מתן כהנא: נתניהו אחראי למחדל ורשלנות פושעת שבגללו מתו אלפי ישראלים

ח"כ מתן כהנא בראיון לכיפה מסביר למה הם מסרבים להחרים את נתניהו : "אנחנו לא מוכנים להחרים מיליון ישראלים שהצביעו לו". על הרצון להיות שר הדתות: "החרדים יותר מדי זמן מכתיבים את הטון וכוחם גדול מכוחם האמתי". ועל הישיבה בממשלה עם בן גביר: " כל מי שמכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מוזמן"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/02/21 14:26 כה בשבט התשפא

מתן כהנא: נתניהו אחראי למחדל ורשלנות פושעת שבגללו מתו אלפי ישראלים
מתן כהנא באולפן כיפה, צילום: כיפה

שלושה ימים מסגירת הרשימות, והמרוץ לקראת הבחירות מקבל פנים חדשות וברורות יותר כאשר כל מפלגה ידוע מה ההרכב שלה. בין הרשימות הראשונות שסגרו הייתה רשמית ימינה שיצאה לדרך עצמאית עם שיריונים של דמויות מבחוץ. ח"כ מתן כהנא הגיע לאולפן כיפה כדי לדבר על הרשימה הסגורה, והוא לא מתרגשמהירידה בסקרים גם אחרי סגירת הרשימות "אנחנו לא בירידה, אנחנו יציבים אפילו עם עלייה לפי סקרי עומק" אומר כהנא. "בכללי אנחנו אופטימיים שברגע שאזרח ישראלי יכנס מאחורי הפרגוד וישאל את עצמו מי יכול לחלץ את המדינה ממצבה, התשובה תהיה נפתלי בנט. יש לנו גם רשימה מעולה של אנשי ביצוע, לא מפלגה של פוליטיקאים, כולם הוכיחו את עצמם בחוץ ובאו לעשות למען עם ישראל".

הקמתם מפלגת ימין כללית וחתמתם הסכם עם הבית היהודי, אבל בסופו של דבר הרשימה מורכבת בעיקר מאנשי הציונות הדתית, למה פשוט לא לטעון שאתם מפלגה ציונית דתית ליברלית?

"יש לנו באמת רשימה עם הרבה ציונות דתית, הערכים של הרשימה הם ערכים של ציונות דתית, אנחנו אומרים זאת בצורה ברורה. אנחנו מייצגים את כל הציונות הדתית, אנחנו בקשר עם רבנים מאוד גדולים וכולם צריכים להרגיש אצלנו בבית. בנושאי דת ומדינה צריכים לפעול בצורה רחבה, הדרך הנכונה היא לפעול במשהו כמו אמנת גביזון מדן, בליווי רבני אורתודוכסי וגם בלווי אנשים משמעותיים מנגד. צריך לעשות אמנה כוללת לכל נושא דת ומדינה, ולא לקחת כל נושא בנפרד כי זה רק יטרלל את המערכת ולא יוביל אותנו לשום מקום". 

בסבב הבחירות הקודם תקפת בחריפות את איתמר בן גביר ועצמה יהודית, מה דעתכם לגבי ישיבה עם בן גביר?   

"תהום פעורה בנינו ובין עצמה יהודית, אבל הוחלט בעבר שהוא יכול לרוץ לכנסת, מי שרוצה אותו שיצביע לו. אנחנו רוצים להקים קואליציה עם כל מי שמכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ויתחבר לקווי היסוד שלנו, מוזמן לשתף איתנו פעולה".

לאחר ההסכם שחתמתם עם חגית משה עבור האות ב' לפתק בקלפי, האם אתן מתחייבים שחגית משה אכן תקבל תיק בממשלה הקרובה והאם תעגנו את זה בהסכמים הקואליציוני בכל מחיר?  

