בחירות חוזרות: התרחישים

האם אנחנו לפני בחירות? מהן שלושת האפשרויות של נתניהו בימים הקרובים? והאם משתלם לחבר כנסת מרשימת כחול לבן לערוק ולחבור לממשלה? כל התרחישים בפנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/19 09:09 כב באייר התשעט

בחירות חוזרות: התרחישים
בנימין נתניהו ובני גנץ, צילום: פלאש 90, מארק ישראל סלם, הדר פרוש

בעקבות המשא ומתן הקואליציוני התקוע, ישנם כמה תרחישים לעתידה של הכנסת ה-21: הרכבת ממשלתו החמישית של נתניהו, הליכה לבחירות, ואופציה של ניסיון נוסף.

מקימים ממשלה

האפשרות הראשונה היא שברגע האחרון, כמו שבדרך כלל קורה במשא ומתן, בנימין נתניהו מצליח לשכנע את אביגדור ליברמן להצטרף לממשלתו. במקרה כזה, נתניהו חוזר לנשיא המדינה, ראובן ריבלין עוד לפני יום רביעי בחצות ומודיע לו: "הצלחתי לגבש ממשלה". האפשרות השנייה של נתניהו להרכיב ממשלה ללא ליברמן היא לגייס עריק מסיעת אופוזיציה כלשהי בתמורה לתפקיד ובכך משיג את האצבע ה־61 שדרושה לו. אלא שאופציית העריק אינה מתכתבת עם המציאות, מכיוון שהחוק קובע כי מרגע שמפלגה שממנה ערק אותו חבר כנסת תכריז עליו כפורש, לכן הוא לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות באף מפלגה מכהנת, מה שמכריע כבר עכשיו את עתידו הפוליטי.

הולכים לבחירות

בעקבות המו"מ הקואליציוני אשר לא צלח, הכנסת תצביע על החוק לאישור פיזור הכנסת שמגיש ח"כ מיקי זוהר מהליכוד. אם החוק יאושר, הכנסת תתפזר ומדינת ישראל תיכנס למערכת בחירות בפעם השנייה בתוך חצי שנה. בחלוף 90 יום מאישור החוק, אזרחי ישראל ילכו שוב לקלפיות.

ניסיון נוסף

קיימת גם אופציה בה ראש הממשלה, בנימין נתניהו יחזור לנשיא המדינה ויודיע שלא הצליח לגבש ממשלה. הנשיא ריבלין יקבל שלושה ימים להתייעצויות, אחרי שלא יימצא מועמד אחר במקום נתניהו להרכבת הממשלה, ריבלין יודיע ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על פיזור הכנסת. לכנסת יהיו 21 ימים נוספים להעמיד מועמד כלשהו, כולל נתניהו, שיגייס חתימות של לפחות 61 חברי כנסת. תרחיש כזה אינו סביר שכן אם לא הצליח מלכתחילה, אין סיכוי סביר שנתניהו יצליח לגייס 61 אצבעות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן