"אי אפשר להגיד לזוג שלא יהיה להם ילד"

ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטיין התייחס בראיון לחדשות כיפה, לקראת כנס המכון בנושא רפואה והלכה, לכך שיש צורך להקל בפסיקה ההלכתית כדי ללכת לקראת זוגות חשוכי ילדים: "בכל פעם אנחנו נדהמים כמה יש חוסר מודעות לפתרונות שיש למדע ולהלכה להציע לבעיות שלהם"

חדשות כיפה משה ויסטוך, חדשות כיפה 02/06/19 15:14 כח באייר התשעט

"אי אפשר להגיד לזוג שלא יהיה להם ילד"
הרב בורשטיין עם אחד הרופאים, צילום: מכון פוע"ה

השבוע צפוי להתקיים בבנייני האומה בירושלים הכנס ה-19 לנשים של מכון פוע"ה, שיעסוק בחידושים הטכנולוגיים וההלכתיים בכל הקשור לבעיות פוריות. לקראת האירוע שיהיה תחת הכותרת "רפואה והלכה במיטבה", התייחס ראש המכון, הרב מנחם בורשטיין, בשיחה עם חדשות כיפה לנושאים רפואיים-הלכתיים שונים שעל סדר היום.

"אנחנו רואים את החשיבות", הוא אומר בנוגע לכנס, "שבעדכון כל החידושים מבחינה טכנולוגית, רפואית והלכתית בצורה מסודרת. אנחנו בכל פעם נדהמים מחדש כמה אנשים לא מודעים לפתרונות שיש למדע ולהלכה להציע לבעיות שלהם. זו ממש חובה של כל אישה וכל זוג להתעדכן בהתפתחויות".

זוג מאותגר פוריות

"יש פתרונות רפואיים והלכתיים. רק צריך להכיר אותם". אילוסטריציה: זוג מאותגר פוריותצילום: shutterstock

הציבור הוא מאוד מגוון מבחינת השקפת עולמו. כולם יכולים למצוא תשובות אצלכם?

"כן. מצד אחד להתאים את הפתרונות לכל גדולי הפוסקים ומצד שני שזה יהיה לקולא ולא לחומרא. אנחנו צריכים למצוא דרך להקל. אי אפשר להגיד לזוג שלא יהיה להם ילד".

אחד הנושאים שיעלה בכנס הוא הפונדקאות שמעורר לא מעט מחלוקת. מה עמדת המכון בנושא? 

"אם מדובר במצב בריאותי, אז פונדקאות זה פתרון נהדר. אגב, אני שמח לבשר שנושא שנמצא בפיתוח משמעותי, זה נושא השתלות הרחם. אבל צריך לדעת שאין שום פוסק בעולם שאומר שהתהליך אסור. יש שיאמרו שזו לא הדרך ואולי לא כדאי, אבל אין מי שאוסר. יש דיון הלכתי על הזהות היהודית של הפונדקאות ועל השפעתה על הילד. אנחנו במכון מנסים לתת פתרון לכולם".

המיילדות העבריות

"מחפשים פתרונות שיקילו" אילוסטרציה: לידהצילום: shutterstock

מה לגבי זוגות חד מיניים?

"אנחנו משרתים את כל הציבור, ולצד זה אנחנו שמים דגש על גישת היהדות וטובת הילד. אנחנו לא שופטים אף אחד ולא נכנס לוויכוח עם אף אחד, אך אנחנו פועלים רק על פי ההלכה".

לאחרונה נחקק במדינת אלבמה חוק שאוסר לבצע הפלה גם במידה והולד נוצר בעקבות אונס או גילוי עריות. מה דעתך?

"היהדות בודקת את הדברים בצורה מאוד ברורה ולא נכנסת לכללים כאלה ואחרים. היא בודקת כל מקרה לגופו ובודקת את ההשלכות של כל מקרה. במקרים כמו שציינת, ההלכה הרבה יותר מאפשרת".

מה דעתך על כך שרבנים מתערבים גם בעולמות שמעבר לעולם התורה, כמו למשל בנושאים פוליטיים?

"בעולם הרבני יש התמקצעות ויש מומחים בכל מיני נושאים שקשורים להלכה. אבל חשוב לדעת שהעולם הרבני הוא גם הנהגה רוחנית וחשוב שההנהגה הזאת תהיה בידיים של גדולי דור ושהציבור יבחר בהם כדמות רוחנית ואז רב כזה צריך להביע את דעתו".

ועד כמה הצד המקצועי-פוליטי צריך להתחשב בדעתו?

זה תלוי לא מעט בציבור. אם מדובר במשהו שנוגד את ההלכה בוודאי שצריך לשמוע, אך אם מדובר בדברים שהם מעבר לכך, אז הדבר תלוי ביחס הציבור לאותו מנהיג רוחני".