בזמן שהחיסון לקורונה בדרך - האם כדאי להשקיע בחברות התרופות?

בעקבות ההודעה של חברת פייזר על ההצלחה בניסוי, ישראלים רבים תוהים האם ישנה כדאיות בהשקעה בחברות הפארמה, מהן השחקניות הבולטות בתחום, ומה צפוי בעתיד הקרוב

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/11/20 18:49 כח בחשון התשפא

בזמן שהחיסון לקורונה בדרך - האם כדאי להשקיע בחברות התרופות?
הבורסה בתל אביב, צילום: Miriam Alster/Flash90

לפני שבוע בדיוק, הודיעה חברת התרופות "פייזר" על הצלחת הניסוי בחיסון לקורונה, לאחר שנרשמו 90 אחוזי יעילות אצל הנסיינים. בעקבות ההודעה זינקה מניית החברה ב-15 אחוזים, כאשר מנכ"ל החברה, אלברט בורלא, ניצל ההזדמנות ומכר מניות בשווי 5.56 מיליון דולר.

בעקבות פריצת הדרך של חברת פייזר, וההתקדמות של חברות רבות במירוץ למציאת החיסון לנגיף, רבים תוהים האם זה הזמן להשקיע במניות של חברות התרופות והחיסונים. כאשר נדמה כי ישנו סיכוי גבוה להרוויח, כמו אותם משקיעי חברת פייזר.

ד"ר ויצמן נגר, היה במשך שנים כלכלן בבנק ישראל ועסק בין היתר במדיניות ותכנון, מבקש לצנן את ההתלהבות סביב חברות התרופות, וטוען כי שוק הפארמה סבל מירידות בשנים האחרונות, וההשקעה בחברות האלו לא רווחית באופן יוצא דופן. "יש המון סיכונים, הליך אישור התרופות הוא ארוך מאוד, כמעט ואין פריצות דרך, וקשה לקבל את אישור ה-FDA האמריקאי", דברים שלפי ד"ר נגר, מקטינים את הסיכויים לרווחים גדולים.

חיסון

המירוץ לחיסון בעיצומו, ופייזר מובילה.
צילום: pixabay

"כן להשקיע – אולי תהיה הפתעה"

ביומד, או ביו רפואה, הוא תת תחום בעולם הביוטכנולוגיה, שעיסוקו הוא פיתוח מכשור רפואי, תרופות וחיסונים. תעשיית הביומד הישראלית נחשבת לאחת המובילות בתעשייה הגלובלית, בעיקר בתחום הפיתוח, היזמות והחדשנות. בבורסה לניירות ערך בתל אביב ישנו תת ענף הנקרא באותו שם – "ביומד" וכולל בתוכו 33 מניות של החברות המובילות בתחום: פריגו, קמהדע, טבע, אלרון ועוד.

"בשנה האחרונה, ובעקבות הקורונה יש פריצה של כמה חברות בתחום הביומד", אומר ד"ר נגר, אך מסייג כי "אצל רובן, לא רואים את זה בדוחות הכספיים", משמעות הדבר היא שמדובר בעלייה לא כחלק מרווחים ומכירות אלא מתוך "חדשות שמגיעות גורמות לעלייה במחירי המניות".  ד"ר נגר, מרצה כיום לכלכלה ב"מרכז האקדמי לב", מציג את שש החברות הבולטות בתחום הביומד שכדאי לשים לב אליהן:

  1. אופקו הלת' – החברה שמשקיעה במחקר ופיתוח בתחומי הביו-פארמה והדיאגנוסטיקה, רשמה עלייה של 180 אחוזים בשווי המניות שלה, מחודש פברואר ועד היום. אופקו הלת' היא למעשה החברה היחידה שגם דיווחה על שינוי בדוחות הכספייים שמותאמים לעלייה במחירי המניות.
  2. פלוריסטם: רשמה עלייה של 140 אחוזים במחירי המניות מחודש פברואר. החברה עוסקת בתחום ריפוי תאים באמצעות תאי גזע מהשלייה.
  3. אבוג'ן: החברה עוסקת בפיתוח ומסחור פלטפורמה מיחשובית-ביולוגית לשיפור תהליכי הפיתוח של מוצרים בתחום מדעי החיים. עשו ניסוי תרופתי במהלך השנה. ביצעה עלייה מפרוץ מגפת הקורונה במחיר למנייה בודדת של 140 אחוזים.
  4. אלרון: החברה הישראלית רשמה עלייה של 80 אחוזים מחודש פברואר האחרון. אלרון משקיעה בחברות מכשור רפואי, סייבר ותוכנה כחלק מסביבה פרה-רפואית.
  5. קומפיוגן: רשמה את העלייה הקטנה ביותר מבין החברות המובילות עם 48 אחוזים מפרוץ הנגיף. החברה עוסקת במחקר, גילוי תרופות ומוצרים דיאגנוסטיים ובשיתופי פעולה לפיתוחם למוצרים סופיים.
  6. אנלייבקס: רשמה עלייה של 55 אחוזים מפרוץ הקורונה, בעיקר כאשר הניסוי בהדסה על חמישה חולי קורונה הוכתר כהצלחה. החברה עוסקת בפיתוח תרופות להשבת האיזון למערכת החיסונית.
השקעה בבורסה. אילוסטרציה

השקעה בבורסה. אילוסטרציהצילום: שאטרסטוק

כזכור, לפני שבוע בדיוק הודיעה חברת פייזר על 90 אחוזי יעילות בניסוי שלה לחיסון לקורונה, הודעה שגרמה לזינוק מיידי של מניית החברה, מ-36 ל-42 דולרים למניה. בימים שלאחר מכן, המניה מחקה את רוב העליות וחזרה למחיר של 38 דולרים. ארז צדוק, הבעלים והמנכ"ל של חברת ההשקעות "אביב ניהול קרנות", טוען כי "יכולות להיות סיבות רבות לעניין", ומציין את שתי הסיבות העיקריות: "סיבה אחת – קיימת פסימיות לגבי יעילות החיסון. התוצאות טובות אבל בדרך כלל לוקח שנים למצוא חיסון לוירוס, וכשזה קורה תוך פחות משנה בגלל לחצים למצוא חיסון ומהר, אז המשקיעים סקפטיים. הסיבה השניה היא חוסר האטרקטיביות של מניית חברת פייזר, שמייצגת חברה גדולה וכבדה". 

אז איך ואיפה כדאי להשקיע?

הדעות לגבי אופן ההשקעה חלוקות, כאשר ד"ר נגר, טוען כי כדאי להשקיע ב"סל מניות" כמו ביומד, ולא במנייה בודדת, בה הרווח אינו גדול, כיאה לרוב חברות הפארמה. הוא ממליץ להשקיע סכום קטן, אבל כן לשים כי אולי תהיה הפתעה. כשיש הפתעה אז היא באה בגדול. "בחצי השנה האחרונה, מאז חודש פברואר ותחילת הקורונה, כל חודש וחצי לערך יש חברה שעולה משמעותית. לכן כדאי להשקיע רק דרך סל ולא דרך מנייה בודדת".

"סלי הביומד איכזבו בשנים האחרונות", חולק ארז צדוק, ומסביר כי "ביומד זה תחום שבו על כל 20 חברות – רק אחת מצליחה. כשאתה קונה סל אתה קונה גם 19 כשלונות. תוסיף לזה את העובדה שההצלחה של האחת, באה לאחר זמן לא קצר. להגיד שסל ביומד לא היה אטרקטיבי בכלל בעשור האחרון, זה אנדר-סטייטמנט. קשה לדעת אם הוא יהיה אטרקטיבי בהמשך".

חלוקים לגבי אופן ההשקעה. ד"ר נגר וארז צדוק.

חלוקים לגבי אופן ההשקעה. ד"ר נגר וארז צדוק. צילום: באדיבות המצולם ואבישג שאר ישוב

צדוק מוסיף כי צריך למצוא את חברות התרופות המוצלחות והטובות יותר ודרכן להשקיע. "אני הייתי הולך על זה יותר מאשר על השקעת סל. הבעיה בדרך הזאת היא שאתה צריך שני מומחים, אחד לשוק ההון ואחד לתחום הרפואי הרלוונטי, ומעט מאוד חברות, אם בכלל, מחזיקות ביכולות הללו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן