תפילה לנשים קורבנות אלימות במשפחה

במאמר הנוכחי מובא נוסח תפילה על נשים הנתונות במעגל האלימות, שנתחברה בידי יעל לוין. תפילה זו נאמרת בהקשר ליום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים, הן בשבת הקודמת לו והן באירועים הקשורים למועד זה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 23/11/18 12:27 טו בכסלו התשעט

תפילה לנשים קורבנות אלימות במשפחה
תפילת נשים, צילום: shutterstock

נוסח התפילה
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב שָׂרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, שֶׁתִּתְמַלֵּא רַחֲמִים עַל נְשֵׁי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּנֵי זוּגָן אַלִּימִים הֵם, וּמַכִּים אוֹתָן וְחוֹבְלִים בָּהֶן, וּמְצַעֲרִים וּמְבַזִּים אוֹתָן, וְחַיֵּיהֶן אֵינָם חַיִּים. רְאֵה אֶת עָנְיָן וּמַכְאוֹבָן שֶׁל הַנָּשִׁים הַשְּׁרוּיוֹת בְּצַעַר וּבְצָרָה מֵחֲמַת בְּנֵי זוּגָן, שֶׁהָאִשָּׁה לְחַיִּים נִתְּנָה וְלֹא לְצַעַר. וְיִכָּמְרוּ רַחֲמֶיךָ עַל הַנָּשִׁים שֶׁבְּנֵי זוּגָן מְטִילִים עֲלֵיהֶן אֵימָתָה וָפַחַד.

הַטֵּה אֱ-לֹהַי אָזְנְךָ וּשְׁמָע, פְּקַח עֵינֶיךָ, וְהַקְשִׁיבָה לְקוֹל שַׁוְעַת הַנָּשִׁים הַמִּתְעַנּוֹת תַּחַת יְדֵי בְּנֵי זוּגָן. הָאִשָּׁה דִּמְעָתָהּ מְצוּיָה, וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שׁוֹמֵעַ קוֹל בִּכְיוֹת שֶׁתָּשִֹים דִּמְעוֹתֵיהֶן שֶׁל נָשִׁים אֵלֶּה בְּנֹאדְךָ לִהְיוֹת. אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מֵהֶן, וִימִינְךָ תְּהֵא פְּשׁוּטָה לְקָרְבָן וּלְסַעֲדָן וּלְשָׁמְרָן כְּאִישׁוֹן בַּת עָיִן. וּשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ, וּפְתַח אֶת לִבָּן וְיֵאוֹתוּ שֶׁהַבְּרִיּוֹת יַעַזְרוּ לָהֶן.

וְהוֹצִיאֵן מִמְּצוּקוֹתֵיהֶן וּפְדֵה אוֹתָן מִצָּרָתָן, וִיקֻיַּם בָּהֶן מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "בְְּקָרְאִי עֲנֵנִי אֱ-לֹהֵי צִדְקִי, בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי, חָנֵּנִי וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי". וּשְׁבֹר אֶת גְּאוֹן עֻזָּם שֶׁל הַגְּבָרִים הַמַּרְהִיבִים לְהָרִים יָד עַל בְּנוֹת זוּגָם, וְהַמִּתְנַהֲגִים עִמָּהֶן שֶׁלֹּא כְּדָת משֶׁה וְיִשְׂרָאֵל. 

הָרֵם אֶת קַרְנָן שֶׁל הַנָּשִׁים הַנֶּאֱנָקוֹת תַּחַת עוֹל בְּנֵי זוּגָן, וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא לְכָל מַכְאוֹבֵיהֶן, וְהָבֵא עֲלֵיהֶן בְּרָכָה וְשָׁלוֹם, וּגְזֹר עֲלֵיהֶן גְּזֵרוֹת טוֹבוֹת יְשׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת, וּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵיהֶן לְטוֹבָה, וְשִׂים שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, וְנֹאמַר אָמֵן.

על התפילה
בתקופת החגים תשע"ח פנתה אליי גילה שוורץ מתנועת אמונה, ומתוך רצון להיערך מוקדם ככל האפשר לקראת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים שחל ב-25 בנובמבר, ביקשה שאשלח את "תְּפִלָּה עַל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּרְצְחוּ בִידֵי בְּנֵי זוּגָן" פרי עטי. תפילה זו מתייחסת למצב הקיצון של רצח נשים בידי בני זוגן, תופעה שגבתה מאות קורבנות בנפש במדינת ישראל. לאחר החגים פנתה אליי מטעם "אמונה" אפרת ויס, בכותבה שתפילה זו "מרגשת ונוגעת, אולם היא לא מתאימה למה שאנחנו התכוונו. הרעיון הוא תפילה על נשים שנתונות כרגע בתוך מעגל האלימות – שהקב"ה ישמע את זעקתן ויעזור להן, ויעזור לנו לעזור להן". נשאלתי אם יש באמתחתי תפילה כזו. 

מתוך היכרות עם הרפרטואר של התפילות הקיימות המופנות לנשים והמוסבות עליהן, ידעתי שלא קיימת תפילה המתייחדת לנושא זה בצורה ראשית. לפיכך קיבלתי החלטה לנסות את כוחי בחיבור תפילה כזו. התופעות הקשורות לאלימות פיזית כלפי נשים היו קיימות לפנים, והן ידועות כבר מספרות התנאים, מהתוספתא המתייחסת לאדם "החובל באשתו" (תוספתא, בבא קמא, ט, יד, עמ' 45). מקורות רבים יותר הגיעו אלינו מהספרות הבתר תלמודית. לצד זאת לא מצינו שנתחברה במהלך השנים תפילה מסורתית הנוגעות לאלימות כלפי בת הזוג. מהתקופה בת זמננו ישנן תפילות העוסקות בנושא האלימות במשפחה בצורה חלקית בלבד, ונידרש אליהן בהמשך. 

על מנת להיכנס לנושא של אלימות כלפי נשים לצורך חיבור התפילה, עיינתי במחקרים שונים בנושא, בעיקר במחקריו של פרופ' אברהם גרוסמן במקומות אחדים, לרבות בספרו "חסידוֹת ומורדוֹת" (מהדורה שנייה, ירושלים תשס"ג, פרק עשירי, עמ' 373–397. וראו את הביבליוגרפיה המוזכרת שם, עמ' 373, הערה 1), במאמרו המקיף של פרופ' אליאב שוחטמן "אלימות נגד נשים כעילה לגירושין" [משפחה במשפט ו–ז (התשע"ג–התשע"ד), עמ' 85–166], וכן עיינתי במקורות נוספים. 

"תְּפִלָּה לְנָשִׁים קָרְבְּנוֹת אַלִּימוּת בַּמִּשְׁפָּחָה" מבקשת לבטא את תופעת האלימות בת זמננו בלשון המקורות הקלאסיים, כדרכי הכללית בחיבור תפילות העונות על צורכי השעה. התפילה מתייחסת לאלימות כלפי נשים ככלל במערכת הזוגית, והיא מציינת באורח מפורט את התגלמויותיה העיקריות; אלימות פיזית – הכאת האישה וחבלת גופה, ואלימות נפשית ומילולית – הסבת צער לאישה, השפלתה, ביזויה והפניית איומים כלפיה. התופעות של אלימות מינית וכלכלית מצד בן הזוג כלולות גם הן תחת המעטפת של אלימות במשפחה, אולם הן לא נזכרות באורח מפורש בתפילה הנדונה. 

התפילה מיועדת להיות נישאת בידי הציבור בכללו; נשים וגברים כאחד, לתועלתן ולרווחתן של נשים הנתונות במערכת זוגית אלימה. בה בשעה היא יכולה להיאמר על ידי נשים השרויות הן גופן בתוך מציאות כזו, תוך הכנסת התאמות לשוניות אחדות.

"תְּפִלָּה לְנָשִׁים קָרְבְּנוֹת אַלִּימוּת בַּמִּשְׁפָּחָה" התחברה כתפילה כללית, והיא נאמרה כבר מהשנה הראשונה של ייסודה בבתי כנסת רבים ברחבי העולם היהודי בשבת שקדמה ליום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים וכן גם בטקסים הקשורים למועד זה. מלבד תנועת "אמונה", גם ארגונים נוספים סמכו את ידם על נוסח התפילה.

