מחיר הדמים של עסקת שליט - עשרה נרצחים

דובר צה"ל מפרסם נתונים על משוחררי עסקת שליט, המעלים כי למעלה מ-15% מהמשוחררים חזרו למעגל הטרור, וכי עשרה בני אדם לפחות נרצחו כתוצאה מפעילות של משוחררי העסקה. ארגון זכויות האדם 'בצלמו': "שחרור מחבלים הוא תמיכה בהפרת זכויות האדם של אזרחי ישראל"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 13/05/19 18:40 ח באייר התשעט

מחיר הדמים של עסקת שליט - עשרה נרצחים
יוסף כהן ויובל מור יוסף הי"ד. נרצחו בגבעת אסף על ידי משוחרר עסקת שליט, צילום: דובר צה"ל

מחיר הדמים של עסקת שליט. בעקבות פנייה של ארגון זכויות האדם 'בצלמו', במסגרת חוק חופש המידע, לצה"ל, בבקשה לדעת כמה מחבלים משוחררים מעסקת גלעד שליט, חזרו למעגל הטרור, חושף דובר צה"ל נתונים, המעלים כי למעלה מ-15 אחוזים ממשוחררי העסקה חזרו לסורם ונכלאו מחדש.

כזכור, המחבלים ששוחררו בעסקת שליט, בשנת 2011, חתמו בין היתר על התחייבות, לפיה יימנעו מביצוע כל עבירה שעונשה שלשה חודשי מאסר ומעלה, או מביצוע כל מעשה הפוגע בביטחון מדינת ישראל או תושבי האזור. וזאת, מיום שחרורם ממאסר ועד יום סיום המאסר שהיו נושאים אלמלא ההקלה בענשם.

בנתונים שמפרסם דובר צה"ל מפורטים הנתונים הבאים: 100 מחבלים משוחררים שעברו 'עבירות ביטחון' במהלך תקופת התנאי, נעצרו מחדש והועמדו לדין בפני בתי משפט צבאיים, ובעקבות כך בוטלו ההקלות והם חזרו למאסר.

מחבלים משתחררים בעסקת שליט

מחבלים משתחררים בעסקת שליטצילום: עאבד רחים חאטיב, פלאש 90

בנוסף נאספו ראיות מנהליות ביחס ל-56 מחבלים משוחררים נוספים בעסקה, המלמדות כי הם הפרו את תנאי שחרורים. מחבלים אלו הובאו בפני וועדה מיוחדת הבוחנת את ההפרות, וזו ביטלה ל-53 מהם את ההקלה בעונשם, והם הוחזרו למאסר עד סיום התקופה שנגזרה עליהם. עניינם של שני מחבלים נוספים עדיין תלוי ועומד, ומחבל נוסף החליטה הוועדה שלא להחזיר לכלא, החלטה שקיבלה אישור בבג"ץ, שדן בערעור של צה"ל בנושא.

מחיר הדמים - עשרה נרצחים לפחות

מהנתונים שפרסם דובר צה"ל עולה, כי לפחות עשרה בני אדם נרצחו על ידי מחבלים ששוחררו בעסקת שליט. ביניהם; שלשת הנערים גלעד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח, שנחטפו בקיץ 2014 בגוש עציון ונרצחו לאחר מכן, אשר מי שעמד מאחורי חטיפתם הינו מוחמד קוואסמה, ששוחרר לעזה ותכנן משם את מבצע החטיפה.
בנוסף אליהם נרצחו ברוך מזרחי, דני גונן, מיכי מרק, בידי מחבלים ששוחררו בעסקה, וכן מלאכי רוזנפלד, אשר הפיגוע בו נרצח מומן על ידי מחבל ששוחרר לירדן. החיילים יובל מור יוסף ויוסי כהן, שנרצחו בפיגוע בחורף האחרון בגבעת אסף, והתינוק עמיעד-ישראל איש-רן, שנרצח בבטן אמו בפיגוע בצומת עפרה.

השפיע על גולדין ושאול? שחרורו של גלעד שליט

שחרורו של גלעד שליטצילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

עו"ד מיכאל ליטווק, היועץ המשפטי של ארגון בצלמו, אמר בתגובה לחשיפת נתוני עסקת שליט: ''שוב הוכח שמחבלים המשתחררים חוזרים למעגל הטרור. אנחנו קוראים לממשלה החדשה להחיל עונש מוות על המחבלים הרוצחים, להעניש במלוא החומרה את שאר המחבלים, ובעיקר לא לשוב לאיוולת של שחרור מחבלים. שחרור מחבלים משמעו מעגל דמים אינסופי".

עוד הוסיף: "חשוב להבין כי כל פיגוע הוא ההפרה החמורה ביותר של זכויות אדם, ולכן שחרור מחבלים הוא תמיכה בהפרת זכויות האדם של אזרחי ישראל. מדינת ישראל מחוייבת לספק לאזרחיה הגנה על זכויות האדם, ובתוכם הזכות הבסיסית לחיים".

נמשיך להאבק שלא ישוחררו יותר מחבלים וכן שיאומץ סל התרעה נגד המחבלים ובני משפחותיהם.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן