"הנורמליזציה עם ישראל תימשך, גם אם הריבונות תורחב"

בכיר במשרד החוץ של איחוד האמירויות אמר לכתבים ישראלים באבו דאבי כי ממשלתו קיבלה הבטחה מארה"ב ומישראל לעצירת החלת הריבונות, אך הבהיר כי הנורמליזציה תימשך - גם אם ישראל "תרחיב את ריבונותה" ביהודה ושומרון

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/09/20 13:49 יב באלול התשפ

"הנורמליזציה עם ישראל תימשך, גם אם הריבונות תורחב"
המשלחת הישראלית עם נציגי הממשלה באבו דאבי, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

האם יש סיכוי להחלת הריבונות? ראש מחלקת התכנון המדיני במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ג'מאל מושארח, אמר היום (ג') בתדרוך לכתבים ישראלים באבו דאבי, שנמצאים שם יחד עם המשלחת הישראלית שהגיעה לאמירויות אמש, כי גם אם ישראל תרחיב את ריבונותה ביהודה ושומרון, הדבר לא יפגע בתהליך הנורמליזציה בין ארצו וישראל.

הנחיתה באיחוד האמירויות: "טיסה אחת. אופק אין סופי"

מושארח אמר כי ממשלתו קיבלה הבטחה גם מישראל וגם מארה"ב כי תהליך החלת הריבונות - שלמעשה טרם התחיל בפועל - ייעצר: "קיבלנו ביטחונות בנושא מארצות הברית, שהיא בעלת ברית של שתי המדינות ואנחנו סומכים על הביטחונות האלה", אמר.

עם זאת הבהיר מושארח כי החלת ריבונות עתידית, אם תהיה כזו, לא תפגע ביחסים שיירקמו בין האמירויות ובין ישראל. "הנורמליזציה תימשך גם אם ישראל תרחיב את ריבונותה על שטחים ביהודה ושומרון", אמר.

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, הגיב לדברים ואמר כי "החלת ריבונות עכשיו, עוד לפני הבחירות בארה״ב. האמירות החשובות והמעודדות שמגיעות מבכירי האמירויות לכך שהחלת ריבונות ישראלית על חלק מיהודה ושומרון לא תפגע בהסכם השלום, יכולות לאפשר לנו לממש את מה שהבטחנו לציבור בשנים האחרונות. אסור לנו לפספס את ההזדמנות ההיסטורית הזו לממש את זכותנו בארצנו".


(נתניהו במסיבת העיתונאים, אמש)

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה נתניהו כי נחתם הסכם ראשון בין ישראל והאמירויות. מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ונגיד הבנק של איחוד האמירויות עבדול חמיד סעיד על הפרוטוקול הראשון בתחומי הבנקאות והפיננסים.

על פי ההסכם, הבנק המרכזי של איחוד האמירויות, משרד האוצר והרגולטורים הפיננסיים הרלוונטיים בישראל הגיעו להבנות הבאות:

  • תוקם ועדה משותפת של ישראל ואיחוד האמירויות לקידום שיתוף פעולה בתחום הפיננסים וההשקעות.  בהקשר זה, הצדדים ידונו בקידום שיתוף פעולה בתחום השירותים הפיננסים והורדת חסמים פיננסים לביצוע השקעות בין המדינות וכן קידום השקעות משותפות בשוקי ההון. 
  • הצדדים ידונו גם בקידום שת"פ בשירותי הבנקאות וברגולציית התשלומים. 
  • הצדדים יקימו קבוצת עבודה מיוחדת כדי ליצור את התנאים להשקעות משותפות התואם סטנדרטים בינלאומיים כולל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.

ראש הממשלה נתניהו בירך על החתימה ואמר: "אני מברך על ההבנות הראשונות שנחתמו באבו דאבי. ההבנות הללו יסייעו לנו לקדם השקעות הדדיות ושיתופי פעולה נרחבים. נודיע בקרוב על הסכמות נוספות בתחומי התעופה, התיירות, המסחר ועוד".