מבצע חיסוני הקורונה בצה"ל יוצא לדרך

מבצע חיסוני הקורונה הצבאי יוצא לדרך עם פתיחת שישה מרכזי חיסון בפריסה ארצית. בצה"ל ערוכים להרחיב את היקף המתחמים ולעמוד על 17 מתחמים פעילים. דובר צה"ל: "המבצע ייפתח באופן מצומצם ויתפתח עם הזמן". עד סוף השבוע עתידים להתחסן 6,000 חיילים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/12/20 15:37 יב בטבת התשפא

מבצע חיסוני הקורונה בצה"ל יוצא לדרך
במצע החיסונים הצה"לי יוצא לדרך, צילום: דובר צה"ל

מחר בבוקר (ב') ייצא לדרך מבצע חיסוני הקורונה בצה"ל עם פתיחת שישה מרכזי חיסון בפריסה ארצית: מרפ״א צפון, מרפ״א מרכז, מרפ״א דרום, פלמחים (חיל האוויר), בצת (זרוע הים) וגלילות. 
"המבצע ייפתח באופן מצומצם ויתפתח עם הזמן", אומר דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן. "עד סוף השבוע הראשון, כך על פי התכנון, יחוסנו 6,000 משרתים, לפי התעדוף המטכ"לי שנקבע". 

הראשון בצה"ל: אביב כוכבי התחסן נגד קורונה

"מתחמי החיסון אושרו לשימוש בהתאם לתו תקן שהגדרנו, הכולל את מספר החובשים שיעסקו בחיסון ובמעטפת הרפואית הכללית, נוהלי אחסון וקירור החיסונים ומספר עמדות הקליטה למטופלים", מוסיף דובר צה"ל. 

"בעתיד הקרוב", ממשיך תא"ל זילברמן, "אנחנו ערוכים להרחיב את היקף המתחמים ולעמוד על 17 מתחמים פעילים". יחידות גדולות, בהגדרתן מעל ל-1,000 משרתים - יתחסנו במרוכז ביחידה, בתהליך שיארך בכל יחידה מספר ימים. ביחידות בהן לא יוקמו מתחמים, ישונעו המתחסנים למתחם ייעודי באמצעות מערך היסעים מיוחד. 

"החיסון ביחידות ייעשה באופן הדרגתי, במקביל לחיסון במתחמים, ואנו צופים כי נשלים את משימת החיסון לכלל מפקדי וחיילי צה"ל בתוך מספר חודשים", מציין דובר צה"ל.

בשלב זה לצה"ל יש 50,000 מנות חיסון, כלומר - 25,000 משרתים יחוסנו בשלב זה. "הוא יבוצע בידי סגלי רפואה ובפיקוח אחיות מוסמכות, כדי להבטיח טיפול מקצועי ככל הניתן במעמד ההתחסנות. כמובן שהוא יבוצע אך ורק לאחר תשאול והחלטה של הסגל הרפואי שאכן ניתן לתת את מנת החיסון למשרת ושהוא כשיר לכך בריאותית", מסביר דובר צה"ל.

לאחר החיסון, כל מחוסן ישהה בהשגחה למשך חמש עשרה דקות וישוחרר אם יחוש בטוב. כעבור 30-21 ימים, יידרש המשרת להגיע לביצוע מנת החיסון השנייה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ולאחר שבוע מאותו יום – יוגדר כמחוסן נגד הנגיף. 

צילום: דובר צה"ל

"החלוקה תאפשר את שמירת כשירותנו והרציפות התפקודית, ואת הבטחת בריאות החיילים. השבוע תינתן קדימות לשני סוגי אוכלוסיות – הראשונים - סגלי הרפואה הצבאיים הנמצאים בחזית המאבק בנגיף, ולאחריהם - משרתים המשתייכים לאוכלוסיות בסיכון (יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת כליות וכו') – בסדר גודל של 6,000 משרתים", אומר דובר צה"ל.
שתי אוכלוסיות נוספות שיחוסנו כבר השבוע, הן מפקדים בכירים - ביניהם פורום מטכ"ל מפקדי זרועות ופיקודים, שרוצים לשמש דוגמה אישית, וכן יחידות עם צוותים ספציפיים להם יש משימות מבצעיות, שחשוב להבטיח את כשירות החיילים לביצוען. 

בצה"ל מעודדים את החיילים להתחסן, ולצורך כך, יתקיים קמפיין הסברה נרחב בכלל הבסיסים תחת הכותרת "אני בטוח מתחסן". מטרתו היא להבהיר למשרתים כי החיסון מציל חיים ובטוח לשימוש. 

"כמו כן", מוסיף דובר צה"ל, "נעודד את המשרתים להתחסן באמצעות דוגמה אישית על ידי סרטונים של מפקדים שיתחסנו ויסבירו לפקודיהם את החשיבות שבהתחסנות. גם על ידי פורום מטכ"ל שיתחסן מחר, אבל גם על ידי מפקדים בכירים בכל צה"ל שיתחסנו בהמשך – מג"דים, מח"טים, מפקדי בסיסים".
בנוסף, יעמוד לרשות המשרתים מוקד ״מקול הלב״, המוקד הטלפוני של חיל הרפואה, שתוגבר ויהיה זמין לשאלות ולפניות רפואיות בנוגע לקבלת החיסון ולהשפעותיו. כמו כן, המשרתים יוכלו לברר ולשאול על החיסון במרפאות היחידה.