מדוע השתתפתי בחתונת הומואים: הרב לאו מסביר

"את מעמד הקידושין בחתונות כאלה אני מניח בצד, לא משתתף וכמובן גם לא עורך", סיפר הרב בני לאו ל'כיפה' על הצעד החריג בנוף הרבני שעשה. לצד זה ציין כי "לחיות לבד זה כמו גזירת מוות וצריך לעשות כל מה שאפשר כדי להיחלץ מהמוות הזה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 18/01/18 20:29 ב בשבט התשעח

מדוע השתתפתי בחתונת הומואים: הרב לאו מסביר
היה בחתונה אך מאמין שקידושין הם רק בין גבר לאישה. הרב לאו, צילום: אביגיל פיפרנו

האם מותר ללכת לחתונה להט"בית של חבר או בן משפחה? לפני מספר חודשים ח"כ לשעבר יגאל גואטה הודח מש"ס בשל כך, ואילו הרבנים דוד ואברהם סתיו הקדישו לזה פרק שלם בספרם החדש. לרב בני לאו יש תשובה ברורה. ספוילר: הוא נכח השבוע בחתונה של מכר עם בן זוגו.

"זוגיות עומדת בפני עצמה לפני נושא הקידושין", הוא אמר ל'כיפה' וציין כי "בשפה הפנימית שלי מכיוון שלא טוב היות האדם לבדו, החיים לצד בן זוג הם בעיניי קריטיים לחיים עצמם".

הרב לאו, המשמש כרב קהילת הרמב"ן בירושלים, נכח בתחילת השבוע בחתונה של גבר שעובד עמו והתחתן עם חברו לחיים. הרב הגיע בתום מעמד החופה, בירך את הנוכחים ועזב את המקום. התנהלות זו לא נבעה מצירוף מקרים אלא בכוונה תחילה.

לדבריו, "נושא הקידושין זה משהו מאוד דתי והקב"ה נכנס בברית בין בני הזוג. אין לי שום דרך לפענח את נושא חתונת בני זוג מאותו המין במובן של הקידושין. אני לא מבין, לא יודע להסביר וגם לא משתתף בזה".

לדעתו, אין מקום לקידושין בין בני זוג מאותו המין, "מעמד הקידושין כמו שאנחנו מכירים אותו מקדמת דנה, הוא מעמד של איש ואישה ושכינה ביניהם. אני לא יודע לפענח את המשמעות הרוחנית של היקשרות גבר עם גבר לכן את מעמד הקידושין בחתונות כאלה אני מניח בצד, לא משתתף וכמובן גם לא עורך".

עם זאת, הוא הסביר מדוע כן בחר להגיע לאירוע עצמו, יש לציין באופן די חריג לעומת דתיים רבים ובמיוחד רבנים, והדגיש מדוע חשוב לעודד את חברי הקהילה הלהט"בית למצוא בני זוג, "הרעיון ששני בני אדם מבקשים לכרות ברית זוגיות ביניהם, בעיניי זו הצלה ממוות לחיים, לא פחות. לחיות לבד זה כמו גזירת מוות וצריך לעשות כל מה שאפשר כדי להיחלץ מהמוות הזה".

הרב לאו מברכך את בני הזוג

הרב לאו מברכך את בני הזוגצילום: ללא קרדיט

הרב הדגיש כי עמדתו לא נוגעת רק לשמחה הפרטית שהיה בה, "זאת אמירה שהיא קודם כל אישית, אך מעבר לזה גם כללית וציבורית".

אז אם יבוא אדם להתייעץ אתך וישאל האם ללכת לחתונת בן משפחה להט"ב, תמליץ לו להגיע לאחר מעמד החופה, להשתתף מעט באירוע וללכת?

"כן וזה בדיוק מה שעשיתי"

הרב לאו שב והדגיש את החשיבות של הסביבה לדאוג ללהט"בים, "אנחנו צריכים לעסוק בזה כאנשים, כקהילות וגם כרבנים ולהציל אנשים ממוות לחיים. לעזור להם על ידי נתינת גב והכנסה שלהם לתוך הקהילות שלנו".

בנוגע לאיסור התורה בדבר האקט המיני של בני זוג מאותו המין הוא אמר כי הוא "לא נכנס ללפני ולפנים של המעשה שהם עושים וכיצד הם חיים, זה עניינם הפרטי. לצד זה, אני לא חושב שיש מישהו בעולם הדתי שיכול לתת היתר למעשה של משכב זכר, אף אחד לא מתיר את איסורי התורה. אבל להגיד לבן אדם 'ובחרת בחיים' אנחנו מצווים כולנו".

מי שנכחה באירוע ואף נשאה בו דברים תחת החופה היא זהורית שורק, דמות ידועה ומוכרת בקהילה הגאה ומועמדת לכנסת מטעם מפלגת יש עתיד. שורק ראתה בהגעתו של הרב לאו לאירוע בשורה של ממש.

"נוכחותו של הרב בני לאו, גם אם הייתה קצרה ביותר", היא אמרה, "הייתה משמעותית בעבור פעילים וחברי הקהילה הדתית הגאה ובעלת נופך סמלי של ממש!". לדבריה, "האירוע, על כל שאירע בו ובעיקר גיחתו של הרב לאו, הוכיח להם כי השינוי בקהילה הדתית בישראל בעיצומו, וכי הדרך לקבלה של גאות וגאים התקצרה בעוד צעד משמעותי. אני מקווה כי בעקבות תעוזתו של הרב לאו, גם רבנים נוספים יצטרפו לגל התמיכה והקבלה ההולך ומתרחב בקהילה הדתית הגאה".

שמע לביקורת והתפטר. ח"כ גואטה

שילם על השתתפותו באירוע דומה. ח"כ לשעבר גואטהצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

כזכור, בחודש ספטמבר האחרון התפטר יגאל גואטה מתפקידו כחבר כנסת בש"ס, על רקע הודאתו כי נכח לפני כשנתיים בחתונת אחיינו ההומו. במועצת חכמי התורה של המפלגה דרשו את הדחתו ולבסוף הוא הגיש את התפטרותו ליו"ר אריה דרעי.

גם הרב דוד סתיו ובנו הרב אברהם, שחיברו ספר בשם 'אבוא ביתך' שיצא לאחרונה, עסקו בנושא והגיעו למסקנה בדבר הליכה לחתונה המנוגדת להלכה. לאחר עמודים ארוכים שבהם נברו במקורות ובמפרשים הם כתבו כי "המסקנה העולה מן הדיון בפרק זה היא שאסור להשתתף בחתונה המנוגדת להלכה".

בין הסיבות שהם מנו ניתן לציין את דין "מסייע בידי עוברי עברה". איסור חנופה, כלומר האיסור "לומר לעובר עברה שמעשיו מותרים, ויש מקום לומר שגם הסכמה בשתיקה אסורה".

כמו כן הם ציינו כי השתתפות באירוע המנוגד להלכה הוא אסור מצד "חיזוק ידי עוברי עברה" ו"התחברות לרשע" או "מושב לצים". בנוסף הם כתבו כי "אסור לקחת חלק בסעודה הנעשית לכבוד ערכים המנוגדים לערכי התורה".

הרב ובנו בשיתוף פעולה נוסף

גם הרב סתיו ובנו התייחסו לסוגיה הבוערתצילום: באדיבות הרב אברהם סתיו ופלאש 90

בהמשך הם קבעו, "בפשטות, גם מסיבה הנעשית לכבוד החתונה אסורה, אף על פי שאינה כוללת את טקס הנישואין עצמו. לאור האמור לעיל, נראה בפשטות כי חובה להימנע מלהשתתף בחתונה המנוגדת להלכה, וגם כשהדבר גורם אי־נעימות יש לעשות כל מאמץ למצוא תירוץ להיעדרות מן הטקס".

לצד זה הם הדגישו כי "ההלכה רואה ערך רב בשמירה על קשרי משפחה וכן בקשרי חברות העשויים לקרב את ישראל לאביהם שבשמים. השתתפות בחתונה לצורך ערכים אלו איננה נחשבת כחנופה אסורה, ויש מקום להתיר אותה".

לדבריהם, "קשה לקבוע בכתב גדרים מדויקים לעיקרון זה, אך נראה כי כדי שלא להרחיק חברים או לפצל משפחות, יש מקום לעתים לקחת חלק גם באירועים בעייתיים. על כן, במקרים חריגים, כשיש חשש שההיעדרות מן החתונה תגרום לפגיעה חמורה במערכת היחסים המשפחתית ותביא להרחקת יהודים מעל אביהם שבשמים, יש לעשות שאלת חכם ולבחון את המקרה לגופו".

צפו בדברים שאמרה אמו של אחד מהגברים שהתחתנו באירוע שבו נכח הרב לאו:

https://www.facebook.com/697836172/videos/10155343082226173/

הרב בני, אחד משיאי הקשר בין בני זוג ומימושו הוא נושא יחסי האישות וככל שמתקרבים יותר הסיכוי ליחסים האלה גדול יותר. ציינת שאף אחד לא יכול להתיר את שאסרה התורה, לרבות משכב זכר. אבל האם בקריאה שלך לעודד זוגיות, בין חברי קהילת הלהט"ב, אנחנו כקהילה לא נעבור על 'לפני עיוור לא תתן מכשול'?

"זאת שאלה מאוד רצינית. ואכן בין ה'לפני עיוור לא תיתן מכשול' הזה לבין השני אנחנו צריכים לבחור את דרכינו וזו בחירה מאוד קשה. ה'לפני העיוור' האחר שעומד בפנינו זו הבדידות שהיא באופן וודאי מובילה לשיעור התאבדויות, שלפי בדיקה סטטיסטית שנערכה בקרב בני הקהילה הלהט"בית, גבוה לאין ערוך מאשר אנשי הקהילה המכונה 'נורמטיבית'. אני יכול להגיד שבאופן אישי אני מכיר לא מעט אנשים מהקהילה שניסו לשלוח יד בנפשם וזוגיות במקרה הזה היא מצילת חיים".

עוד אמר הרב לאו לסיום כי "מהבחינה הזאת אתה צודק בשאלה שלך שיש בעידוד הזוגיות 'בפני עיוור', אבל גם בלא לעודד זוגיות יש 'בפני עיוור', כי אם נוביל אותם לבדידות אנחנו בעצם מובילים אותם להגדיל את הסיכוי שישלחו יד בנפשם. כל אחד צריך לשאול את עצמו איזה 'בפני עיוור' יותר חמור בעיניו".