הרב איזמן: "אין איסור מדאורייתא להקים ממשלה עם השמאל"

הרב שנמנה בין תומכי נפתלי בנט עוד נותן בו אמון גם לאחר המפגש עם מנסור עבאס: "זה שהם נפגשו זה לא אומר דבר צריך לשאול על הם דיברו". מנגד הוא חושף כי הוא "מעדיף בחירות חמישיות, אבל הציבור לא רוצה"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 29/04/21 18:58 יז באייר התשפא

הרב איזמן: "אין איסור מדאורייתא להקים ממשלה עם השמאל"
הרב איתן איזמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פחות מחמישה ימים נותרו עד שהמנדט של ראש הממשלה נתניהו יפקע, אך העיניים בעיקר נשואות אל ימינה ועל החלטותיה. אמש (ד') קיים נפתלי בנט פגישה עם מנסור עבאס שהסתיימה בטוב, פגישה זו החלה לערער את ביטחונם של אנשי הימין בהקמת ממשלה ימנית. המהלך עלול להביא לנטישה של מצביעי ימינה שרואים בממשלה בתמיכה ערבית כקו אדום. 

הרב איתן איזמן נמנה בין הרבנים שתמכו בבחירות בנפתלי בנט, אך רק לאחרונה חתם על המכתב הטוען כי אין להקים ממשלה הנתמכת במפלגת רע"מ. בראיון לחדשות הרב נראה בפוזיציה שונה שלדעתו עדיין בנט לא הקים ממשלה יחד עם עבאס ושפגישה אינה מעידה דבר.  "אני רואה הרבה תרחישים ואין לי מושג במה יבחרו" אומר הרב, "פגישה עם מנסור עבאס לא אומרת דבר, פגישה עדיין לא אומרת שהם רצים יחד, וגם לא ידוע מה כולל המשא ומתן מה נפתלי נושא ומה הוא נותן. זה שהם נפגשו זה לא אומר דבר צריך לשאול על הם דיברו. אין מה להגיב פה".

עצם הקמת ממשלה עם הערבים היא קו אדום עבור רבים בימין, גם על הרב?

"כולם צועקים על נפתלי אבל לא על גדעון? מה יש? הוא כן בסדר? נפתלי הוא איש ימין, השאלה מה באפשרותו לעשות. אם אפשרי להקים ממשלה עם נתניהו זה הכי טוב, אבל גם זה כרגע אפשרי רק עם הישענות על עבאס, אז מה ההבדל אם בנט נשען על עבאס או נתניהו השאלה היא אותה שאלה. כל אלה שצועקים שאין להקים ממשלה עם ערבים, אז מה הם מעדיפים בחירות חמישיות? הרי אין מוצא כרגע".

הרב מסכים שעדיף הקמת ממשלה כל שהיא על פני בחירות חמישיות?

"אני לא יודע לענות. אני יכול להגיד שאני לא מפחד מבחירות חמישיות, אבל המדינה מזדעזעת מזה כי זה לזרוק עוד כמה מיליארדים לעזאזל. עמדתי תתגבש כשאני אדע את הפרטים. לכתחילה צריך שלטון יהודי , אין ויכוח. פעם פוסלים את המערך (מפלגת העבודה) אבל כל המדינה נבנתה על ידי המערך, כל פעם פוסלים מפלגה אחרת אבל מה לעשות שלבד לא נותנים לנו לבנות המדינה. צריך לכתחילה שלטון יהודי".

אז לגיטימי להקים ממשלה עם השמאל?

"מפלגות שמאל הן מפלגות יהודיות, אז אין בעיה לשבת איתן, אלא אם כן תגיד שגם הן לא יהודיות בגלל שבהן גם יש מועמדים ערבים. לשאלה העקרונית האם עדיף בחירות חמישיות או הקמת איזושהי ממשלה, זו שאלה קשה. באופן פרטי אני מעדיף בחירות חמישיות, אבל הציבור לא רוצה. האם יש איסור דאורייתא להקים ממשלה עם השמאל? אני לא מכיר איסור כזה".

וממשלה עם מפלגות ערביות?

"זו שאלה קשה. אם הערבים מקבלים אותנו כבעלי הבתים והבעלות של יהודים על ארץ ישראל, אז כבר הרב צבי יהודה קוק אמר שזה ייתכן. אבל אם הם רוצים לנשל אותנו אז פשיטא שזה אסור".

הרב עדיין סומך על נפתלי בנט?

"היום קשה לסמוך על כל אחד. נפתלי הוא איש רציני שרוצה לשמור על ארץ ישראל, ללא ספק. השאלה איזה מחיר הוא מוכן לשלם. יש כאלה טוענים שהוא עושה דברים בשביל כבוד עצמי, אני לא חושב כך. בנט הוא איש רציני וצריך לחכות ולראות איזה "תבשיל" הוא יביא לנו. עד היום בנט עוד לא נתן לי סיבה שלא לבטוח בו, את ה"תבשיל" הוא עוד לא הקדיח". 

מה עלול לגרום לרב להפסיק לסמוך על בנט?

"אם הוא יקים ממשלה עם כאלה שרוצים להכחיד את מדינתנו. אני חוזר פגישה עם עבאס לא פוסלת אותו, כל השאלה מה הוא הבטיח".