ביום שאחרי הקורונה: איך מוצאים עבודה?

מבצע החיסונים בשיאו, ואפשר לראות את האור בקצה מנהרת הקורונה. אז אחרי חודשים רבים בלי עבודה, איך אנחנו חוזרים לשוק? מה לכתוב בקורות חיים? ומה התשובה הכי טובה לשאלה - למה לא עבדנו בשנה האחרונה? ב-AllJobs מסבירים

חדשות כיפה יעל פרימק 26/01/21 15:21 יג בשבט התשפא

ביום שאחרי הקורונה: איך מוצאים עבודה?
מחפשים עבודה - איך מתחילים?, צילום: shutterstock

למרות מספרי התחלואה הגבוהים, ניתן לראות התחלה של ירידה ואת השפעות הסגר והחיסונים. אם לא יקרו דברים קיצוניים, נזכה לראות את משבר הקורונה מגיע לסופו, מה שיביא גם לקיצם של דמי האבטלה. השינוי הזה יוביל את האנשים שכרגע יושבים בבית (מובטלים או בחל"ת) לחזור לתוך שוק התעסוקה.

כיום שוק העבודה מושפע מאוד מההתנהגות של המועמדים ועל כל משרה שמתפרסמת מתמודדים פחות מועמדים, בעיקר כיוון שאנשים צריכים או מעדיפים להישאר בבית בזמן כזה. אבל בתום המשבר ולאחר החלטת הממשלה לעצור את דמי האבטלה לטווח ארוך, השוק ישנה את פניו, וסביר להניח שהתחרות תגדל ונראה יותר מתמודדים על כל משרה. המשמעות העיקרית של "מהפך" כזה היא שצריך להיות מאוד מוכנים ל"יום שאחרי", לאמץ גישה שיווקית ולהשקיע בקורות חיים והכנה לראיון על מנת לבלוט על פני שאר המועמדים.

בכל מקרה, ההמלצה שלנו היא שכל מי שיכול לחזור לעבודה כבר כיום – מוטב שיעשה זאת. העסקים שנסגרו או השהו את פעילותם, לא יחזרו ישר להיקפים הדומים ולא יצטרכו הרבה עובדים. כיום בישראל יש כמעט מיליון מובטלים, אך אין מיליון משרות שמחכות להם.

אז מה חשוב להבין לקראת החזרה לעבודה?

1. חשיבה מחודשת – באיזה תפקיד אתם רוצים לחפש עבודה?

המשתנים אותם יש לקחת בחשבון הם הרצונות והשאיפות שלכם, מה חשוב לכם בעבודה וגם, לא פחות חשוב, מהן דרישות השוק באותו תפקיד אליו אתם מכוונים. ככל שתענו על יותר דרישות כך היתרון התחרותי שלכם מול מועמדים אחרים יגדל. ואם אתם מעוניינים בתפקיד שהביקוש אליו "חלש", אולי זה זמן טוב לחשב מסלול מחדש ולנסות במקומות שבהם כן יש עבודה.

2. לכתוב קורות חיים שמותאמים למשרות אליהן אתם פונים:

קורות חיים טובים, כאלו שעושים את העבודה וגורמים למעסיקים לחזור אליכם, הם קורות חיים מותאמים וממוקדים למשרה שאליה אתם פונים. קורות החיים צריכים לספר את הסיפור התעסוקתי שלכם ולהדגיש את הניסיון, המיומנויות וההשכלה המתאימים ספציפית לתפקיד אליו הם נשלחים.

איך מטשטשים את העובדה שלא עבדתי שנה שלמה? כיום אין צורך לכתוב את החודשים בקורות חיים. לכן, אם כתבתם שעבדתם עד 2020, אין צורך לציין עד מתי ב-2020 ואז הפער, בדרך בה הוא נקרא בקורות החיים, מצטמצם.

3. להתבלט בראיון עבודה:

כדי להצליח בראיון עבודה צריך לבוא מוכנים, רגועים ועם אמונה בעצמכם כמתאימים לתפקיד.

איך עושים את זה בפועל?

  • קוראים את המשרה שבעקבותיה הגעתם לראיון, שמים דגש על דרישות המשרה.
  • מכינים הצגה עצמית מראש כמענה לשאלה "ספר/י לי על עצמך" – ההצגה העצמית צריכה להתמקד במקומות עבודה קודמים (2-3), מה שתבחרו לתאר – יהיו הדברים שמתאימים לדרישות המשרה הנוכחית.
  • מכינים תשובה ל"למה לי לקחת דווקא אותך לתפקיד" – גם התשובה הזו צריכה להתאים לדרישות המשרה שבה אתם מעוניינים. כמענה לשאלה זו מכינים 3 תכונות או מיומנויות שיש לכם ואתם יודעים שהן נחוצות על מנת להצליח בתפקיד המבוקש. כדי להמחיש למראיין למה אתם מתכוונים ולאפשר לו לדמיין אתכם כעובדים, מומלץ לתת דוגמא לכל תכונה או מיומנות בדרך שהיא באה לידי ביטוי המקומות עבודה קודמים.
  • מכינים תשובות לשאלות מאתגרות שאתם חוששים מהן. אם לא תתכוננו, השאלות לא תעלמנה, אבל אתם פשוט תהיו לחוצים יותר.
  • למי שלא עבד פרק זמן ארוך, יש להכין מענה לשאלה "מאיזו סיבה לא עבדת בשנה האחרונה?" לא כדאי להסתפק ב"נהניתי מהחופש על חשבון המדינה", או "הייתי צריכ/ה לטפל בילדים שהיו בבית בסגרים". גם אם זה נכון ומקובל, כדאי למנף את התשובה כדי להותיר רושם טוב.

אפשר לומר למשל – הוציאו אותי לחל"ת כבר בתחילת המשבר היות והתחום בו עסק מקום העבודה שלי מאוד הצטמצם, כשהבנתי שאני לא חוזרת לעבוד משום שהמקום נסגר, העדפתי להמתין לסיום המשבר על מנת שאוכל להתחיל מקום עבודה בראש שקט, ברצף תעסוקתי, ללא צורך בחופשים על מנת לטפל בילדים, זאת כדי שאוכל להשקיע ולתת מעצמי כמו שאני רגילה.

יעל פרימק, מנהלת מקצועית אגף לקוחות פרטיים בחברת AllJobs, מתמחה בליווי וסיוע למועמדים במציאת עבודה.