"אחת הבעיות של נפתלי זה שהוא עומד במילה שלו, יש לו חוזה עם חגית משה והוא יעמוד בחלק שלו. אני לא מקיים פה הסכמים קואליציוניים, אבל אני אומר לכל מי שהצביע לבית היהודי שימינה היא הבית שלו, ימינה מחוייבת לכלל הצינות הדתית וגם לחגית משה".

איזה תיק אתה רוצה?

"משרד הדתות. אני חושב ששנים ארוכות מידי נושא הדת מנוהל על ידי קיצוניים משני הצדדים, מצד אחד עמודות חרדיות ומצד השני שמאל קיצוני תוקפני. אני חושב בתור אחד ששלושים שנה בצבא יצר אצלי חברויות אצל חילונים וגם חרדים אוכל לעשות שילוב נכון ולשפר את המצב הקיים. אנחנו מכבדים את הציבור החרדי, יש לו חשיבות גדולה בזהות היהודית, הם חלק מהפתרון ולא מהבעיה שלאן ישראל הולכת. אבל בסוף הם יותר מדי זמן מכתיבים את הטון וכוחם גדול מכוחם האמתי, ואת זה צריך לשנות".

כנציג הציונות הדתית במפלגה, עכשיו כשהסגר השלישי מאחורינו, מה התוכנית שלך ליציאה מהסגר, האם תחזירו את בית הכנסת, הישיבות התיכוניות האולפנות? 

"אנחנו לא רואים בעין טובה איך שהדברים מתנהלים כאן והיינו מקווים שיאמצו את התכנית של בנט. השיטה הנכונה זה לאפשר איפה שיש מקומות ירוקים, ובמקומות כאלה נפתח את בתי הספר ובתי הכנסת וגם הפגנות. את המציאות כפי שהיא עכשיו צריך לבדוק עם הגורמים המקצועיים, ואיתם לבדוק מה נכון לעשות עכשיו. אם היו מקבלים מראש את התכנית של בנט השאלות הללו לא היו רלוונטיות".

הקולות שלכם מגיעים ככל הנראה ממאוכזבי נתניהו והניהול הכושל שלו את הקורונה, למה כל כך קשה לכם להצהיר שלא תשבו איתו בגלל הכישלון הניהולי ולא המשפטי?

"נתניהו והשרים שלו אכן אחראים למחדל נוראי ורשלנות פושעת שבגללה מתו אלפי ישראלים שלא היו צריכים למות. אנחנו נקים ממשלה אחרת בראשות נפתלי, אבל אנחנו לא רוצים לעסוק בשיח על החרמות, כי אם כל אחד מראשי המפלגות יעמוד בהבטחות שלו לא תקום כאן ממשלה. אנחנו כן מתחייבים לעמוד בכל ההבטחות שלנו ולכן אנחנו לא מחרימים אף אחד, גם לא את נתניהו. אנחנו רוצים להחליף אותו, אבל לא אנחנו קובעים מי יהיה ראש הממשלה, ולכן אנחנו לא מוכנים להחרים מיליון ישראלים שהצביעו נתניהו כמנהיג שלהם. אנחנו ננסה לשכנע אותם שלנתניהו יש אחריות מאוד גדולה על מה שקורה פה, והוא לא יכול להיות זה שיוציא אותנו מהמצב הזה. אנחנו המבוגר האחראי ונפעל במנהיגות, לא נחרים אף אחד".

תקווה חדשה ואתם בסוף שותפים טבעיים, חתמם על הסכם עודפים, מה פתאום דווקא איתם אתם מתחילים בקרב גידופים?  

"אין לנו איתם קרב מלוכלך, אבל בסוף שהאזרח יצטרך לבחור מי יציל את מדינת ישראל האם זה יהיה מישהו שנעלם שנה שלמה כלא היה ולא עשה כלום, או נפתלי בנט שבא עם תכנית איך להילחם בקורונה ולאחות את השסע. אנחנו רק באנו להדגיש את היתרונות שלנו".