חופשית ליברלית אבל גם בעד ההגינות".

"ישרוטל, יש להם רווח של 255 מיליון שקלים כפי שהם פרסמו, ואני זוכר גם את הדרישות שלהם והם גם קיבלו מענק בסדר גודל של 12 מיליון שקל מענק", המשיך ליברמן, "שכר המנכ"ל, כ-8 מיליון שקל עם כל הבונוסים. אותו הדבר לחברה כמו דיפלומט, עם רווח נקי של 90 מיליון שקל, כששכר המנכ"ל מגיע לכמעט 25 מיליון שקלים. חייבת להיות גם הגינות והנראות פה חשובה מאוד".

ליברמן נשאל האם הוא חושב שהחברות צריכות להחזיר את הכסף שקיבלו כמענק מהמדינה וענה: "בהחלט. דיברתי על ההגינות - אנחנו מצפים, בטח ובטח מחברה שמרוויחה מעל 200 מיליון שקלים, להחזיר את אותו מענק שהיא קיבלה. אני מאחל להם עוד שנה כזאת מוצלחת אבל באמת קצת הגינות. אין בחקיקה יכולת לקחת בכוח את המענק בחזרה, אפשר להפעיל לחץ אבל אני קודם כל בונה על הטוב שבאדם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן