המאבק בקורונה | אדלשטיין: "יכולים לבצע 15 אלף בדיקות ביום - לכו להיבדק"

שר הבריאות התייחס בישיבת הממשלה להתפרצות המחודשת של הקורונה, וקרא לציבור ללכת להיבדק. ראש הממשלה נתניהו: "נבחן בימים הקרובים את המשך הצעדים – ואם צריך אנחנו נשנה את המדיניות בהתאם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/20 11:55 ח בסיון התשפ

המאבק בקורונה | אדלשטיין: "יכולים לבצע 15 אלף בדיקות ביום - לכו להיבדק"
שר הבריאות יולי אדלשטיין, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום (א') בפתח ישיבת הממשלה: "כדי שנוכל לקבוע אם יש שינוי מגמה אנחנו נבחן את הצעדים ואם צריך נשנה את המדיניות בהתאם". בנוסף, טען: "צריך לשמור על המשק פתוח. בישיבת הקבינט בשבוע שעבר הנחיתי להיערך לפיצוי כלכלי. היום שר האוצר יציג את התכנית לעידוד התעסוקה במשק"

עוד הוסיף, "הנחיתי את שר האוצר להיפגש עוד השבוע עם ראשי העדה הדרוזית והצ'רקסית כדי לגבש תכנית לסיוע לאוכלוסיות אלו. כעת, עם הקמת הממשלה החדשה נביא לאישור תכנית חומש נוספת. זו לא רק חובה, זו זכות גדולה עבורנו".

https://www.facebook.com/Netanyahu/posts/10157422353762076

"בימים האחרונים חלה עלייה בתחלואה ולצידה התרופפות במשמעת. אני לא יודע אם להגיד 'לצידה' או 'בגללה', הנתונים עדיין לא ברורים. אתמול קיבלנו כ-28 מקרים חדשים עם בדיקות יחסית נמוכות, זאת אומרת שזה מספר יותר גדול. אנחנו מעוניינים כמובן להגדיל את מספר הבדיקות, יש לנו את היכולת. אנחנו צריכים לרתום את הציבור וגם ליזום את הדברים הללו. אבל אין ספק שיש עלייה באופן יחסי למה שהיינו רגילים בשבועות האחרונים, כלומר – הקורונה לא מאחורינו. 
כדי שנוכל לקבוע אם יש שינוי מגמה אמיתי, אנחנו נבחן בימים הקרובים את המשך הצעדים – ואם צריך אנחנו נשנה את המדיניות בהתאם. אנחנו מבקשים מכם, אזרחי ישראל, אנחנו מבקשים משרי הממשלה וגם מחברי הכנסת, לשמש דוגמה ולהקפיד על הכללים: חבישת מסכות, שמירת מרחק וכמובן הקפדה על ההיגיינה".

ראש הממשלה הוסיף: "במהלך החג קיימנו התייעצויות בהן דנו בשלושת הצעדים הבאים: קודם כל, קביעת תיקון של 'התו הסגול' לעסקים, הוא צריך להיות מותאם למצב האמיתי ולמציאות בשטח במרחב הציבורי. אחר כך, אכיפה קפדנית, כולל מערך פקחים שעדיין לא הופעל והוא חייב להיות מופעל, ותגבור מערך הבדיקות כפי שציינתי, גם באופן יזום. 
אני מאמין שבשיתוף פעולה של כלל הציבור נשמור על המשק פתוח, נביא לפריחה מחודשת של הכלכלה ולהשבת מקומות עבודה". 

נתניהו.

נתניהו.צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שר הביטחון בני גנץ הוסיף: "אפשר לאפיין את התקופה הנוכחית בכך שמדינת ישראל מתמודדת בו זמנית עם מרחב של אי יציבות בשלושה היבטים: הראשון, בריאותי ונוגע בקורונה, השני, ביטחוני נוכח האירועים שראינו בתקופה האחרונה, והשלישי, כלכלי, נוכח המצב המשקי והצורך להניע את גלגלי העשייה קדימה ככל האפשר". 

גנץ ציין, "אני סבור שמבחינת המציאות הבריאותית, אנחנו עוברים ל"שגרת קורונה". המשמעות היא שהדבר הזה מסתובב אצלנו, בינינו ומעת לעת נרגיש אותו בעלייה כזו או אחרת. יש חשיבות גדולה להתמודדות במציאות הזו, שקיימת בתוכנו בעוצמות משתנות. אנחנו חייבים להפגין גם שיתוף פעולה בין שלל הגופים ובעיקר לעמוד באחריות.
בראש ובראשונה אחריות אישית של כל אזרח,  לדעת להתנהל באופן אישי נכון. אפשר לתכנן דרכי התמודדות ברמת המדינה, אבל אם הפרט יתנהל בזלזול לא יהיה לעניין הזה תוחלת. לא צריך לפעול בהיסטריה או להמנע מיציאה לעבודה אלא להתנהג באופן אישי נכון, הדבר הזה נכון במיוחד לאוכלוסיה המבוגרת שלנו". 

גנץ

בני גנץצילום: Tomer Neuberg/Flash90

עוד אמר גנץ, "גם בעלי העסקים שאנחנו מעוניינים שייפתחו לא צריכים להניח שהסכנה חלפה, כדאי שהפתיחה תהיה מדורגת וזהירה. הנחינו על צעדי אכיפה שילוו את פתיחת העסקים. בסופו של דבר עדיף עסק שנפתח בזהירות ובהדרגה על עסק שנפתח מהר ונסגר מיד אחר כך, ולכן צריך להקפיד הקפדה יתרה על העניין הזה וגם מבחינתנו, כל משרד ומשרד והאחריות שלו בתחומים שלו. אני מאמין שאפשר להתמודד עם שגרת הקורונה וצריך לעשות את זה.
כך גם בנושא הנעת הכלכלה במשק, שר האוצר יציג פה תכף תוכנית שאנחנו תומכים בעקרונותיה. חייבים להניע לאט ובזהירות את גלגלי המשק, בשביל שנוכל להתמודד עם משברים עתידיים שיבואו במעלה הדרך."

בסיום דבריו התייחס גנץ לפרשת מותו של איאד אלחלאק אמש בירושלים: "הנקודה האחרונה זו הרגישות הביטחונית. אין עלייה דרמטית באירועי הביטחון בתקופה האחרונה, אבל אי אפשר ולא נכון להתעלם מהאירועים מהשבוע האחרון. זה מעלה את הדריכות בשטח, זה מעלה את הדריכות בקרב הכוחות. אנחנו כמובן מגבים אותם. לצד זאת, אנחנו מצטערים על המקרה שבו נורה איאד אלחאלק ואנחנו כמובן משתתפים בצערה של המשפחה.
אני בטוח שהנושא הזה יתוחקר מהר ויוסקו ממנו המסקנות ואנחנו נעשה כל מאמץ להפעיל את הכח במידה הנדרשת מתוך כוונה לצמצם ככל האפשר את הנפגעים. נהיה כמובן חייבים לשמר את רמת הביטחון בתקופה הזו כמו תמיד".

"עלייה של פי חמש בתוצאות החיוביות לקורונה"

לאחר מכן אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "תוצאות הבדיקות אתמול הצביעו על עליה של פי 5 בתוצאות החיוביות מחצי אחוז ל 2.5 אחוז של תוצאות חיוביות - 28 תוצאות חיוביות מתוך 1,012 בדיקות שהתבצעו.

משרד הבריאות מסוגל לבצע עד 15,000 בדיקות ביום. אני קורא לכל אזרחי ישראל - אם אתם חושבים שאתם חולים או שיש לכם תסמינים, או שאתם חושבים שהייתם ליד אדם חולה - לכו להיבדק!"

עוד הוסיף אדלשטיין, "יש לנו אירוע נקודתי בירושלים עם מספרים גדולים וחריגים. שמעתי שאומרים: מה הפאניקה הזאת? מדובר באירוע נקודתי. צריך להבין- העליה המתמדת התחילה עוד לפני האירוע של בית הספר בירושלים. וגם אם מנקים את הנתונים מבית הספר  עדיין רואים את מגמת העליה.

אני קורא גם לבעלי העסקים להקפיד על התו הסגול. כל אחת ואחד מהאזרחים לא חייבים לדעת את כל הכללים. מספיק שיידעו את ההנחיות  האלו - עטיית מסיכה, שמירת מרחק והיגיינה. לא קשה להבין את זה. או שכולנו נהיה בסדר או שנהיה בסגר והרבה יותר מהר משחושבים".