מתי מתחיל הצום? מתי נגמר הצום? הלכות וזמני צום תשעה באב תש"פ 2020

מתי מתחיל צום תשעה באב? מתי נגמר הצום? מי חייב לצום ומי פטור? מה מותר בצום ומה אסור? האם מותר לצחצח שיניים או לרחוץ את הפנים? ומה ההלכות בימי הקורונה? | זמני הצום והלכות תשעה באב

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/07/20 13:52 ו באב התשפ

מתי מתחיל הצום? מתי נגמר הצום? הלכות וזמני צום תשעה באב תש"פ 2020
תשעה באב, צילום: חיים צח

זמני צום תשעה באב תש"פ 2020

ירושלים: 

כניסת הצום ביום רביעי: 19:42
צאת הצום ביום חמישי: 20:05

תל אביב:

כניסת הצום ביום רביעי: 19:40
צאת הצום ביום חמישי: 20:08

חיפה:

כניסת הצום ביום רביעי: 19:43
צאת הצום ביום חמישי: 20:09

באר שבע:

כניסת הצום ביום רביעי: 19:41
צאת הצום ביום חמישי: 20:06

אילת:

כניסת הצום ביום רביעי: 19:34
צאת הצום ביום חמישי: 20:02

הלכות תשעה באב בימי קורונה

מתפללים בכותל בתשעה באב

מתפללים בכותל בתשעה באבצילום: Yaakov Lederman/Flash90

מנהגים בתשעה באב

  • בליל תשעה באב, ובבוקרו נוהגים לומר קינות על החורבן
  • בבית הכנסת נהגו שלא לשבת על הספסלים אלא על הרצפה
  • יש שנהגו לעמעם את התאורה בבית הכנסת
  • בבוקר, לאחר תפילת העמידה, נוהגים לקרוא בבית הכנסת את מגילת איכה
  • נוהגים שבתשעה באב בתפילת שחרית לא מתעטפים בטלית ולא מניחים תפילין, כדרך האבלים. האשכנזים נוהגים להניחם בתפילת מנחה
  • בתפילת שמונה עשרה מוסיפים בברכת "בונה ירושלים" בכל הקהילות את תפילת נחם, העוסקת בציפייה שבית המקדש השלישי יבנה במהרה

הלכות צום תשעה באב - כללי

חמשה עינויים ישנם בתשעה באב- אכילה, סיכה, רחיצה, תשמיש המיטה, נעילת הסנדל.

סיכה

מותר להשתמש בדיאודורנט. אסור להשתמש במשחות איפור. משחה נגד יובש מותרת. מותר למרוח חומר נגד יתושים בלילה.

רחיצה בתשעה באב

פנים מלוכלכות ביותר, מותר לשטוף. להתרענן אסור, אפילו באצבע קטנה. חולה שנוטל ידיו ללחם יטול כרגיל, עד פרק היד.

תשמיש המיטה

בני הזוג פורשין כבימי נידה (איסור נגיעה רק בלילה). בדיקות לפני טבילה במוצאי הצום וכו' – להתכונן מראש לפני הצום ולרחוץ בצאתו לפני הטבילה, או להתכונן בהכל לאחר הצום. 

נעילת הסנדל

מותר לנעול קרוקס וסנדלי שורש למרות שהם נוחים מעיקר הדין (ויש מגדולי הפוסקים שהחמירו שלא לנעול נעלי פלסטיק אם הן נוחות). אסור לנעול נעלי עור.

הדברים הם סיכום מתוך מאמר הלכות תשעה באב שכתב הרב ברוך אפרתי