תפילות חלקיות בנושא אלימות במשפחה
המוטיב של אלימות במשפחה החל למצוא את ביטויו בתפילות אחדות בנות זמננו, אולם הן לא מתייחסות אליו בצורה ראשית ובלעדית, אלא כורכות יחדיו עניינים שונים. הרב יואל בן-נון חיבר בשנת תשס"ה (2004) ארבע תפילות שהתפרסמו לראשונה בעיתון "הצופה", ובכללן תפילה המתייחסת בכלליות לנשים העוברות אלימות פיזית ונפשית ולנשים עגונות ("זעקה ותפילה", הצופה, י"ט בטבת תשס"ה, המוסף, עמ' 4). מיד לאחר פרסומן המלצתי על הכללת תפילה זו ותפילה נוספת, תפילה למציאת בן זוג, ב"תפילת נשים" לח"כ עליזה לביא, קובץ שהיה באותה עת בתהליכי התהוות, וזאת מתוקף תפקידי כיועצת אקדמית לספר, והתפילה הנדונה התפרסמה תחת הכותר "זעקת האשה הסובלת מקשר נישואים שנכשל" (עמ' 256). הרב מרק דראטש (Mark Dratch) מארה"ב, הנמנה כיום עם אחד מרבני התאחדות הרבנים האורתודוקסיים של אמריקה (RCA), חיבר בשנת 2006 "מי שברך לקרבנות התעללות ואלימות" המתייחס בצורה כוללנית לאנשים ונשים, וילדים וילדות, שנפגעו בגוף ובנפש על ידי הורים או מורים, בעלים או נשים, שכנים, קרובים או זרים. בשנת 2007 חיברו קייסים "תפילה לשלום ביתינו" (כך במקור) על רקע העלייה המדאיגה במקרי רצח נשים יוצאות אתיופיה. התפילה מתייחסת בעיקרה לרצח נשים בידי בני זוגן, וכוללת גם בקשה כללית בנושא האלימות במשפחה. תפילה זו אינה כתובה בסגנון התפילות הקלאסיות בעברית. נעמה דפני קלן מהתנועה הרפורמית חיברה "תפילה בעבור שבירת חומות השתיקה" (בָּרְכוּ: במה להתחדשות התפילה בישראל, [ירושלים 2010], עמ' 64). זו תפילה כללית המבקשת לחזק את קולם הנשבר של מי שסובלים מאלימות במשפחה, גברים ונשים כאחד. גם תפילה זו אינה מנוסחת בסגנון התפילות המסורתיות. קיימות גם תפילות כלליות אחדות נוספות לנשים בנושא של פגיעה מינית ואונס, שאינן מצטמצמות בהקשר הזוגי בלבד. 

כמו כן הנושא של אלימות במשפחה מוצא את ביטויו בשני טקסטים ליטורגיים אחרים פרי עטי. התייחסות אחת מצויה ב"תְּפִלָּה לָאִשָּׁה לְאַחַר טְבִילַת מִצְוָה". בתפילה זו פִּסקה המביאה שש בקשות קצרות הנוגעות לעניינים אקטואליים וחברתיים במדינת ישראל. הבקשה הרביעית נדרשת לאלימות במשפחה: "וּתְבַטֵּל מֵעָלֵינוּ אֶת כָּל מִקְרֵי הָאַלִּימוּת וְהָרֶצַח בַּמִּשְׁפָּחָה". בחרתי לעשות כאן שימוש בניסוח קצר המבטא בתמציתיות את הנושא. בהקשר זה יצויין כי ב"תְּפִלָּה עַל בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל" לא קיימת הידרשות לנושא הכללי של אלימות במשפחה, מעבר להתייחסות הספציפית לתופעת רצח נשים בידי בני זוגן. עוד יש להזכיר כי שלא כמו "תְּפִלָּה לְנָשִׁים קָרְבְּנוֹת אַלִּימוּת בַּמִּשְׁפָּחָה" המתייחדת להתגלמות הדומיננטית של אלימות כלפי נשים, הפִּסקה הנדונה ב"תְּפִלָּה לָאִשָּׁה לְאַחַר טְבִילַת מִצְוָה" מוסבת על אלימות כלפי נשים וגברים כאחד. 

תפילה אחרת פרי עטי שבה מוזכר המוטיב של אלימות כלפי נשים היא בתי תוספת ל"על חטא", שהתחברו בשלהי שנת תשע"ה (2015), לקראת הימים הנוראים של שנת תשע"ו (ראו "על חטא שחטאנו לפניך בחוסר נאמנות זוגית", אתר כיפה, כ"ו אלול תשע"ו). תוספת זו כוללת עשר אמירות, ומתייחסת לתופעות מצערות בתחום האישי בחברה הדתית, ובכלל זה משתקפות בה מאורעות אקטואליים מעוררי זעזוע שעלו לתודעה הציבורית באורח מיוחד באותה תקופה. הבית הראשון מתייחד לאלימות במשפחה המופנית כלפי נשים וגברים כאחד: "על חטא שחטאנו לפניך באלימות כלפי בן הזוג או בת הזוג". הבית השני מוסב על הנושא של רצח בן הזוג או בת הזוג, ובתים נוספים מתייחסים לעבירות מין ולנפגעיהן, ואחד הבתים מתייחס לחוסר התמיכה המספקת מצד החברה בקורבנות. 
יש לציין עוד כי פאני נוידא חיברה בספר תפילותיה בגרמנית, שנכתב במחצית המאה התשע עשרה, תפילה לאישה הנמצאת במערכת נישואין אומללה וסובלת מאלימות נפשית ומילולית. התפילה התפרסמה בתרגום עברי ב"תפילת נשים" וב"שעות התייחדות" לח"כ עליזה לביא. אולם נוסחה של תפילה זו, "תפילת הרעיה האומללה", בעייתי, שכן האישה מביעה בה מוכנות להבליג ולקבל את ההתנהגות המתעללת של בעלה. אין זה מוטיב הראוי להעלאה על נס, ותפילה זו אינה ראויה לאמירה בפועל.

