לראשונה: רב עיר תומך במתן כהנא "נחשפתי לכשלים"

תמיכה ראשונה של רב עיר בתכנית הכשרות של השר כהנא: "אני בעד, המצב כיום הוא כמעט בלתי נסבל. בשנים האחרונות נחשפתי לשערוריות, ולחוסר תפקוד וכשלים של מערכת הכשרות במקומות שונים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 08/11/21 14:17 ד בכסלו התשפב

לראשונה: רב עיר תומך במתן כהנא "נחשפתי לכשלים"
כהנא, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

אחרי שחוק ההסדרים עבר בקריאה שניה ושלישית, רפורמת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא יכולה לצאת לדרך. בזמן שכהנא סופג אש מבכירי הרבנות, רב עיר ראשון מתייצב ואומר בגלוי כי הוא תומך ברפורמה, הרב הוסיף ותקף את מערך הכשרות הקיים.

במכתב ששלח הבוקר לרבני ערים כתב הרב שמואל דוד, רבה של העיר עפולה: "אני בעד. ואני אומר זאת כרב עיר, האחראי בין היתר על הכשרות בהרבה בתי אוכל לסוגיהם. המצב כיום הוא כמעט בלתי נסבל. אני אומר זאת כמי שאוכל בהכשר רבנות, ואינו מחפש "מהדרין". ואני אומר זאת כמי ששנים רבות מלמד כי עד אחד נאמן באיסורין, וכאשר רב מעיד על כשרות של מקום, המקום בוודאי כשר".

הרב שמואל דוד תקף את מצב הכשרות: "אולם בשנים האחרונות נחשפתי לשערוריות, ולחוסר תפקוד וכשלים של מערכת הכשרות במקומות שונים. הרבנות הראשית ערה למצב, הקימה ועדה, המלצות הוגשו, וכלום לא קרה. יתכן שהיה קשה לקבל את כל ההמלצות, האמנם אי אפשר היה לקבל את חלקן ולהתקדם? הרבנים הראשיים, מועצת הרבנות הראשית, אגף הכשרות של הרבנות הראשית היו צריכים לצעוק, להתריע מעל כל במה, לבקש שינויים, תקציבים. לא שמענו שכך נעשה. סוף סוף הגיע שר שהחליט לטפל, להזיז, לקדם. 

אני מאמין בטוהר כוונותיו. ברור שיש לו אג'נדה, הוא חרט על דגלו כמה דגלים. הראשון שבהם הוא לעבוד, להזיז דברים, לא להשאיר את הליקויים. היה לו הרבה יותר כדאי לנוח על כסא השר, כולם היו מכבדים אותו, והוא לא היה עובד קשה, ולא סופג כל כך הרבה נאצות. אבל הוא בחר בדרך הקשה והאמיתית. הדרך הזו היא הדגל השני: לחזק את מערכת הכשרות ואת הרבנות הראשית. הוא נפגש עם כל או רוב הגופים שעוסקים בכשרות. הוא השתכנע שהנכון הוא בדרך מסוימת. הוא גם שינה תוך כדי דיונים. הוא מוכן להקשיב. אין סיבה בעולם לחשוד בו, אין סיבה בעולם לפקפק בדבריו. 

חבל, חבל מאד שהרבנות הראשית לא נענתה לאתגר, אינה משתפת פעולה, וסירבה להידבר. זה יפריע לרפורמה, וזה יפגע ברבנות הראשית. האם הרפורמה תצליח? אם הרבנות הראשית היתה משתפת פעולה, והיתה קובעת את הרף הנמוך, והיתה מוכנה להיות רגולטור, התכנית היתה מצליחה בגדול. אולם גם ללא שיתוף הפעולה שכל כך התבקש משני הצדדים (וכל כך חבל שיש שני צדדים) יש סיכוי טוב שהתכנית תצליח. האם הרפורמה תשפר את מצב הכשרות? אני מאמין שכן. בוודאי במקומות (ויש לא מעט כאלה) בהם המצב מאד קשה. האם אני בטוח בכך? ודאי שלא. בכל רפורמה קיים סיכון. היא עלולה להיכשל ולהכשיל את כל מערכת הכשרות. הרכבת כבר יצאה מהתחנה. אני מייחל לשיפור מערכת הכשרות. 

אני מבין שחובה לזעזע את אמות הסיפין של המערכת הקיימת, ומאמין שהשינוי יחולל טוב. אני גם מבין את החששות, ומתפלל שלא תצא תקלה על ידינו. התכנית תיבחן לא בזמן הקרוב, אלא לאורך זמן, לטווח הארוך. הבה נתפלל שהרפורמה במערכת הכשרות תצליח, ותרים את קרן הכשרות ואת קרן הרבנות".


(הפגנה נגד רפורמת הכשרות).

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן