אדלשטיין באולפן כיפה: ההצהרה של נתניהו - ימות המשיח

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין לא מבין את הביקורת כלפי "שתיית הקולות" מהימין: "ימינה רוצים את כל הקולות אצלם, כמו שש"ס והליכוד רוצים את כל הקולות אצלם", הוא מכחיש שניהל שיחות עם אנשי כחול לבן, רואה בהצהרה של נתניהו ימות המשיח וגם אומר שהליכוד יפעל לקדם רב ראשי מקרב רבני הציונות הדתית | ראיון אולפן 

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 14/09/19 20:09 יד באלול התשעט

אדלשטיין באולפן כיפה: ההצהרה של נתניהו - ימות המשיח
גלעד כהן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, צילום: כיפה

אחרי שבוע של הצהרה משמעותית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח בקעת הירדן, אחרי תקרית איימן עודה בכנסת והאפשרות שבארה"ב פועלים לקיום הסכם חדש עם איראן – יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין מגיע לאולפן כיפה ואומר שהסיבה שלא החליטו על סיפוח מעלה אדומים ויהודה ושומרון היא כדי לכבד את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "ראש הממשלה לא יעשה צעד כזה לפני פרסום התכנית שלו".



רגע לפני שהמריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לפגישתו עם נשיא רוסיה ולדמרי פוטין, אמר נתניהו כי יש סקרים של הליכוד שבהם עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה. אתה מודאג מהסקרים האלה?
"אני עסוק רק בזה שהליכוד תהיה המפלגה הכי גדולה בכנסת. היו מפלגות שהיו עם שבעה מנדטים בסקרים ולצערי לא מצאו את עצמן בכנסת ה-21. כל אחד צריך להסתכל על מה ששלו ומה שהוא צריך להביא. אחרי הבחירות נעשה משאים ומתנים".

הגענו למצב היסטורי. בא לי לצעוק ימות המשיח


האם הליכוד ששוב שותה מנדטים מימין לא עושה טעות?
"אני לא מכיר את המושגים האלה. ימינה רוצים את כל הקולות אצלם, כמו שש"ס והליכוד רוצים את כל הקולות אצלם. אני מופתע מהשאלה. הגענו למצב היסטורי. לפני תשע שנים שהשתתפתי בכנסים של "הריבונות" אז כתבו עליי שאני הזוי. עכשיו, ראש ממשלת ישראל מדבר על הריבונות עם המפה – בא לי לצעוק ימות המשיח".

אבל הדברים האלה קורים תמיד לפני בחירות. הוא מבטיח, אבל בעיקרון קיים סיכוי שהוא בכלל לא יהיה ראש ממשלה אחרי הבחירות.
"קודם כל אני מקווה שראש הממשלה כן יהיה בתפקיד הזה – על מנת לבצע את התכניות הללו. הוא אמר ש'בשלו התנאים המדיניים'. לא הייתה אפשרות להכריז על ריבונות בזמן כהונתו של ברק אובמה. אם רק לפי כמה שנים הייתי יושב כאן באולפן כיפה ולדבר על ריבונות או שגרירות אמריקאית בירושלים  -הייתם אומרים לי שאני מנסה לקחת קולות מהימין. בכל העולם רואים בהצהרה של נתניהו חשיבות עצומה. רק פה בישראל לא רואים בזה חשיבות".

מה קורה עם יהודה ושומרון?
"ראש הממשלה אמר שמפאת כבודו של הנשיא דונלד טראמפ, הוא לא יעשה צעד כזה לפני פרסום התכנית שלו. אחרי זה אנחנו נתקדם גם שם, אחרי פרסום תכנית המאה ונחיל את הריבונות במקומות האלה".

ישראל מתגעגעת לברק אובמה, בזמן שטראמפ מנהל שיחות עם איראן?
"אני חושב שהסנקציות עובדות. טראמפ אמר בניסוחים המיוחדים שלו: 'כדאי לאיראנים לדעת שלא כדאי להם להגיע לנשק הגרעיני'. זאת לא שפה של התרפסות מול האיראנים".

אבל עדיין כן יש ניסיון להגיע להסכם חדש.
"אם יגיעו להסכם חדש שהוא לרוחנו – מצוין. אני לא יודע מה יקרה. צריך להבין שאיראן זו לא בעיה של ישראל, אלא של כל העולם".

אנשי כחול לבן אומרים שהם מנהלים שיחות עם בכירי הליכוד. אתה הבן אדם הכי בכיר בליכוד. זה צריך להדאיג את נתניהו?
"כנראה שאני לא כזה בכיר כי אף אחד לא דיבר איתי".

לא קיבלת שום טלפון מלפיד או בוגי?
"לא. אני לא יושב עם אף אחד לשיחות כאלה ואחרות במהלך בחירות. אני עובד 24/6 כדי שהליכוד יצליח בבחירות הקרובות האלה".

אחרי הבחירות יש אופציה שיהיה פיצול בליכוד?
"ממש לא. זה שטויות. עדיין בליכוד יש בחירות לראשות המפלגה בשונה ממפלגות אחרות. מי שרוצה להתחרות על ראשות הליכוד מוזמן".

אבי דיכטר אמר שהוא יתמודד. אתה תצטרף למסע כזה?
ממש לא. גם זה מוזר שבימים של מערכת בחירות מדברים על זה. אנחנו בחרנו בנתניהו והוא מוביל. אני לא מבין בכלל מה השיחה הזאת. אנחנו לא רוקדים לפי החליל של ליברמן או כחול לבן.

הרגע שבו איימן עודה התקרב לראש הממשלה היה מפחד?
"זה לא מפחיד. אבל ברגע הראשון זה לא ברור מה הוא עושה. זה בהתחלה כן נראה כמו סוג של תקיפה. הסצנה הזאת היא חלק מהתדרדרות של הכנסת. יש פרלמנטים שפותרים דברים במכות, אז אנחנו רוצים להגיע לשם".

תקרית איימן עודה

תקרית איימן עודהלחכצילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בליכוד מוותרים על הוועדה למינוי דיינים, מועצת הרבנות ועוד. אם הליכוד יפסיק להשתמש בקבלני משנה, נוכל להוביל מדיניות

יש הרבה ביקרות כלפי הליכוד בקרב הציונות הדתית. לדוגמה: מתי נראה רב מהציונות הדתית בראש הרבנות?
"לא מקובל לעשות את זה כמה ימים לפני הבחירות, אבל יש לי ביקורת כלפי הליכוד בנושא הזה. ביקורת חריפה כלפי הליכוד. הליכוד היא המפלגה הגדולה של הציונות הדתית. אין בכלל ויכוח על זה. יש לנו הכי הרבה נציגים של הציונות הדתית בכנסת. ואנחנו תמיד מראש מוותרים על הוועדה למינוי דיינים, מועצת הרבנות הראשית וכו'. זה תמיד הולך למפד"ל או לש"ס או ליהדות התורה ומה איתנו, הליכוד? יש לי פה ביקורת שאנחנו מוותרים על היהדות בליכוד, כאילו זה לא שלנו. אני מקווה שבאמת יהיו שינויים גם ברבנות. אם הליכוד יפסיק להשתמש בקבלני משנה אז נוכל גם להוביל מדיניות כזאת".

אז אתם תפעלו כדי לקדם רב ראשי מהציונות הדתית?
"גם הרב הראשי נבחר בצורה דמוקרטית. אני לא יודע להתחייב, אני מקווה שנציגי הליכוד יפעלו בהתאם".

הסקרים מראים שקיים מצב ובו אנחנו הולכים לקראת מערכת בחירות שלישית?
"אני לא נביא ולא בן נביא. אם אלה שצופים בנו, ובכלל הציבור שלנו יתעורר ולא יחיה בתחושה ששלטון הימין לנצח, אז כן נגיע ל-61 מנדטים. היינו  מנדטים 60 עם 270 אלף קולות אבודים. בחשבון פשוט אפשר להגיע. העם בוודאי ברובו מצביע ימין. יש פשוט כל מיני אנשים שנשארים בבית או שמצביעים למפלגות שאין סיכוי שיעברו את אחוז החסימה גורמים לסיטואציה הזאת".

כמו מצביעי אנשי עוצמה יהודית?
"אני לא מחלק ציונים לאנשים. אני קורא לכולם להצביע לליכוד. אנחנו בטוח נעבור את אחוז החסימה ובטוח נהיה המפלגה הגדולה של הציונות הדתית".