הממשלה אישרה הגבלות תנועה ביום הזיכרון וביום העצמאות: "החלטה קשה"

הגישות לבתי העלמין ייחסמו ביום הזיכרון, וביום העצמאות יוטל סגר כללי, והנסיעה בין הערים תיחסם. בנוסף, אושר סגר בלילות הרמדאן ביישובים שרוב אוכלוסייתם מוסלמית. ההחלטות יעוגנו בתקנות לשעת חירום

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 22/04/20 15:28 כח בניסן התשפ

הממשלה אישרה הגבלות תנועה ביום הזיכרון וביום העצמאות: "החלטה קשה"
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. ארכיון, צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

סגר כללי ביום העצמאות, והגישה לבתי העלמין ביום הזיכרון תיחסם. הממשלה אישרה היום (ד') את ההגבלות על האוכלוסייה לימי הזיכרון והעצמאות, במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה.

החל מערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ביום שלישי בשבוע הבא, ייחסמו כל הכניסות לבתי העלמין ברחבי הארץ, ולא תותר הגישה אליהם. עם זאת, המשטרה לא צפויה לחסום פיזית הורים שכולים שינסו להגיע ברגל אל בתי העלמין, אך קוראת למשפחות להגיע לביקורים מצומצמים בבתי העלמין, בימים שנותרו עד ליום הזיכרון. 

הטקסים שיתקיימו בבתי העלמין יהיו ללא נוכחות קהל, ובהשתתפות מספר קטן של חיילים ומפקדים. הטקסים ישודרו לציבור במתכונת שתיקבע במשרד הביטחון.

ביום העצמאות יוטל סגר כללי על המדינה, במתכונת דומה לזו שהוטלה במהלך חג הפסח. התנועה בין הערים תיאסר החל מהשעה 17:00 בערב יום העצמאות, ועד לשעה 20:00 במוצאי יום העצמאות, יום רביעי הבא. התחבורה הציבורית תבוטל.

בימי חודש הרמדאן, שצפוי להתחיל בסוף השבוע הקרוב, יוטל סגר בשעות הערב והלילה, בהם מסתיים הצום ומתקיימת סעודת ה'איפטאר' המסורתית, על היישובים שבהם יש רוב מוסלמי. כל בתי העסק ייסגרו בין התאריכים 23 באפריל (מחר, יום ה') ועד ה-3 במאי, בין השעות 18:00 ל-3:00 לפנות בוקר. מלבד בתי מרקחת. משלוחים יתאפשרו, ותיאסר יציאה מהיישובים.

בנט: "סגירת בתי העלמין - כדי למנוע סכנת חיים"

שר הביטחון נפתלי בנט אמר היום בפנייה למשפחות השכולות: "פתיחת בתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון הייתה בגדר פצצת מוות מתקתקת. מדי שנה מגיעים ביום הזיכרון כמיליון וחצי איש לבתי העלמין, חלק לא מבוטל מהם הם קשישים ומבוגרים. שקלנו אפשרויות נוספות, של דחיית יום הזיכרון לסתיו ומתן אפשרות רק לחלק מבני המשפחה להגיע, אבל יש משמעות לקיים את יום הזיכרון במועדו".

לדברי השר בנט, "המשטרה תסגור את צירי הגישה לבתי העלמין, אבל השוטרים לא ימנעו בכוח מהורים שכולים להיכנס לבתי העלמין, תבוצע 'אכיפה רכה'. אב שכול לא ייעצר פיזית. כל החלטה שלא היינו מקבלים לא הייתה מתקבלת על כולם. טכנית לא יהיה ניתן להגיע עם רכב – מי שיגיע יעשה זאת ברגל". 

"זאת החלטה קשה מנשוא, אבל היא הכרחית", אמר שר הביטחון, "בלב כבד, אני המלצתי על התכנית הזאת וההחלטה התקבלה, אבל כשר הביטחון אני עומד מאחורי ההחלטה. היא הייתה הכרחית כדי למנוע סכנת חיים של ממש. החיים קודמים לכל".

פירוט ההחלטה המלאה שהתקבלה בממשלה

תקנות ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה:

תתאפשר יציאה מהבית לצורך ביקורי התייחדות והנצחה בקברי חללי צה״ל, נפגעי פעולות איבה ואתרי הנצחה החל מהיום (ד') ועד ערב יום הזיכרון, יום ב׳, 27 באפריל 2020, בשעה 16:00.

נדגיש כי על פי התקנות בערב יום הזיכרון וביום הזיכרון (החל מיום ב׳, 27 באפריל, בשעה 16:00) לא תתאפשר יציאה מהבית לשם ביקור בבתי עלמין ואתרי הנצחה.

תקנות ליום העצמאות:

החל מיום ג׳, 28 באפריל 2020, בשעה 17:00 ועד ליום ד׳, 29 באפריל 2020, בשעה 20:00 יוכל אדם לצאת מביתו רק לצורך הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בלבד וקבלת שירותים חיוניים בלבד בתחום יישוב מגוריו, אלא אם בתחום זה לא קיימים שירותים אלו, ואז יוכל לקבלם ביישוב הסמוך ליישוב מגוריו. 
בתקופה זו תופסק פעילות התחבורה הציבורית.

משרד הבריאות שב ומדגיש כי על האזרחים לחגוג את יום העצמאות בבתיהם. לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו. תתאפשר יציאה מהבית להתאווררות ופעילות גופנית בקרבת הבית (בהתאם לתקנות), בהתאם למתכונת שחלה בליל הסדר.

תקנות לחודש הרמדאן:

בתקופה שמיום ה׳, 23 באפריל 2020, ועד יום א׳, 3 במאי 2020, ביישוב שמרבית תושביו מוסלמים וכן באזורים מסויימים בירושלים, הוחלט כי לא יפתחו עסקים וחנויות המקבלים קהל, מהשעה 18:00 ועד השעה 03:00 למחרת, למעט בית מרקחת. עסקים יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד.

תיקונים נוספים אותם אישרה הממשלה לתקנות שעת החירום:

ניתן לצאת מהבית גם לצורך ראיון עבודה.
יתאפשר קיום של חתונות בשטח פתוח ובהשתתפות של עד 19 אנשים תוך שמירת מרחק של 2 מטרים לפחות בין אדם לאדם. 

משרד הבריאות קורא לתושבים להישמע להחלטות שהתקבלו ולפעול לפיהן, לשמירה על בריאות המשפחות ולמניעת התפשטות הנגיף במרחב האזרחי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן