מלחמה באירופה

עמית סגל תוקף: "היה משהו כמעט מצמית בדרישה הישראלית"

מלחמת רוסיה אוקראינה משפיעה גם על ישראל, והבקשה של גורם מדיני מזלנסקי לוויתורים, הצמיתה את עמית סגל. "הדרישה מהכבש לוותר על שניים שלושה גדיים לטובת האריה הזועם היא לא לגיטימית ולא מוסיפה כבוד לישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/03/22 09:38 ח באדר ב'

עמית סגל תוקף: "היה משהו כמעט מצמית בדרישה הישראלית"
עמית סגל, צילום: פלאש 90

המלחמה באוקראינה משפיעה על העולם כולו, ובישראל הקטנה גם מורגשים גלי ההדף. מעורבותו של ראש הממשלה בנט במגעים לתיווך, המוני הפליטים המתדפקים על שערי נתב"ג, ועוד ועוד. בטורו השבועי בידיעות התייחס הפרשן הפוליטי הבכיר עמית סגל לבקשתו של זלנסקי לנאום בפניי מליאת הכנסת.

הבקשה המוזרה של יאיר לפיד

"בסוף, לרווחת כולם, התברר שמליאת הכנסת בשיפוצים. אבל עד שזה התגלה, התלבטו במשרד החוץ מה לעשות עם בקשתו של נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, לנאום על גבי מסך גדול גם בכנסת ישראל. "תחשבו על זה יום", הציע יאיר לפיד, "ואז תסכימו". בהתחלה הרימו שם גבה, ואז הבינו: כשהיממה חלפה, הכנסת כבר יצאה לפגרה. אין היכן לנאום. זלנסקי יוכל לנאום בזום, ומי מהח"כים שירצה - יתחבר. עמדת המתווך האובייקטיבי, פחות או יותר, נשמרה", מתאר סגל.

"האסטרטגיה של שמירה על שקט באמצעות ייצור הרבה רעש מוכיחה בינתיים את עצמה", הוא כותב. "מהרשתות הבינלאומיות כמעט נעלמה הביקורת על ישראל שאיננה עושה די למען העם האוקראיני. אם האמריקנים והאירופים לא נלהבים מהיחס הישראלי הרך כלפי פוטין, הדבר לא ניכר בהודעותיהם שמברכות על התיווך תוצרת ירושלים. ואם נשיא רוסיה זועם על הצטרפות ישראל לבלוק המערבי באו"ם, הדבר לא ניבט מהודעות הקרמלין על השיחות עם בנט. יש לו בעיות דחופות יותר על הראש".

הפכנו לשווייץ של המזרח התיכון

"לפחות בהיבט אחד, הפכנו סוף סוף לשווייץ של המזרח התיכון: מדברים עם כולם ושומרים על נייטרליות מופגנת במידת האפשר. אף משל לא דומה לנמשל, כידוע, ובכל זאת היה משהו מעורר אי־נוחות, כמעט מצמית, בדרישה של אותם "גורמים מדיניים בירושלים" מזלנסקי להסכים לוויתורים כואבים, שכן "פוטין לא יסכים לוותר"", מתאר סגל.

"ברוב שנות קיומה התמודדה ישראל עם מתווכים לא הוגנים שדרשו ממנה, אל מול תוקפנות אלימה, לוותר. והנה היא "מצפה" מהאוקראינים לוותר על חלקים מארצם, חלקים מחוקתם, חלקים מצבאם ועל כבודם העצמי כולו. שימוש חכם בדיפלומטיה לצרכי שדרוג מדיני הוא לגיטימי ואף רצוי; מה שלא לגיטימי ולא מוסיף כבוד לישראל הוא דרישה מהכבש לוותר על שניים שלושה גדיים לטובת האריה הזועם", מנתח סגל.

"הגורם המדיני עלום השם – מן הסתם בין טיסות – כנראה שכח שמחר בבוקר מתווך אחר עלול לדרוש מאיתנו להיכנע לטרור באמתלות דומות", סגל אומר בחדות. "הטענה ש"זלנסקי התאהב במצלמות" ולכן לא ירצה לוותר היא כבר חוצפה בנסיבות מחמירות כלפי מנהיג שנלחם על חיי אומתו ועל חייו האישיים מאוד שלו", הוא מסכם.