מקורותיה של "תְּפִלָּה לְנָשִׁים קָרְבְּנוֹת אַלִּימוּת בַּמִּשְׁפָּחָה"
אֲשֶׁר בְּנֵי זוּגָן אַלִּימִים הֵם – המילה "אלים" מופיעה כבר בבבלי בצירוף "כל דאלים גבר" (גיטין ס ע"ב ומקבילות). המילה "באלימות" מופיעה כבר בתרגום איוב ל, כא, וכן בשורה של מקורות בספרות הראשונים. וּמַכִּים אוֹתָן – ראו תנחומא, משפטים, יא: "משל למלך שמכה את אשתו". וְחוֹבְלִים בָּהֶן "החובל באשתו" (תוספתא, בבא קמא, ט, יד, עמ' 45). וְחַיֵּיהֶן אֵינָם חַיִּים – פסחים קיג ע"ב; ביצה לב ע"ב. שֶׁהָאִשָּׁה לְחַיִּים נִתְּנָה וְלֹא לְצַעַר – כתובות סא ע"א. שֶׁבְּנֵי זוּגָן מְטִילִים עֲלֵיהֶן אֵימָתָה וָפַחַד – גיטין ו ע"ב; שמות טו, טז. והשוו עם ההיגד "להטיל שלום בין איש לאשתו" (ראו בין היתר ויקרא רבה, ט, ט, עמ' קצ–קצא). לְקוֹל שַׁוְעַת הַנָּשִׁים ראו ירמיהו ח, יט. הַנָּשִׁים הַמִּתְעַנּוֹת תַּחַת יְדֵי בְּנֵי זוּגָן – ראו בראשית טז, ט. הָאִשָּׁה דִּמְעָתָהּ מְצוּיָה – בבא מציעא נט ע"א. וִיהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ...בְּנֹאדְךָ לִהְיוֹת – ראו ספר חסידים, מהדורת ויסטינצקי, סימן תטו, עמ' 123. אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מֵהֶן – ראו תהילים כז, ט וכתובים נוספים. וִימִינְךָ תְּהֵא פְּשׁוּטָה – "וִימִינְךָ פְשׁוּטָה לְקַבֵּל שָׁבִים" (תפילת נעילה). לְקָרְבָן וּלְסַעֲדָן – לתבנית סגנונית דומה ראו שמואל ארקוולטי, מעין גנים, ויניציאה שי"ג, צנור חמישי, י, מה ע"א. וּלְשָׁמְרָן כְּאִישׁוֹן בַּת עָיִן – ראו תהילים יז, ח. וּשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ ראו תהילים כ, ג. וְהוֹצִיאֵן מִמְּצוּקוֹתֵיהֶן – ראו תהילים כה, יז. וּפְדֵה אוֹתָן מִצָּרָתָן – ראו תהילים כה, כב. "בְְּקָרְאִי עֲנֵנִי...וּשְׁמַע תְּפִלָּתִי" – תהילים ד, ב. וּשְׁבֹר אֶת גְּאוֹן עֻזָּם – ראו ויקרא כו, יט. הַמַּרְהִיבִים – ראו תהילים קלח, ג; שה"ש ו, ה. וְהַמִּתְנַהֲגִים עִמָּהֶן שֶׁלֹּא כְּדָת משֶׁה וְיִשְׂרָאֵל – ראו תוספתא כתובות ד, ט, עמ' 68; ז, ו, עמ' 79–80. הַנָּשִׁים הַנֶּאֱנָקוֹת – ראו בין היתר תהילים עט, יא; קב, כא. וְהַעֲלֵה אֲרוּכָה וּמַרְפֵּא ראו ירמיהו לג, ו; נא, ח. ועיינו "'מִי שֶׁבֵּרַךְ' לְהַתָּרַת עֲגוּנוֹת וּמְסֹרְבוֹת גֵּט" פרי עטי, שאף שם נעשה שימוש בצירוף זה. וְהָבֵא עֲלֵיהֶן בְּרָכָה וְשָׁלוֹם – ברכת אהבת עולם, תפילת שחרית, נוסח ספרד. וּגְזֹר עֲלֵיהֶן...יְשׁוּעוֹת וְנֶחָמוֹת תפילת "רבון העולם" בסדר הוצאת ספר תורה בראש השנה. ראו מחזור היידנהיים (מחזור ליום ראשון של ראש השנה, רעדעלהיים תקצ"ב, כט ע"א). וּמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵיהֶן לְטוֹבָה – ראו שם; ליקוטי תפילות, סא ומקורות נוספים, ונוסח "תְּפִלָּה לָאִשָּׁה קֹדֶם טְבִילַת מִצְוָה". וְשִׂים שָׁלוֹם בֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ – ראו ליקוטי תפילות, חלק שני, מד.